خبرگزاری کار ایران

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در مراسم آغازین هفته پژوهش؛

دانش آموزان باید از دوران ابتدایی با تحقیق و پژوهش آشنا شوند

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرد: آموزش و پرورش باید محور پژوهش باشد و لازم است که دانش آموزان از دوران ابتدایی با تحقیق و پژوهش آشنا شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان ،محمد تقی زاده، امروز و در مراسم آغازین هفته پژوهش و فناوری که در پژوهشسرای دانش آموزی غدیر اهواز برگزار شد، گفت: هیچ تغییر، تحول و تکاملی در جامعه اتفاق نمی افتد مگر اینکه پشت هر تمدن، فرهنگ، تاریخ و ادبیات یک کشور، تفکر پژوهشی حاکم باشد.

 مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان با تاکید بر اینکه  پژوهشگران در جامعه باید مورد تجلیل قرار بگیرند، گفت: یش از ۵۰۰ نفر در آموزش و پرورش خوزستان صاحب اثر هستند و تحقیق های علمی و پژوهشی خوبی انجام داده اند، ولی هرگز از آنها قدردانی نشده است. ما باید نهایت تلاش خود را برای تقویت فرهنگ پژوهش به کار گیریم و پژوهش ها را عملیاتی و پژوهشگران را حفظ کنیم.

وی همچنین افزود: سالانه بیش از ۵۰ هزار پژوهش در جامعه ما صورت می گیرد بدون اینکه یک تقاضا پشت آن باشد. یک جامعه زمانی در مسیر رفاه، امنیت، تجارت، اقتصاد و ثروت قرار می گیرد که افراد آن جامعه معتقد به پژوهش و فناوری باشند، در غیر این صورت باید شاهد تخریب یک تمدن در آینده ای نزدیک باشیم.

تقی زاده بیان کرد: استان خوزستان ۶۰۰ سال قبل از تأسیس آکسفورد دارای دانشگاه بود، اما در حال حاضر سهم ما در تولید علم جهانی کمتر از سه درصد است و استان خوزستان دارای رتبه سوم بی سوادی در ایران و ایران نیز رتبه ۱۰ بی سوادی دنیا را داراست. چنین رتبه ای شایسته گذشته این  سرزمین به ویژه خوزستان که محل پیدایش اولین تمدن های ملی ـ مذهبی است، نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در عین حال اظهار امیدواری کرد که: چنین برنامه هایی فقط در حد مناسبت ها و نواخته شدن یک زنگ نباشد و  شرایط به گونه ای رقم بخورد تا در آینده بتوانیم سهم خود را در زمینه تولید علم در جهان افزایش دهیم.

گفتنی است صبح امروز، زنگ پژوهش و فناوری در سراسر استان خوزستان و همزمان با سایر نقاط کشور با شعار «پژوهش تقاضا محور و تجاری سازی فناوری، زیر بنای اقتصاد مقاومتی» نواخته شد.

 

کد خبر : ۴۳۶۹۲۴