خبرگزاری کار ایران

در گفتگوی اختصاصی ایلنا با مدیرعامل این شرکت؛

وضعیت کارکنان قرارداد موقت پتروشیمی بندر امام تشریح شد

مدیرعامل شرکت پتروشیمی بندر امام گفت: مجموعه مدیریت شرکت بر این اعتقاد است که نه تنها کوچک‌ترین حقی از این کارکنان ضایع نشود، بلکه مکانیزم های تشویقی و انگیزشی در مورد آنان اعمال گردد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، به دلیل مباحث مطرح‌شده در خصوص وضعیت کارکنان قرارداد موقت شرکت پتروشیمی بندر امام، مصاحبه‌ای با رضا امیری مدیرعامل این شرکت در خصوص تشریح وضعیت این کارکنان شاغل به شرح زیر انجام گرفت:

  • لطفاً پیرامون وضعیت کارکنان قرارداد مدت موقت، با توجه به مباحث مطرح‌شده اخیر، شرایط این کارکنان را توضیح دهید؟

همکاران محترم دارای قرارداد استخدامی مدت موقت اشخاصی می‌باشند که در اجرای تصمیم متخذه در هیات محترم دولت قبل و به موجب تصویب‌نامه صادره از شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد منفک و در قالب قرارداد فوق الاشاره اقدام به انعقاد قرارداد نمودند. بر اساس ضوابط و مقررات ابلاغی از سوی وزیر وقت نفت، کارکنان پیمانکاران واجد شرایط این مقررات از حالت استخدامی پیمانکاری به حالت استخدامی قرارداد مدت موقت با همان حقوق و مزایا تبدیل وضعیت شدند و صرفاً افزایش حقوق این کارکنان در قالب ضوابط و مقررات (مصوبات شورای عالی کار) مجاز اعلام گردید.

  • شرکت پتروشیمی بندر امام در خصوص بهبود وضعیت حقوقی کارکنان قرارداد مدت موقت، چه اقدامی انجام داده است ؟

تا قبل از تغییر ماهیت این شرکت از دولتی به خصوصی ( ۲۹/۲/۱۳۹۲ ) به لحاظ دولتی بودن تغییری در شرایط پرداختی این کارکنان امکان‌پذیر نبود، لکن پس از آن و پس از جابجایی مدیریتی و بازگشت این‌جانب به مدیریت شرکت از مهر ۱۳۹۲، این موضوع یکی از دغدغه‌های مجموعه مدیریت ارشد شرکت بود که با بررسی‌های به‌عمل‌آمده و تأمین اعتبار مالی و با در نظر گرفتن یکسری فاکتورهای شرایط کار، در مرحله اول با کسب مجوزهای لازم از هیات مدیره شرکت، حقوق پایه این همکاران به میزان ۷ درصد به اضافه یک میلیون ریال (به‌عنوان کمک‌معیشت) اضافه شد و حق نوبت‌کاری همکاران شاغل در شیفت به میزان۳۵ درصد اضافه گردید (یعنی به میزان ۲۰ درصد بیشتر از مقررات قانون کار).

در مرحله دوم، جهت ایجاد انگیزه بیشتر در انجام فعالیت‌های شغلی و تقدیر از کارکنانی که در پیشبرد امور محوله تلاش بیشتری از خود نشان می‌دهند، با طراحی سیستم انگیزشی رفاهی بین حداقل ششصد هزار ریال و حداکثر چهار میلیون ریال به دریافتی ماهانه این کارکنان اضافه شد که کماکان ادامه دارد. این در حالی است که مطابق بند ۴ دستورالعمل ابلاغی وزیر محترم وقت نفت به تاریخ ۲/۱۲/۱۳۹۰ در عقد قرارداد مستقیم اعمال شده هرگونه تغییری در حقوق و مزایای کارکنان ذی‌ربط نسبت به زمان اشتغال در پیمانکاری‌ها ممنوع اعلام شده بود.

