خبرگزاری کار ایران

با هدف ایجاد و رونق جاذبه های گردشگری؛

عملیات احداث موزه برق تمبی در مسجدسلیمان آغاز شد

عملیات احداث موزه برق تمبی به‌منظور ایجاد و رونق جاذبه‌های گردشگری صنعتی در مهد و زادگاه نفت از سوی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، این پروژه که یکی از زیرپروژه های موزه گنجینه صنعت نفت در مسجدسلیمان است قرار است طی ۲ فاز شامل فاز نخست، احداث موزه و محوطه داخلی نخستین نیروگاه برق خاورمیانه و فاز دوم، محوطه‌سازی و زیباسازی اطراف کارخانه به مرحله اجرا در آید.

 در فاز نخست که پیش از این با ثبت آثار و اقلام صنعتی این کارخانه توسط کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور شکل گرفته، بخش‌های مختلف این نیروگاه شامل توربین‌های گازی، اتاق کنترل، کلید خانه و سایر اجزای آن برای بازدید علاقه‌مندان به تاریخ صنعت نفت آماده‌سازی می‌گردد.

در فاز دوم نیز، بهسازی اطراف نیروگاه شامل احداث آلاچیق، بهسازی ساحل بند آبی مجاور نیروگاه و احداث اسکله قایق‌رانی، احداث سیستم روشنایی محوطه، احداث پارکینگ خودرو، احداث فضای سبز و احداث پیاده‌رو همراه با نصب ادوات ورزشی به مساحت ۸۰۰۰ مترمربع به‌منظور افزایش جذابیت‌های گردشگری و توریستی به این مجموعه قدیمی صنعتی توسط شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان اجرا می‌گردد.

 

این پروژه در راستای جنبه‌ی تحقق و عمل بخشیدن به شعار سال در خصوص اقتصاد مقاومتی با استفاده از توانمندی‌های این شرکت در حوزه ماشین‌آلات، نیروی انسانی و ادوات و تجهیزات اجرا می‌گردد.

شایان ذکر است نیروگاه برق تمبی به‌عنوان نخستین نیروگاه گازی کشور شامل دو توربین گازی و یک توربین اضطراری باقدرت اسمی ۹ مگاوات و به‌منظور تأمین انرژی الکتریکی تأسیسات صنعتی، اداری و منازل کارکنان صنعت نفت مسجدسلیمان در سال ۱۹۲۴ میلادی راه‌اندازی شد.

این نیروگاه که توسط شرکت سازنده کارکرد آن تا اوایل دهه ۵۰ خورشیدی پیش‌بینی گردیده بود، به دلیل نگهداری و مراقبت و تعمیرات به‌موقع کارشناسان این شرکت تا سال ۱۳۶۸ یعنی دو برابر زمان پیش‌بینی‌شده عمر کرد و در دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، نقش مهمی در تأمین برق شهر مسجدسلیمان ایفا می‌کرد.

 

 

کد خبر : ۴۲۲۱۰۹