خبرگزاری کار ایران

توسط دادستان شهرستان باوی تشریح شد؛

جزئیات گروگان‌گیری ۲۱ آبان ماه در ملاثانی

حادثه گروگانگیری اخیر در شهر ملاثانی از توابع شهرستان باوی موجب مطرح شدن مسائلی در فضای مجازی شد که دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان در گفتگو با روابط عمومی دادگستری خوزستان به آن‌ها پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، گفتگوی سید قادر موسوی با روابط عمومی دادگستری این استان به شرح زیر است.

مختصری از شرح ماجرا را بفرمایید.

چند روز قبل از این اتفاق، یک سارق مسلح سابقه‌دار که سابقه سرقت مسلحانه منتهی به قتل را در پرونده کیفری اش داشت و متواری بود، توسط مأموران نیروی انتظامی رؤیت شد و تحت تعقیب مأموران قرار گرفت. متعاقب با این موضوع، سه فقره سرقت مسلحانه ی خودرو نیز در اطراف شهرستان باوی رخ داد که گمانه‌زنی ها به سمت این سارق مسلح می رفت و تلاش مأموران برای دستگیری وی بود تا این که ساعت ۱۷:۳۰ روز جمعه مورخ ۹۵/۸/۲۱ گزارش شد که یک نفر با تهدید راننده از وی خواسته تا او را به ملاثانی برساند.

راننده نیز پس از پیاده کردن وی از خودرو، مراتب را به نیروی انتظامی گزارش داد. مأموران برای دستگیری متهم اقدام کردند و متهم نیز اتوبوسی را که از اهواز به سمت شوشتر در حرکت بود و در لحظه‌ای که راننده برای عبور از سرعت‌گیر، سرعت خودرو را کم کرده بود، با تهدید مسلحانه متوقف کرد. در این میان، راننده اقدام به فرار کرد و تعدادی از مسافران با شکستن شیشه‌های خودرو اقدام به ترک خودرو کردند که تعدادی از آنان نیز مجروح شدند و در نهایت، هفت نفر از مسافران در خودرو باقی ماندند. 

در ابتدای این ماجرا، نیروی انتظامی و دادگستری شهرستان باوی چه اقداماتی در این خصوص انجام داد؟

به محض اطلاع از این موضوع، راهی شهرستان باوی شدم. در آن لحظه پلیس در حال کنترل اوضاع بود و هویت متهم با توجه به سوابقی که در پرونده داشت، شناسایی و مشخص شد که سرقت‌های روز قبل نیز توسط متهم به هویت «ی.م»، صورت گرفته بود. در آن زمان تلاش شد تا با استفاده از ظرفیت معتمدین محل که رابطه آشنایی و خویشاوندی با متهم داشتند، با وی وارد مذاکره شدند. 

درخواست متهم در این خصوص چه بود؟

متهم با اظهار گله‌مندی از رفتار یکی از مأموران نیروی انتظامی با وی در خصوص توقیف مکرر موتورسیکلت وی، خواستار صحبت با دادیار شعبه اول دادگستری باوی بود که باتوجه به عدم دسترسی به این قاضی، مکالمه تلفنی با وی برقرار و امکان گفتگوی تلفنی وی با متهم فراهم شد.

صحبت‌های متهم با این دادیار و با سردار اسحاقی که در محل حاضر شده بود، اوضاع را تا حدودی آرام کرد که جا دارد همین جا از تلاش‌های سردار اسحاقی فرمانده محترم انتظامی خوزستان قدردانی کنم. با حضور یکی از کارکنان حفاظت دادگستری استان در صحنه، این بار متهم درخواست گفتگو با وی را داشت که محقق شد و در مجموع، صحبت‌هایی که از سوی مسئولان و مردم با متهم صورت گرفت، اوضاع نسبتاً‌ آرام شد. اما خانواده گروگان‌ها کماکان نگران وضع افراد خانواده خود در اتوبوس بودند. در آن لحظه، اولویت برای ما، حفظ جان گروگان‌ها بود، ضمن اینکه به گفته گروگان‌ها متهم اقدام به مصرف مواد مخدر در اتوبوس کرده بود.

چرا متهم اصرار به گفتگو با آقای بهار، دادیار شعبه اول دادگستری باوی را داشت؟

متهم ادعا می کرد که یکی از مأموران نیروی انتظامی بارها موتورسیکلت وی را توقیف و با دریافت مبالغی، اقدام به آزاد کردن آن می کرد و همچنین ادعا می کرد که با این اقدام، خواهان گفتگو با آقای بهار به عنوان کسی است که حرف او را بهتر متوجه می شود و از وی در برابر این مأمور، تظلم‌خواهی خواهد کرد. اما به فرض درست بودن ادعای او، وی راه صحیحی برای شکایت خود انتخاب نکرده بود و اگر قرار باشد هرکس برای بیان خواسته‌های خود اقدام به اعمال خلاف قانون بکند، دیگر امنیتی در شهر باقی نمی ماند.

در نهایت این ماجرا چگونه پایان یافت؟

با صحبت‌های مکرری که با متهم صورت گرفت و باتوجه به اهمیت حفظ جان مسافران اتوبوس، یک دستگاه خودرو در اختیار وی گذاشته شد و به همراه کارمند حفاظت اطلاعات دادگستری و سه تن از اعضای طایفه خود، از اتوبوس خارج و از محل دور شد که به گفته این افراد، در میان راه با پیاده کردن آنان، به سمت شهرستان مسجدسلیمان متواری شد.

