خبرگزاری کار ایران

گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به بصره عراق؛

استقبال بازرگانان و شرکت‌های عراقی از محصولات ایرانی

asdasd
کد خبر : ۳۷۳۱۳۳

اولین نمایشگاه اختصاصی ایران در بصره عراق در حالی برگزار شد که محصولات ایرانی مورد استقبال بالای بازرگانان و شرکت‌های عراقی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا خوزستان از بصره، محمد مختص‌آبادی، سرکنسول ایران در بصره در حاشیه بازدید از نخستین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از همه تلاشگران برای برگزاری این نمایشگاه تشکر می کنم. برگزاری این نمایشگاه نشان دهنده پیوند عمیق کشورهای عراق و ایران است.

وی افزود: برخلاف دشمنانی که می خواهند القا کنند در عراق امنیت نیست، این نمایشگاه نشان می دهد که بصره از امنیت کافی برخوردار است. امیدوارم برگزاری چنین نمایشگاه هایی سبب ارتباط شرکت‌های ایرانی و عراقی شود و زمینه تبادل کالا محقق شود.

مختص آبادی ادامه داد: به عنوان سر کنسول ایران در بصره اعلام می‌کنم در روابطی که با قشرهای مختلف مردم و شیوخ عراق دارم، همیشه از من گله‌مند هستند که چرا کالاهای ایرانی در بصره یافت نمی شود.

وی گفت: این نمایشگاه آمده است که بگوید حضور داریم، امیدواریم برگزاری این نمایشگاه بستری را فراهم کند که کالاهای ایرانی به وفور یافت شود.

در مرز شلمچه منطقه آزاد اعلام می کنیم

ماجد نصراوی، استاندار بصره نیز در حاشیه بازدید از این نمایشگاه اظهار کرد: گذاشتن بصره بر روی نقشه یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

وی با بیان اینکه بصره دارای تمدن و همچنین تاریخ تجاری است، افزود: بصره اولین شهر اسلام پس از مکه است و به دارا بودن مدارس قرآنی معروف بوده است.

استاندار بصره موقعیت جغرافیایی نزدیک به دریا را یکی از عوامل مهم بودن شرایط بصره عنوان کرد و گفت: 80 درصد اقتصاد عراق متکی به نفت بصره است و تمامی بنادر عراق نیز در این استان است به همین دلیل به سوی ایجاد بزرگترین بندر خاورمیانه گام برداشته ایم که در فاو قرار بگیرد.

نصراوی با تاکید بر اینکه پس از انجام بندر فاو مشغول ایجاد راه ابریشم خواهیم شد، توضیح داد: از این طریق بصره به استانبول متصل می شود و همچنین در آینده ای نزدیک نیز در شلمچه اعلام منطقه آزاد می کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از مهمترین نکات این نمایشگاه حضور گسترده بازرگانان آبادانی از طریق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این شهر بود.

نخستین نمایشگاه اختصاصی ایران در بصره عراق از 29 اردیبهشت به مدت 4 روز دایر است.

بصره با فاصله 20 کیلومتری از آبادان، نزدیک‌ترین و در دسترس‌ترین بازار صادراتی ایران به شمار می‌رود. از نظر موقعیت جغرافیایی هیچ کدام از بازارهای صادراتی مانند بصره به ایران نزدیک نیست و سهم‌خواهی از تجارت با این بندر توجه جدی تجار و بازرگانان ایرانی را می‌طلبد.

بصره از دیرباز گذرگاه ورود کالا در منطقه بود؛ این شهر اکنون نیز موقعیت سابق خود را به عنوان بارانداز صادرات و واردات حفظ کرده و به دلیل مجاورتش با استان‌ های جنوبی ایران، موقعیت خاصی را برای تجار ایرانی فراهم کرده است.

مردم شهر بصره تاجرپیشه هستند و اتاق بازرگانی این بندر جنوبی عراق، قدیمی‌ترین اتاق بازرگانی خاورمیانه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز