خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور:

عملکرد هلال احمر خوزستان قابل تقدیر است

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور گفت: هلال احمر در حوادث دو وظیفه امداد و نجات و اسکان اضطراری را برعهده دارد که در سیل های اخیر شاهد اجرای این دو وظیفه توسط امدادگران هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، ناصر چرخساز در جلسه ستاد مدیریت بحران جمعیت هلال احمر خوزستان اظهار کرد: با وجود وسعتی که سیل در خوزستان دارد تلاش های هلال احمر به ویژه امدادگران بسیار چشمگیر و قابل تقدیر بوده است.

وی با بیان اینکه هلال احمر یک سازمان مردم نهاد و غیر دولتی است و به نوعی همکار دولت شمرده می شود، گفت: وظایف هلال احمر باید برای دستگاه های دیگر تعریف شود تا برخی از تفکرات نادرست نسبت به عملکردها تغییر جهت دهد.

چرخساز عنوان کرد: با هماهنگی هایی که با سازمان مدیریت بحران کشور در گذشته انجام شده دو وظیفه امداد و نجات و همچنین اسکان اضطراری از وظایف هلال احمر شناخته شده، که اکنون همگان شاهد انجام این دو وظیفه با تلاش های بی دریغ امدادگران و نجاتگران هستند.

وی با اشاره به اینکه برخی از کارهای که امدادگران در حال انجام آن هستند از وظایفشان نیست و فقط جهت همکاری با مردم انجام می دهند، تصریح کرد: مثلا در ستاد بحران تعریف شده است که تهیه و توزیع آب آشامیدنی از وظایف آبفا است و یا اینکه تأمین امنیت اردوگاه هایی که هلال احمر برای سیل زدگان برپا کرده بر عهده نیروی انتظامی می باشد.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور بیان کرد: 22 قلم کالا به لحاظ استاندارد بین المللی برای هلال احمر تعریف شد، به طور مثال تهیه شیر خشک به هنگام حوادث و سوانح از وظایف وزارت بهداشت است و در اقلام هلال احمر تعریف نشده است.

وی گفت: برخی از کمبود امکانات می گویند که باید بگوییم نمی شود که همه امکانات سازمان را در یک جا متمرکز کنیم. این در حالی است که به طور مثال هلال احمر به پمپ لجن کش نیازی ندارد و اگر نیاز به چنین عملیاتی بود، این موضوع بر عهده شهرداری ها است در حالی که می بینید هلال احمر از این کمک نیز دریغ نکرده است.

چرخساز با اشاره به اینکه مسئولان مربوطه وظایف هلال احمر را برای دیگران تعریف و تبیین کنند تا اختلاف نظرها به حداقل برسد، عنوان کرد: همه دستگاه ها همانند هلال احمر که در حال انجام وظیفه است باید با حداکثر توان به میدان آمده و تعامل و همکاری را مطلوب تر کنند تا افراد سیل زده احساس نگرانی نداشته باشند.

وی افزود: برخی از فعالیت ها در کشور متولی مشخصی ندارد، برخی ها می پندارند از آنجا که هلال احمر همیشه پای کار است پس متولی بسیاری از فعالیت هاست.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور ضمن تشکر از خدمات بی دریغ اعضای هلال احمر، تصریح کرد: امدادگران و نجاتگران با وجود اینکه سیل قسمت گسترده ای از خوزستان را فرا گرفته ولی عملکرد مثبتی از خود نشان دادند.

کد خبر : ۳۶۳۴۰۳