خبرگزاری کار ایران

به میزبانی اداره حفاظت محیط‌زیست خوزستان برگزار شد؛

جلسه‌ی برنامه‌ریزی جهت تأمین حق آبه تالاب بین‌المللی شادگان

جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی جهت تأمین حق آبه تالاب بین‌المللی شادگان در محل اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، در این جلسه که نمایندگانی از سازمان آب برق، توسعه نیشکر و صنایع جانبی و شیلات استان حضور داشتند، احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان با اشاره به مصوبه جدید دولت در بخش آب تأمین تالاب‌ها گفت: تأمین آب تالاب‌ها، بعد از تأمین آب شرب در رده دوم اولویت تقسیم آب قرار گرفته که نشان از اهمیت این بخش دارد.

وی در ادامه، به جنبه‌های اقتصادی و ارزش‌های زیست‌محیطی تالاب بین‌المللی شادگان اشاره کرده و در خصوص نقش آن در مقابله با ریزگردها مطالبی بیان نمود و افزود: برای تأمین حق آبه این تالاب، برنامه‌ریزی منظمی باید داشته باشیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود در منطقه برای انتقال آب به تالاب بهره ببریم.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در این حوزه به پیشرفت فیزیکی پروژه انتقال آب از کارون به تالاب شادگان اشاره نمود و خواستار استفاده از ظرفیت آبی توسعه نیشکر و صنایع جانبی در فصلی که این واحد نیاز کمتری به آبیاری دارد شد، و گفت: می‌توانیم این میزان آب را به کمک پمپ‌های واحدهای توسعه نیشکر مستقیماً به تالاب منتقل نماییم. 

وی همچنین با اشاره به حجم آب واحدهای پرورش ماهی آزادگان که می‌توان از مازاد این برداشت برای تأمین آب تالاب استفاده کرد، اشاره نمود و همچنین خواستار لایروبی نهر ماله شد.

 در این جلسه، هوشنگ حسونی زاده معاون مطالعات پایه سازمان آب برق خوزستان، آمادگی این سازمان برای تأمین و همکاری در تأمین حق آبه تالاب را اعلام داشت و گفت: برای تأمین آب در این حوزه باید برنامه منظمی تدوین شده تا از بحرانی شدن شرایط تالاب جلوگیری گردد.

در ادامه، نماینده شیلات استان و توسعه نیشکر و صنایع جانبی نیز آمادگی خود را برای انتقال آب مازاد از نیاز خود به تالاب شادگان در فصل‌های که نیاز آبی کمتری دارند را اعلام نمودند.

 

 

کد خبر : ۴۳۰۴۰۲