خبرگزاری کار ایران

سوت پایان جشنواره مطبوعات

بزرگ‌ترین ماراتُن رسانه‌ای آبادان به ایستگاه پایانی رسید

بزرگ‌ترین ماراتُن رسانه‌ای آبادان با تجلیل از بهترین آثار خبرنگاران آبادان به ایستگاه پایانی رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا از آبادان، شامگاه گذشته «دومین جشنواره مطبوعات شهری آبادان» که به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر آبادان برگزار شد، با تجلیل از بهترین آثار خبرنگاران این شهر در محل سینمای مهر به کار خود پایان داد.

اسامی برترین‌های دومین جشنواره مطبوعات شهری آبادان بر اساس رأی هیات داوران به شرح زیر اعلام شد:

***بخش گزارش خبرگزاری‌ها:

رتبه نخست، فرزانه یحیی آبادی با اثر "جولان قلیان ها در فضای دود آلود سفره خانه ها/ اختراعی که بلای جان ایرانیان شد" از خبرگزاری فارس، رتبه دوم، به صورت مشترک به سیدبهادر حسینی تشنیزی با اثر «نقدی بر زندگی پلاستیکی» در خبرگزاری ایرنا و مریم خبازی با اثر «رشد قارچ گونه پارکبان ها/ شیوع اخاذی به روش شکار لحظه ها» در خبرگزاری فارس، رتبه سوم به صورت مشترک به مسعود گادار با اثر «حال متکدیان آبادان خوب نیست اما تو باور نکن» در خبرگزاری ایرنا و عدنان جواهری با اثر «بازارچه ذوالفقاری آبادان، بدون برق، آب و سرویس بهداشتی» در خبرگزاری ایرنا.

*** بخش خبر خبرگزاری‌ها:

رتبه نخست، محمود نواصر با اثر «شهرداری با ساخت و سازهای شبانه در آبادان جلوگیری کند» در خبرگزاری مهر، رتبه دوم، فرزانه یحیی آبادی با اثر "مشارکت بخش خصوصی ارزشمندترین کار برای عمران آبادان است"، رتبه سوم عباس عامریان با اثر «خدمات شهری آبادان به دفاتر پیشخوان دولت سپرده شد» در خبرگزاری تسنیم.

*** بخش ویژه مطبوعات:

رتبه نخست، آیدا نوبخت با اثر «کودکان، فراموش شدگان شهر آبادان» در نشریه تک تاب، رتبه دوم، امین جوکار با اثر «4 جلسه و هیچ در شهر اولین ها» در نشریه آوای خوزستان، رتبه سوم، آیدا نوبخت با اثر «شهرداری شهری که آرام آرام آباد می شود» در نشریه تک تاب.

*** بخش مصاحبه رسانه‌های مکتوب:

رتبه نخست، امین جوکار در اثر «آبادان به دنیا درس داد» در نشریه آوای خوزستان، رتبه دوم، محمود نواصر در اثر «باید سایت مجزایی برای لنج سازی تدارک دیده شود» در روزنامه همشهری، این بخش جشنواره رتبه سوم نداشت.

*** بخش تیتر رسانه‌های مکتوب:

رتبه نخست، زهرا انوشه با تیتر خبری «زیر خط قبر» در نشریه آوای خوزستان، رتبه دوم، پروشات نوبخت با تیتر خبری «سنگ ها در آبادان جان می گیرند» در نشریه تک تاب، رتبه سوم، پروشات نوبخت با تیتر خبری «دود تقسیم عوارض آلایندگی پالایشگاه در چشم مردم آبادان» در نشریه تک تاب.

*** بخش طنز رسانه‌های مکتوب:

رتبه نخست جشنواره به آرش قلعه گلاب با طنز «اولین کاندیدای احتمالی شورای شهر آبادان» در نشریه ارمغان بازار، این بخش از جشنواره برنده ای در رتبه دوم و سوم نداشت.

*** بخش ورزش در رسانه‌های مکتوب:

رتبه نخست جشنواره به امین جوکار با اثر «ما لاف نمی زنیم» در نشریه آوای خوزستان، رتبه دوم، به جواد حبیبیان با اثر «از خودم دفاع می کنم».، رتبه سوم، به جهانبخش کُردی زاده با اثر "گوینده و گزارشگر متعلق به مردم است" از نشریه آبادان نو.