  • آیا طرح طبقه‌بندی مشاغل در خصوص این دسته از کارکنان اجرا می‌شود؟

شرکت پتروشیمی بندر امام از سال ۱۳۸۲ دارای طرح طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌باشد، به‌منظور رفاه بیشتر کارکنان خود اقدام به بازنگری طرح مذکور نموده و ضمن اجرای ۲ مورد ( اصلاح جدول مزد و نظام ارزشیابی شاغلین و مستقیم تعیین رتبه) افزایشاتی از حداقل هشتصد هزار ریال تا یک میلیون و پانصد هزار ریال از سال ۱۳۹۳ تا کنون به حقوق کارکنان قرارداد مدت موقت اضافه گردیده است.

لازم به ذکر است این افزایشات همانند افزایشات ۷ درصدی بر اساس مصوبه شورای عالی کار، هرساله افزایش می‌یابند.

  • پس مطلبی که در خصوص نظام پرداخت ناعادلانه و کمتر از حقوق پایه اداره کار کارکنان قرارداد مدت موقت پتروشیمی بندر امام در برخی رسانه‌ها آمده موضوعش چیست؟

ابتدا خدمتتان عرض کنم با کارکنان قرارداد مدت موقتی که در دیگر شرکت‌های تابعه وزارت نفت هستند دقیقاً برابر دستورالعمل مورد اشاره که از سوی وزیر محترم وقت نفت صادر شده است رفتار می‌شود و یا اینکه بهتر بگویم ما هیچ‌گونه اطلاعاتی از تغییر حقوق این دسته از کارکنان دریافت نکردیم، در صورتیکه در راستای اصول و نگرشی انسانی و افزایش انگیزشی منابع انسانی و علیرغم کمبود منابع مالی مستقیم، پرداخت حقوق این دسته از کارکنان را مورد بازنگری و بهبود قرار دادیم. با این وجود شرایط پرداخت این عزیزان نیز تابع قوانین و مقررات می‌باشد و مجموعه مدیریت شرکت بر این اعتقاد است که نه تنها کوچک‌ترین حقی از این کارکنان ضایع نشود بلکه مکانیزم های تشویقی و انگیزشی در مورد آنان اعمال گردد.

در طول سال نیز بنا بر مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی بر اساس تصمیم شورای عالی سیاست گزاری شرکت، هدایای نقدی و غیر نقدی همانند سایر کارکنان به این همکاران اهدا می‌شود و انواع وام‌های پرداختی نظیر وام مددکاری، وام ۲ برابر حقوق، وام با کارمزد ۴ درصد و نیز استفاده از تسهیلات رفاهی شرکت، شامل اعزام به مسافرت‌های سیاحتی و زیارتی و پرداخت ریالی استفاده از تورهای آزاد نیز ازجمله مواردی می‌باشد که این همکاران را شامل می‌گردد.

این اقدامات در پتروشیمی بندر امام موجب ایجاد وحدت رویه در سایر شرکت‌های پتروشیمی زیرمجموعه‌ی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس که ما هم در آن قرار داریم گردیده است.

  • با وجود پرداخت این مزایا و تسهیلاتی که فرمودید علت شکایت همکاران شما چیست؟

گمان من بر این است که وجود تنوع در شرایط استخدامی که از سالها قبل در صنعت اتفاق افتاده است، این حس را در همکاران قرارداد مدت موقت برمی‌انگیزد که مزایای متعلقه و حقوق دریافتی خود را با دیگر کارکنانی که برخلاف آنان بر اساس ضوابط و مقررات خاص ازجمله امتحان، مصاحبه، طی مراحل گزینش و کارآموزی و دارا بودن شرایط احراز شغل بر مبنای جدول سازمانی شرکت به استخدام در آمده‌اند، مقایسه می‌کنند . مسلماً در نوع پرداخت حقوق و مزایا، قوانین متفاوت است. امیدوارم با اجرای طرح‌های مطالعاتی منابع انسانی نظیر اصلاح ساختار سازمانی شرکت که همه همکاران صرف‌نظر از نوع رابطه استخدامی را در بر می‌گیرد و مراحل اجرایی آن آغاز شده است، در آینده‌ی نزدیک شاهد تحول اساسی در نظام پرداخت کارکنان از جمله همکاران محترم قرارداد مدت موقت که به‌عنوان سرمایه‌های انسانی این شرکت محسوب می‌شوند باشیم و تا رسیدن به این مرحله که زمان طولانی نخواهد بود شاهد سعه صدر همکاران محترم باشیم.

 

کد خبر : ۴۲۲۷۹۶