خبرگزاری کار ایران

در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان خوزستان مطرح شد؛

تشریح جزئیات عملیات مقابله با ریزگردها توسط وزیر کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص علت سفرهای مکرر خود به خوزستان و اجرای طرح نهال کاری در کانون های فوق بحرانی ریزگردهای خوزستان گفت: جهت اجرای با کیفیت این طرح ساختارهای را تعریف کرده ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، محمود حجتی که از شب گذشته در خوزستان به سر می برد، در جلسه ی شورای برنامه ریزی و توسعه استان خوزستان و در حضور محمدباقر نوبخت، اظهارکرد: سازگاری با طبیعت و شرایط اقلیمی توسط موسسه تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه های استان صورت گرفته است. نتیجه مطالعات این موسسات در دستور کار مجریان طرح نهال کاری قرار خواهد گرفت تا با سرعت عمل خوبی، این پروژه با توجه به محدودیت های زمانی کاشت نهال و فرارسیدن فصل گرما اجرایی شود.

حجتی در خصوص تامین و انتقال آب لازم این طرح بزرگ، گفت: در این خصوص کارگاه انتقال آب تجهیز شده است. نقشه های اجرایی طرح نیز تدوین شده است.

وی ادامه داد: طرح انتقال آب موقت از پروژه آزادگان به طول ۳۵ کیلومتر و با سرعت و قدرت انتقال آب ۲۰ مترمکعب در ثانیه  به کانون های بحرانی ریزگردها در حال انجام است. این کانال قابلیت انتقال سیلاب ها را به محل پروژه دارد.

وزیر جهاد کشاورزی، تصریح کرد: با هماهنگی های که با آب منطقه ای صورت گرفته است در فصل های تابستان حداقل آب به محل پروژه و کاشت نهال منتقل می شود. نقشه های اجرایی این طرح تهیه شده است و اکیپ های اجرایی لازم برای اجرای این طرح تامین شده است. همچنین زمان کمی برای اجرای فاز اول این طرح به میزان ۴۳ هزار هکتار با توجه به فصل گرما باقی مانده است و این طرح باید به طور ضربتی اجرایی شود.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: کانال انتقال آب باید از کوت امیر و نهر ماله و ریل راه آهن عبور کند. عملیات اجرایی این پروژه شروع شده است.

حجتی ادامه داد: بحث هرس نهال با بکارگیری ۱۰ اکیپ کاری در حال انجام است که موقتا آب آن از کانال مربوط به انتقال آب به ماهشهر و کوت امیر تامین می شود.

وی با اعلام اینکه نهال کاری آغاز شده است، عنوان کرد: نهال ها از نقاط مختلف کشور، با پشتیبانی مسوولان منابع طبیعی و تنوع گیاهی مختلف از سایر استان ها در خوزستان کاشته می شوند. لذا با توجه به محدودیت فصلی، لازم است سرعت عمل خود را بالا ببریم. به دنبال این هستیم در این مدت محدود، پس از آغاز فصل تابستان حدالمقدور نهال ها کاشته شوند، امکانات به طور کامل برای این امر بسیج شده اند، تا در نهایت بتوانیم برای فصل تابستان خودمان را آماده کنیم. لازم است مطالعات در دست اجرا نهایی شود که همراه و همگام با طبیعت، این مشکلات فوق بحرانی رفع شود.

وزیر جهاد کشاورزی، یادآور شد: امید می رود تا آن زمان با آغاز فصل تابستان، آب مورد نیاز را تامین، تا با مشکلاتی  در خصوص آبیاری نهال ها مواجه نشویم و آرام آرام شاهد رشد آن ها باشیم، تا به صورت بادشکن عمل کنند و از برداشت خاک جلوگیری به عمل آید.

حجتی عنوان کرد: به غیر از جهاد کشاورزی، دستگاه های دیگر از سطح ملی و منطقه ای پشتیبانی ها در خصوص حل و فصل معضلات خوزستان را انجام داده اند و بسیج شده اند. همچنین استاندار خوزستان بر همت خود افزوده است. سازمان آب منطقه ای در خصوص تامین آب موقت و دائم، کمک شایانی را انجام داده است.

وی از احداث پارک جنگلی در اطراف شهر اهواز خبر داد و اضافه کرد: امید می رود پساب شهر اهواز به یک کمر بند عریض فضای سبز اخصاص داده شود، تا با ایجاد فضای سبز جنگل شاهد شادابی و تلطیف بیشتر هوای این شهر باشیم، این امر قطعا سازگار با محیط است، که در آینده ای نزدیک عملیاتی می شود. همچنین در خصوص تامین اعتبار مشکلی وجود ندارد و مطمئنا پیش بینی های دولت محقق خواهد شد.

حجتی ادامه داد: هر گروهی از سازمان های مردم نهاد که آمادگی داشته باشند برای کاشت نهال همکاری می شود و از سازمان بسیج کمک ویژه ای در ارتباط با نهال کاری  گرفته شده است، خواهش من این است با توجه به نزدیک شدن به هفته نهال کاری، مردم با حضور خود کمک کنند تا شاهد رفع سریعتر این بحران باشیم.

 

کد خبر : ۴۶۴۸۹۹