خبرگزاری کار ایران

به منظور بررسی وضعیت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان؛

پایش زیستگاه های آبی پرندگان در شوشتر

asdasd
کد خبر : ۴۴۴۱۱۵

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر گفت: با هدف شناسایی و بررسی وضعیت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان آبزی و کنار آبزی در زیستگاه های آبی حوزه استحفاظی شهرستان شوشتر، پایش مشترک اداره حفاظت محیط زیست شوشتر و اداره دامپزشکی این شهرستان از آبگیرهای طبیعی و حوضچه های پرورش ماهی این شهرستان آغاز گردید.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، علی فتحی نیا با بیان این خبر، افزود: با توجه وسعت بالای عرصه های آبی و حوضچه های پرورش ماهی موجود در شهرستان شوشتر ، هرساله شمار زیادی از پرندگان مهاجر زمستان گذران در زیستگاه های آبی این شهرستان مشاهده می شوند و با توجه به شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در برخی از استان های کشور در سال جاری، به منظور جلوگیری از شیوع این بیماری، ضمن اعلام ممنوعیت شکار پرندگان در استان خوزستان، لغو و ابطال پروانه های شکار و نیز پایش و بررسی حوزه های آبی شهرستان شوشتر در دستور کار یگان حفاظت محیط زیست این اداره قرار گرفته است.

وی افزود: بدین منظور با رایزنی و همکاری اداره دامپزشکی شوشتر، یک تیم پایش مشترک از سوی این ادارات به منظور بازدید و بررسی مناطق حضور پرندگان مهاجر در نواحی تالابی و مزارع پرورش ماهی تشکیل گردید و در اولین بازدید میدانی صورت گرفته از استخرهای پرورش ماهی، خوشبختانه مورد مشکوکی مشاهده نگردید.

شایان ذکر است که آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری های به شدت واگیردار و کشنده در پرندگان و مشترک بین پرندگان و انسان است. این بیماری در ایران برای نخستین بار در بهمن سال 1384 در قوهای وحشی تالاب بندر انزلی گزارش شد و به دلیل شدت و سرعت تلفات در پرندگان (اهلی و وحشی) و نیز قابلیت گذشتن از سد بین گونه ای، این بیماری حائز اهمیت است.

همچنین ویروس این بیماری می تواند عفونت حاد تنفسی در انسان بوجود آورد که بسیار حاد و کشنده است و از طرفی، همواره احتمال نوترکیبی بین ویروس آنفلوانزای انسانی و این ویروس وجود دارد که در این صورت، ویروس جدید، بسیار خطرناک خواهد بود، زیرا توانایی همه گیری در بین انسان ها را خواهد داشت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز