خبرگزاری کار ایران

اولتیماتوم استاندار خوزستان؛

آب رودخانه هندیجان برداشت شود، با فرمانداران بهبهان و امیدیه برخورد می‌کنم

استاندار خوزستان، امروز در بازدید از شهرستان هندیجان، گفت: اگر آب رهاسازی شده جهت رودخانه زهره هندیجان در بالادست برداشت شود، با فرمانداران امیدیه و بهبهان برخورد می‌کنم.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از بندر هندیجان، غلامرضا شریعتی، امروز در جمع مردم و کشاورزان این شهرستان، اظهار داشت: ما موظف هستیم در مسیرهای قبل از هندیجان، کانال و انهارِ برداشت بی‌رویه آب رودخانه زهره هندیجان را ببندیم.

وی افزود: در بالادست هندیجان باید آب به‌صورت عادلانه نوبت‌بندی شود، این نباشد که در بالادست غرق آب باشد و در پایین‌دست، رودخانه خشک شود.

استاندار خوزستان، بیان کرد: بنا شده 10 میلیون مترمکعب آب از سد کوثر به سمت هندیجان رهاسازی شود تا آب شرب و محیط‌زیست رودخانه به خطر نیفتد و انشاء لله این رهاسازی از روز شنبه فردا، اجرایی خواهد شد.

وی گفت: بنده به فرماندار بهبهان و امیدیه اعلام کرده‌ام اگر آب سهمِ هندیجان، در مسیر برداشت شود، برخورد قانونی می‌کنم و در این خصوص هاشمی زاده معاونت عمرانی بنده پیگیر جدی است.

شریعتی عنوان کرد: در خصوص خشکی رودخانه زهره هندیجان و مشکلات جانبی آن، از سوی بنده و معاونت عمرانی، وقت لازم و عزم جدی گذاشته‌ایم. باید مشکل مردم هندیجان مرتفع شود.

وی افزود: ما ذره‌ای از مسئله خشکی رودخانه زهره هندیجان کوتاه نمی‌آییم و باید با قدرت و جدیت، آب نوبت‌بندی شود هیچ منطقی نمی‌پذیرد که رودخانه دائمی هندیجان خشک باشد.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان، بیان کرد: اگر قرار باشد سطح زیر کشت، کم‌ آبی را تحمل کند، باید کل منطقه به این‌گونه باشد نه اینکه رودخانه هندیجان خشک باشد ولی در بالادست غرق آب باشند.

وی گفت: فرماندار بهبهان و بخشدار زیدون موظف شدند انهار را ببندند. در این خصوص حکم قضایی اخذ شده تا در صورت لزوم با متخلفان برخورد قانونی و قضایی شود. کانال‌های امیدیه هم تحت کنترل است.

شریعتی عنوان کرد: اگر روز شنبه ۹۵/۱۰/۲۵ آب از سد کوثر رهاسازی شد، من مجددا به آقایان فرماندار بهبهان، امیدیه و سازمان آب و برق خوزستان تأکید می‌کنم که این آب رهاسازی شده باید به سمت هندیجان سرازیر شود.

وی افزود: در بالادست هندیجان به‌اندازه کافی آب برداشت‌شده و فقط این مردم و کشاورزان هندیجانی هستند که حقابه ی آن‌ها تأمین نشده و رودخانه زهره هندیجان در خشکی کامل قرارگرفته است.

استاندار خوزستان، بیان کرد: بنده این اطمینان را به شما می‌دهم که به‌صورت عادلانه با تمام تلاش که انجام می‌دهیم، این آب بین شما توزیع شود و خدایی نکرده حقی از شما ضایع نشود.

وی گفت: اولین جایی که باید بسته شود، زیدون بهبهان است و تأکید کرده‌ام با متخلفان به‌صورت جدی برخورد شود و مانع برداشت حقابه ی هندیجان شوند، چون بنده نسبت به همه مردم این استان تکلیف دارم و اجازه نمی‌دهم حق کسی پایمال شود و مطمئن باشید محکم ایستاده و کوتاه نمی‌آیم.

 

کد خبر : ۴۴۷۴۵۰