خبرگزاری کار ایران

با حضور استاندار خوزستان و معاون وزیر کار برگزار شد

جلسه تبادل نظر در آموزش فرهنگ و حقوق شهروندی در نظام اداری

اولین جلسه مجمع مشوری فرهنگ شهروندی استان خوزستان در سال جدید، با حضور معاون وزیر رفاه و برخی معاونان و مشاوران استاندار و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان در استانداری خوزستان با عنوان تبادل نظر در آموزش فرهنگ و حقوق شهروندی در نظام اداری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، عبدالحسن مقتدایی استاندار این استان اظهار کرد: قرار است فعالیت‌های مرتبط با شفاف سازی اداری به صورت پایلوت در خوزستان انجام شود و موضوعات مختلف جامعه به طور متناوب اقتصادی و زیست محیطی و از همه مهمتر فرهنگ شهروندی مطرح می‌شود.

وی افزود: البته حوزه سازمان‌های مردم‌ نهاد را نیز داریم که باید برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده و کسب موفقیت در مجمع فرهنگ شهروندی به آنها توجه داشته باشیم.

مقتدایی بیان کرد: برای اجرای طرح شفاف سازی نظام اداری باید طراحی لازم را انجام، اجرا و اصلاح کنیم.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: زمان زیادی برای انجام کارها وجود ندارد و باید از همه فرصت‌ها برای پیشبرد اقدامات استفاده کرد. افراد حاضر در جلسه به کارشان اشراف کامل دارند و می‌توانند بهترین نهاد مردمی باشند که با اشرافیت علمی و به دور از احساس و با عقلانیت عمل کنند.

مقتدایی افزود: لازم است سازوکار مجمع فرهنگ شهروندی فراهم شود؛ در این زمینه باید از دانشجویان  پرانرژی که به عنوان شهروندان جامعه نیز هستند به ویژه جهت انجام کارهای تحقیقاتی استفاده کرد.

استاندار خوزستان ادامه داد: جمع حاضر در جلسه می‌تواند بخش نهاد مردمی مجمع فرهنگ شهروندی را تشکیل دهند. این مجمع می‌تواند شعب مختلفی را برای مراجعه شناسایی و معضلات و مشکلات شهروندان را جمع‌بندی کند. همچنین لازم است از میان رسانه‌ها دو رسانه تخصصی را جهت کندوکاو در موضوع با خود همراه سازد.

وی عنوان کرد: لازم است در شورای برنامه‌ریزی مشخص شود که سایر دستگاه‌ها در زمینه فعالیت مجمع فرهنگ شهروندی چه کار و اقدامی باید انجام دهند و همچنین نیازی نیست که کار تنها به خاطر یک دستگاه متوقف و فرصت‌ها موکول شود.

مقتدایی بیان کرد: در استان خوزستان حدود 250 سازمان مردم نهاد ثبت شده است که می‌توان مرتبط‌ترین نهاد با حقوق شهروندی را از میان آنها به عنوان نهاد رسمی انتخاب کرد و یا از میان جماعت پرانرژی دانشجویی نهادهایی در این زمینه را خلق کرد.

استاندار خوزستان گفت: لازم است هنگام آغاز کار و اقدامی، سایر بخش‌هایی که به سازمان سرویس دهنده متصل می‌شوند نیز کار خود را به درستی انجام دهند تا همه اقدامات به درستی انجام شود. اگر قرار است فرایندی اصلاح و تسریع شود باید به آن اعتقاد داشت.

منصور زراءنژاد، رییس شورای مشاوران استانداری خوزستان نیز در این جلسه اظهار کرد: مقدمات کار در زمینه مجمع شهروندی از اوایل کار دولت جدید و با حضور استاندار خوزستان آغاز شد و پرداختن به این مجمع با هدف ارتقا فرهنگ شهروندی در خوزستان با مباحث بسیاری به صورت تئوریک و اجرایی مطرح شد.

وی افزود: استاندار خوزستان درخواست کردند که موضوع فرهنگ شهروندی به صورت مردمی دنبال شود و نتیجه اجرایی داشته باشد و همچنین مصوبات مجمع شهروندی در قالب موضوعات مرتبط با کارگروه شوراهای برنامه‌ریزی برود و در آنجا شکلی اجرایی پیدا کند.

همچنین احمد سیاحی، معاون استاندار خوزستان، در این جلسه عنوان کرد: در هر زمینه‌ای اصل کار توجه به آموزش و پرورش است و اگر آموزش و پرورش سامان گیرد و فرد به حقوق فرهنگی، انسانی و اخلاقی خود آشنا شود دیگر کسی جرأت تخلف کردن نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه پایه و اساس امور، مسائل فرهنگی است؛ افزود: مشکل ساختاری در کشور وجود دارد که این موضوع حل نخواهد شد مگر آنکه پایه و اساس را بر روی فرهنگ بگذاریم.

امید حاجتی، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز در این جلسه گفت: اصولی برای موفقیت در اقتصاد از جمله بازار داخلی تاثیر گذار هستند که یکی از آنها شفاف سازی اطلاعات است. شفاف‌سازی و نظام‌مند کردن، کار سختی نیست و تنها نیاز به عزم و اراده دارد.

وی تصریح کرد: نظام‌مند کردن و شفاف سازی امور در عدم رانت خواری و سایر موارد این چنینی بسیار تاثیر گذار است.

کد خبر : ۳۵۹۸۷۵