خبرگزاری کار ایران

سرپرست واحد فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی خوزستان تشریح کرد؛

تعمیر و نگهداری شناورها در بندر امام خمینی

سرپرست واحد فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، گفت: منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی در راستای حفظ و صیانت از تجهیزات استراتژیک سازمان بنادر و دریانوردی با بهره گیری از توان و تخصص داخلی و مشارکت شرکت های خصوصی فعال در بخش دریایی توانسته است طی نه ماهه ی سال جاری نزدیک به ۴۰ فقره تعمیرات اساسی، زیرآبی و موتوری از شناورهای ملکی خود را با موفقیت به انجام برساند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، رضازاده ضمن اعلام این خبر، اظهار داشت: در این راستا، تعمیرات لایروب هویزه و یدک کش دادمان ۲، در داک یارد تعمیراتی داخل کشور، و شناور راهنمابر قیام ۶ در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی، از جمله اهم اقدامات مذکور به شمار می رود.

رکوردهای جدید در مدت زمان تعمیرات شناورها

رضازاده اظهار داشت: همزمان با واگذاری شناورهای لایروب به بخش خصوصی و فرارسیدن زمان تعمیرات دوره ای لایروب هویزه، نسبت به اعزام این لایروب به بندرعباس اقدام گردید که تعمیرات آن تحت نظارت  موسسه رده بندی، کارشناسان این بندر و نمایندگان بخش خصوصی انجام شد.

وی در ادامه اضافه نمود: از نکات قابل توجه در تعمیرات این لایروب در مقایسه با تعمیرات شناورهای مشابه، می توان به مدت زمان تعمیرات زیرآبی آن از زمان داکینگ تا آنداکینگ به مدت ۶۹ روز اشاره نمود که در نوع خود یک رکورد جدید محسوب می گردد.

رضازاده، تصریح کرد: هم اکنون این شناور پس از بازگشت از داک و دریافت کلاس از موسسه رده بندی به خدمت گرفته شده و با تمام توان عملیاتی، مشغول انجام فرآیند لایروبی می باشد.

سرپرست واحد فنی و نگهداری در خصوص اعزام لایروب هویزه به مجتمع کشتی سازی بندر عباس اظهار داشت: خوشبختانه امکانات مناسب برای داکینگ شناورهایی از این نوع (با توجه به وزن بالای شناور) در داخل کشور وجود داشته، لذا در راستای عمل به تأکیدات مقام معظم رهبری در تحقق اقتصاد مقاومتی، انجام عملیات تعمیرات این شناور به یکی از پیمانکاران داخلی کشور (مجتمع کشتی سازی بندرعباس) محول شده و خوشبختانه این امر با موفقیت انجام گرفت. 

اتکاء بر توان و منابع داخلی برای تعمیرات اساسی شناورها

وی در تشریح دیگر اقدامات، بیان داشت: دیگر شناور تعمیر شده، یدک کش دادمان ۲ می باشد که به دلیل خاص بودن سیستم رانش و ضرورت انجام تعمیرات آن طی دوره ی تعمیرات زیرآبی، در شرکت کشتی سازی پرشیا هرمز بندرعباس داک شده و تحت نظر کارشناس شرکت سازنده، سیستم رانش Z-DRIVE آن با مشارکت بخش خصوصی (شرکت بهره بردار) تحت تعمیر اساسی قرار گرفت.

افزایش  ضریب آماده بکاری شناورهای خدماتی

سرپرست واحد فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، همچنین با اشاره به لزوم آماده به کاری شناورهای خدماتی به منظور تداوم چرخه عملیات دریایی در این مجتمع بزرگ بندری و کسب رضایت مشتریان و صاحبان کالا، اظهار داشت: از  مجموع ده فروند یدک کش این اداره کل، پنج فروند از نوع سیستم رانشی Z-DRIVE بوده و علیرغم این که بروز خرابی ها در تجهیزات و ماشین آلات با توجه به استعداد بالای آنها، بدی وضعیت آب و هوایی منطقه، کمبود قطعات اصلی و با کیفیت و عدم دسترسی آسان به قطعات جایگزین (spare parts) و خدمات پس از فروش توسط سازندگان، امری بدیهی و اجتناب ناپذیر می باشد، لذا خارج از سرویس بودن شناورها یا بنابه الزامات موسسه ی رده بندی برای انجام تعمیرات اساسی زیرآبی دوره ای خود بوده و  یا به علت بروز اشکال  سیستم های رانش حادث می شود که بلافاصله  عملیات تعمیر و فرآیند تامین قطعه آغاز شده و جهت برگشت به چرخه ی عملیات، اقدام لازم  انجام می گیرد.

