خبرگزاری کار ایران

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان خبر داد:

کاهش شدید آمار بیسوادان / خوزستان ۶۰۰ سال قبل از آکسفورد دارای دانشگاه بوده است

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان امروز در سالروز تأسیس نهضت سوادآموزی، اظهار کرد: آمار بیسوادان از ۲۳۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۰ به ۵۹ هزار نفر در سال ۱۳۹۵ رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، محمد تقی زاده صبح امروز هفتم دی ماه، در همایش گرامیداشت سالروز تاسیس نهضت سواد آموزی گفت: انقلاب اسلامی ایران تنها آئینی در طول تاریخ است که با خواندن آغاز شده است. سواد آموزی قیام عمومی معمار انقلاب است و اهمیت خواندن و نوشتن را در جامعه نشان می دهد.

مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به پیشینه ی کتابت و نوشتار در تاریخ ایران، تصریح کرد: بررسی تاریخ این سرزمین نشان می دهد که اختراع خط مربوط به تمدن ایران در جیرفت است که ۷ هزار سال قبل اتفاق افتاده است. همچنین در دوره ایلامی ها نیز بر روی در و دیوار چغازنبیل به عنوان بزرگترین سازه  به جا مانده تاریخی، زیباترین متون ادبی به ثبت رسیده است.

وی اضافه کرد: استان خوزستان ۶۰۰ سال قبل از آکسفورد دارای دانشگاه بوده است و بزرگترین دانشمندان جهان نظیر فارابی، حافظ، رودکی، ابن سینا و فردوسی نیز متعلق به این سرزمین هستند.     

تقی زاده با تاکید بر لزوم توجه به پیشینه تاریخی کشور، گفت: تمدن، فرهنگ، تاریخ و ادبیات یک سرزمین وقتی در سراشیبی سقوط قرار می گیرد که درک، فهم و شناخت عمیقی از مواریث تاریخی آن سرزمین موجود نباشد و عدم این درک سبب می شود تا نتوانیم در تولید علم، دانش، امنیت، رفاه، اقتصاد و تکنولوژی جهانی تاثیر گذار باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: کشور ایران از منابع مالی، انسانی و تجهیزات زیادی برخوردار است اما باید مهارت استفاده از آنها را کسب کند .

وی با اشاره  به کاهش  آمار بی  سوادان در استان خوزستان نسبت به سال های قبل گفت: آمار بی سوادان از ۲۳۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۰ به ۵۹ هزار نفر در سال ۱۳۹۵ رسیده  است و امیدواریم با کمتر شدن تعداد بی سوادان ، آسیب هایی که زاییده بی سوادی در خوزستان است، کاهش پیدا کند.

 

کد خبر : ۴۴۲۲۶۷