دراین ماجرا کسی هم زخمی شد؟

بله، در ابتدای امر توسط متهم تیری شلیک شد که پس از اصابت با اتوبوس به پای راننده خورد و وی را مجروح کرد. همچنین دو نفر از گروگان‌ها زخمی شده بودند که اقدامات درمانی بلافاصله صورت گرفت و یک نفر از مصدومان نیز همان موقع با صحبت با متهم وموافقت وی، آزاد شده بود. متهم نیز هنگام درگیری، از ناحیه کتف و زانو مجروح شده بود. 

در خصوص نحوه دستگیری متهم بفرمایید.

با رصد اطلاعاتی مأموران نیروی انتظامی و سربازان گمنام امام زمان (عج)، متهم در مسیر اهواز به همراه برادر و دو نفر دیگر دستگیر شدند و برادر دیگر وی نیز که در فرار او دست داشت، دو روز بعد با تحویل دادن اسلحه، خود را به پلیس معرفی کرد.

چه اطلاعاتی از سابقه روحی متهم به دست آمده است؟

طبقه گفته برادر متهم، وی علاقه زیادی به خودنمایی و تیراندازی با اسلحه در مراسم شادی و عزا داشته و در این خصوص هم عنوان کرده بود که صرفاً می خواسته حرف خود را بزند و هیچ قصد قومیتی، امنیتی یا سیاسی نداشته است. 

واکنش افراد در فضای واقعی و  فضای مجازی چگونه بود؟

در فضای واقعی شهر خوشبختانه شاهد آرامش در شهرستان هستیم اما عده‌ای در فضای مجازی، این اقدام متهم را تحسین کردند که باید در پاسخ به آن‌ها گفت: اگر یک روز این اتفاق برای خانواده‌ خود آنها بیفتد، باز هم همین واکنش را خواهند داشت؟ و اگر متهم گله یا شکایتی از مأموران داشت، چرا تا آن روز به مراجع قضایی و انتظامی مراجعه نکرده بود؟ حتی اگر ادعای این متهم در خصوص مأمور نیروی انتظامی درست باشد، این اقدامِ مجرمانه ی وی که موجب ایجاد رعب و وحشت در میان مردم شد، نه خیرخواهانه بوده و نه اقدام در خور پاداش است. بلکه امنیت مردم را دستخوش تهدید قرار داده است. در این میان برخی افراد با دامن زدن به این موضوع، یا به صورت ناآگاهانه و از روی احساسات و یا با اهداف و انگیزه‌های خاصی آن را دنبال می کنند. 

دستگاه قضایی چه انتظاری از رسانه‌ها و مردم دراین زمینه دارد و با افراد متخلف چه برخوردی خواهد داشت؟

انتظار ما از رسانه‌ها این است که با پوشش صحیح اخبار، از ایجاد فضا برای انتشار شایعات خودداری کنند. همچنین عملکرد آن‌ها به گونه‌ای باشد که باعث تجری افراد ناآگاه نشود تا برای بیان مشکل خود، به شکل مشابه اقدام کنند.

تأیید این گونه اقدامات، تأیید منکر است و امنیت مردم را مورد خدشه قرار می دهد. این افراد چنانچه‌کار خیر را ترویج کنند یا کار اشتباه را اشاعه دهند، در آن شریک هستند. ضمن اینکه حقوق قانونی متهم رعایت شد و هدف ما در این اتفاق، حل موضوع به هر قیمتی نبود. دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در هر ماجرایی، در وهله اول به فکر تأمین امنیت مردم هستند. بنابراین انتظار ما این است که قضاوت‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها سنجیده و همراه با انصاف باشد و با تجزیه و تحلیل صحیح اتفاق، نگذارند عده‌ای افراد آگاه و نا آگاه از این عملِ اشتباه، الگو برداری کنند.

در واقع حفظ امنیت هر شهر، در دست خود مردم است و رسانه‌ها نیز در این میان نقش مهمی دارند. در مقابل نیز چنانچه مشاهده شود شخصی مغرضانه در فضای مجازی به دنبال ایجاد تشویش اذهان عمومی است، دستگاه قضایی با وی برخورد جدی و قانونی می کند و در این زمینه مماشات نخواهد شد. 

دادگستری شهرستان باوی چه اقداماتی درخصوص مقابله با تیراندازی ها داشته و عملکرد دستگاه‌های فرهنگی را در ا ین زمینه چطور ارزیابی می کنید؟

در بُعد فرهنگی و ایجاد بسترهای فرهنگی و اجتماعی برای برجسته کردن قبح این عمل، اقدامات مورد قبولی انجام نشده و نتیجه، مورد رضایت نیست.

اگر چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است، اما کافی نیست. در اینجا لازم است بار دیگر عنوان کنم که افرادی که فکر می کنند دست به اسلحه بردن یک ارزش است، بدانند که دستگاه قضایی نمی تواند ساکت بنشیند و برخورد قانونی و بدون اغماض را در دستور کار خود قرار داده است و چنانچه فردی برای بیان احساسات خود در مراسم عزا و شادی از اسلحه استفاده کند، چنانچه اسلحه وی دارای مجوز باشد، مجوز آن باطل می شود.

 

کد خبر : ۴۳۴۳۳۴