خبرگزاری کار ایران

استاندار خوزستان در جلسه هماهنگی ستاد اربعین سال ۹۶:

صادرات به عراق در ایام اربعین نباید تعطیل شود

استاندار خوزستان در دومین جلسه‌ی ستاد اربعین سال ۹۶ این استان، گفت: با توجه به اهمیت مبادلات تجاری با عراق، در اربعین سال آینده باید تمهیداتی دیده شود تا حداقل یکی از مرزهای استان به این کشور، امور صادرات را نیز انجام دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، غلامرضا شریعتی امروز شنبه در دومین جلسه هماهنگی ستاد اربعین استان که با حضور جمعی از مدیران، فرمانداران، مسئولان انتظامی و نظامی در محل استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در اربعین امسا، دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی به‌منظور ایجاد امنیت در تردد زوار، تلاش فراوانی داشتند و با وجود شرایط خاص کشور همسایه، به برکت این تلاش‌های طاقت‌فرسا، هیچ تهدید و حادثه‌ای را در مرزهای استان شاهد نبودیم.

وی افزود: پس از بسته شدن مرز مهران و ازدحام جمعیت در مرزهای خوزستان، تمام مسئولان استانی و کشوری دغدغه مشکلات به وجود آمده را داشتند، اما با برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های صورت گرفته، هیچ مشکلی در تردد زائران ایجاد نشد.

استاندار خوزستان ادامه داد: تمام مقامات کشوری از عملکرد خوزستان در اربعین امسال راضی بودند، اما همچنان ضعف‌هایی در پایانه‌های مرزی و زیرساخت‌های جاده‌ای وجود دارد که باید برای رفع آن‌ها هرچه سریع‌تر اقدام شود.

وی بیان کرد با توجه به تلاش‌های صورت گرفته، دولت بحث اربعین و نقش برجسته خوزستان را در این ایام پذیرفته و در بودجه سال جاری ردیف اعتبار جداگانه‌ای را برای کمک به استان در نظر گرفته است.

شریعتی تصریح کرد: اگرچه مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال شاید ناچیز باشد اما همین‌که هرساله این اعتبار به خوزستان اختصاص داده می‌شود می‌تواند در ارتقای کیفیت خدمت‌رسانی به زائران اربعین مؤثر باشد.

وی همچنین به ایجاد راهکارهای مناسب برای قطع نشدن صادرات در ایام اربعین تأکید کرد و گفت: صادرات به عراق در ایام اربعین نباید تعطیل شود، چراکه بحث صادرات در راستای تأمین منافع استانی و ملی بوده و با توجه به گزارش ارائه‌شده از گمرک خوزستان، ۸۵ درصد صادرات عراق، تولیدات استانی و تنها ۱۵ درصد صادرات از سایر استان‌ها از مرزهای خوزستان به عراق صادر می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی استان برای صادرات، نیاز است که در ایام اربعین، حداقل یکی از مرزهای استان امکان صادرات به این کشور را داشته باشد.

شریعتی همچنین توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای را یکی دیگر از ضرورت‌ها برای اربعین سال آینده برشمرد و افزود: عملیات اجرایی احداث دو قطعه پنج کیلومتری در دشت آزادگان به سمت بستان در دستور کار قرار گرفته که در روزهای آینده کلنگ آن به زمین می‌خورد. 

در پایان این جلسه، اجرای طرح جامع پایانه مرزی چذابه، تکمیل بحث آب‌رسانی، ساماندهی مواکب، راه‌اندازی یک آشپزخانه مرکزی، بهسازی جاده عبدالخان، توسعه پارکینگ و تعریض پل‌های منتهی به مرز چذابه، از جمله مواردی بود که در این جلسه با تأکید استاندار در دستور کار ستاد اربعین قرار گرفت.

 

کد خبر : ۴۴۵۵۵۲