*** بخش صفحه آرایی مطبوعات:

رتبه نخست، به میلاد کارگر از نشریه آوای خوزستان، رتبه دوم، به صمد اماره در نشریه تک تاب و رتبه سوم، به صورت مشترک به محمد دریس و مریم روستایی در نشریه اروند.

*** بخش سرمقاله و یادداشت رسانه‌های مکتوب:

رتبه نخست، به بابک گشتی زاده با اثر «بودنی تر از 150 هزار نفر» در نشریه آوای خوزستان، رتبه دوم، به پوریا دادگر با اثر «سخنی با منتقدان عملکرد شهردار آبادان» در نشریه تک تاب و رتبه سوم، به آرش قلعه گلاب با اثر «مهم ترین وظیفه شهروندان در قبال شهروندان» در نشریه مدن.

*** بخش مقاله رسانه‌های مکتوب:

رتبه نخست، به آرزو قوام پور با اثر «طلای کثیف» در نشریه آبادان نو، رتبه دوم، به امیر حکیمی با اثر «ورمی کمپوست» در نشریه آبادان نو و رتبه سوم، به مهسا توحیدفر و غلامعباس کاظمی در آثار «استفاده از گیاهان دارویی در فضای شهری و حقوق و تکالیف شهروندان» در نشریه آبادان نو اختصاص یافت.

*** بخش گزارش خبری رسانه‌های مکتوب:

 رتبه نخست، سعاد سودانی زاده با اثر «حک نقش بومی آبادان بر سنگ های سخت» در همشهری استان ها، رتبه دوم، ورده پورعبدی با اثر «مردم آبادان باز هم قربانی شدند» در نشریه آوای خوزستان، رتبه سوم، محمود نواصر با اثر «نوسازی بازارچه ایستگاه 7 آبادان عزم جدی مسئولان را می طلبد» در روزنامه همشهری.

*** بخش گزارش غیر خبری مطبوعات:

رتبه نخست، آیدا نوبخت با اثر «قطار توسعه آبادان متوقف شد» در نشریه تک تاب، رتبه دوم، ورده عبدی پور با اثر «باغچه کنار خیابان همان گلدانِ خانه شماست» در نشریه آوای خوزستان، رتبه سوم، لیلا رستگار با اثر «آخرین صدای دخترم» در نشریه یادگاری.

*** بخش عکس رسانه‌های مکتوب:

رتبه نخست، ایمان برغشی با اثر «آتش سوزی کادوس» در نشریه تک تاب، رتبه دوم، محمدامین انصاری با اثر «آتشی برای 275000 نفر» در نشریه آوای خوزستان، رتبه سوم، محسن نعامی پوران با اثر «جلسات انتخاب شهردار» در نشریه ارمغان بازار.

در این جشنواره همچنین یاد و خاطره پیشکسوتان این عرصه که چهره در نقاب خاک کشیده اند گرامی داشته شد و از خانواده های این عزیزان سفر کرده تجلیل گردید.

در این آیین، یاد و خاطره شادروان فاروق فتاحی، اسماعیل نکویی، زنده یاد نسرین ولگا، نادر دریابان، عبدالامام زباری و فاطمه دهقانی گرامی داشته شد.

همچنین از 'عزیز چوبدار، جلیل صفری، رضا خدری، محمدرضا بهبهانی، مرتضی دهداری، عزیز زبیدی، سید قدیر رمضانی، عباسعلی آزادی پور، عارف دورقی و خانم فرزانه یحیی آبادی' نیز به عنوان پیشکسوتان کنونی رسانه های آبادان تجلیل و قدردانی شد.

در این مراسم از سجاد ایمانیان، جوان ترین عکاس خبری آبادان با 17 سال سن که با آژانس عکس روزنامه همشهری همکاری می کند، با اهدای لوح، تجلیل شد.