رضا زاده با اشاره به رضایت بخش بودن کیفیت تعمیرات اساسی کلیه ی شناورها، در خصوص یدک کش رشید ۳ بیان داشت: این یدک کش بلافاصله در پایان تعمیرات اساسی در تابستان سال گذشته در سرویس قرار گرفته و پس از انجام یک سال عملیات دریایی در اواسط تابستان سال جاری به واسطه اشکال در گیربکس، برای مدت کوتاهی تحت تعمیرات بوده که به حمدلله پس از اتمام  فرآیند و رفع اشکال، مجدداً در  مدار بهره برداری قرار گرفته است.

افزایش  قابلیت اطمینان  بهره برداری از شناورها

رضازاده، تصریح نمود: علیرغم اینکه فرآیند نگهداری و تعمیرات، با چالش ها و مشکلات متعددی مواجه می باشد؛ حوزه فنی دریایی تمامی سعی و تلاش خود را در جهت بهبود روش ها و رعایت استانداردهای نگهداری به عمل آورده تا بتواند همواره قابلیت اطمینان از بهره برداری تجهیزات (RCM) را افزایش دهد و گام قابل ملاحظه ای در روند توسعه پایدار و اهداف متعالی سازمان بنادر و دریانوردی بردارد.

وی در ادامه افزود: در همین راستا توانسته ایم با تغییر در سامانه های نگهداری و ارتقاء آن به آخرین و جدیدترین ویرایش ها، ضریب آماده بکاری خود را نسبت به مدت مشابه به میزان ۳,۷% بهبود بخشیده و برای مکانیزه نمودن این امور و افزایش ظرفیت و توان تجهیزاتی خود، موتورخانه و عرشه شناورها را به دوربین های مدار بسته مجهز نماییم و در نظر است تا همه شناورهای تندروی خود را که در انجام ماموریت های دریایی با سرعت بالا که اپراتورها قادر به تردد بر روی عرشه و ورود به موتورخانه نمی باشند، مجهز به دوربین مدار بسته جهت ارسال الکترونیکی اطلاعات به پل فرماندهی و حتی ساحل نماییم.

رضازاده در تشریح  اهم اقدامات این اداره کل در حوزه تعمیر و نگهداری شناورها طی نُه ماهه ی سال جاری اظهار داشت: با بهره گیری از توان و تخصص داخلی در این حوزه، موفق شده ایم تعمیرات اساسی زیرآبی شناورهای مختلف از جمله شناورهای یدک کش خلیج فارس۲، یدک کش دادمان۳، یدک کش دادمان ۲، راهنمابر قیام ۶، راهنمابر هادی۷، لایروب هاپرساکشن هویزه و ناجی ۷ را به انجام برسانیم.

وی همچنین انجام تعمیرات اساسی موتوری و ماشین آلات شناورهای لایروب دزفول، یدک کش خلیج فارس ۲، یدک کش دادمان۲، یدک کش دادمان۳، اسپلیت بارج نصیر۲، یدک کش خلیج فارس۲، لایروب هاپر ساکشن بستان، لایروب هاپر ساکشن هویزه، ناجی۷، صبور۱، رشید۱ و همچنین بازسازی و نوسازی سه دستگاه جرثقیل شناور دزفول را از جمله ی اقداماتی برشمرد که در بخش های مختلف فنی صورت پذیرفته است.

  تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه در حوزه ارتقاء دانش تعمیر و نگهداری

وی با اشاره به اهمیت تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه ها تصریح کرد: از طریق تعامل صورت گرفته با دانشگاه امام حسین(ع)، در خصوص ارتقاء نرم افزار سیستم مکانیزه نگهداری و تعمیر(CMMS)، نشستی با دعوت از محمود سالاری دانشیار دانشگاه مذکور برگزار گردیده و درباره ی چگونگی تعمیر سیستم رانشی شناورها  از نوع Z- Drive بحث و بررسی های کارشناسی صورت پذیرفت.

رضا زاده با اشاره به تلاش های کارشناسان فنی این اداره کل برای انطباق کامل شناورها با الزامات فنی و کیفی تعمیرات؛ ارتقاء در کسب گواهینامه ها و کلاس شناورها از جانب موسسات رده بندی را یکی دیگر از دستاوردهایی برشمرد که در این حوزه به دست آمده است.

تعمیر شناور

کد خبر : ۴۴۴۷۰۹