همچنین در این آئین، بیانیه پایانی جشنواره توسط خانم ندا شفیعی به نمایندگی از داوران جشنواره قرائت شد. در این بیانیه آمده است:

به نام خداوند لوح و قلم، حقیقت‌نگار وجود و عدم

خدایی که داننده رازهاست، نخستین سرآغاز آغازهاست

دومین جشنواره‌ی مطبوعات شهری آبادان هم اکنون به کار خود پایان می دهد، حال آنکه این راه ادامه دارد...

خبرنگاران گرامی و فرهیختگان عرصه رسانه!

جشنواره‌ی مطبوعات شهری آبادان، مناسبتی است که ضرورت‌ها و دستاوردها ‌را گوشزد می‌کند و فرصتی است که به ما یادآور می شود که نشریه‌نویسانی حرفه‌ای هستیم و از این رو، آموختن و به کار بستن آموخته‌ها، جزء جدایی‌ناپذیر زندگی حرفه‌ای ما به حساب می‌آید.

اصل سوم از اصول بین‌المللی اخلاق‌حرفه‌ای در روزنامه‌نگاری که به مسؤولیت اجتماعی مربوط می‌شود، فرازی دارد که می‌گوید: "مسؤولیت اجتماعی روزنامه‌نگار، وی را ملزم می‌سازد که تحت هر شرایطی هم‌سو با وجدان اخلاقی خود عمل کند."

هیات داوران دومین جشنواره‌ی مطبوعات شهری آبادان نیز تاکید می کند که کوشیده‌اند در مسیر داوری به این مسئولیت پایبند باشند.

هیات داوران دومین جشنواره‌ی مطبوعات شهری آبادان اعلام می دارد، آثار دریافت شده از سوی شما خبرنگاران، عکاسان و فعالان عرصه رسانه، بسیار امیدبخش بود و بار دیگر بر ما ثابت شد که جامعه رسانه‌ای آبادان از پویایی و پختگی لازم برخوردار است.

در آثار دریافت شده، نمونه‌های موفق و نزدیک به استاندارد کم نبود، با وجود این، در مطالعه برخی آثار، خلاء آموزش، به‌ویژه در حوزه اصول نگارش خبری، گزارش‌نویسی صحیح و تیترنویسی، به‌چشم می خورد که البته این موارد، گریبان‌گیر بسیاری از نشریات و رسانه‌های استان است؛ از این روی، برپایی چنین جشنواره‌ها و کارگاه‌های آموزشی، ما را در رسیدن به هدف یاری خواهد داد.

از سوی دیگر، سوژه‌یابی صحیح و شناخت دقیق موضوع، نقطه قوت بسیاری از آثار دریافت شده در بخش "گزارش" بود؛ این در حالی است که برخی آثار دریافتی در بخش "خبر"، فاقد ارزش‌های خبری بودند.

در مجموع باید گفت، سعی صادقانه و تلاش بی‌دریغ شما برای پرداختن به مشکلات و معضلات شهری، اجتماعی، اقتصادی و محیط‌زیستی شهرتان، که گاه با کمترین امکانات همراه بوده است، منجر به انتشار مطالبی ارزشمند شده که قطعا در حل این مشکلات و معضلات تاثیرگذار خواهند بود؛ و نکته آنکه، نباید فراموش کرد که همه‌ی ما موظفیم که همچنان بر اندوخته‌های خود بیافزاییم.

در ادامه این بیانیه آمده است:

ذکر این نکته ضروری است که برگزیده‌ها، بهترین‌ها نیستند و بهترین آن است که در اندیشه‌ی اعتلاء باشد. دومین جشنواره‌ی مطبوعات شهری آبادان را به خاطره می سپاریم و صمیمانه می گوییم: تلاش کردیم درست، بی‌طرفانه و منطبق بر اصول حرفه‌ای قضاوت کنیم.

 

کوشیدیم آنچه می‌ماند دست‌کم نقطه‌هایی برای حرکت در نقشه‌ی آینده مطبوعات و رسانه‌ها باشد. سعی کردیم به دور از حب و بغض‌ها، در مدار منطق و اعتدال حرکت کنیم. بر این باور بودیم جشنواره می‌تواند آغاز شکل‌گیری آینده‌ای امیدبخش برای مطبوعات و رسانه‌های شهر آبادان باشد.

کد خبر : ۳۷۱۲۸۴