خبرگزاری کار ایران

با حضور ۲۱ کشور؛

پنجمین همایش بین المللی زهکشی کشور در اهواز آغاز به کار کرد

میزبانی این همایش برای اولین بار پس از 40 سال به ایران و استان خوزستان داده شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، پنجمین همایش بین المللی رهکشی کشور ، از امروز به مدت سه روز در اهواز آغاز به کار کرد.

استاندار خوزستان در آغاز به کار این همایش، گفت: استان خوزستان با پتانسیل و فرصت های مختلف و متعددی که در زمینه های مختلف نفت و گاز و پتروشیمی، کشاورزی، آب های آزاد و میراث فرهنگی دارد، به عنوان استان مهم و اثرگذار در ایران مطرح بوده  و قلب تپنده اقتصادی ایران است.

وی با بیان اینکه  زمین های حاصلخیز و آب های شیرین،  پتانسیل های استان را نشان می دهد و همین مسئله باعث شده از دیرباز مسائل کشاورزی و زهکشی مورد توجه قرار گیرد؛ افزود: سازه های آبی شوشتر نشان از این توجه است و با بالارفتن جمعیت و تکنولوژی، امکان استفاده بهتر و بهینه از منابع آب خوزستان بیشتر شده است؛ سطح زیر کشت آبی دنیا حدود ٢٧٠ میلیون هکتار است اما سطح زیر کشت آبی خوزستان یک میلیون هکتار. این پتانسیل ها و فرصت های استان نشان از  توانمندی ما در این زمینه دارد. 

استاندار خوزستان تصریح کرد: با توجه به بالا بودن سطح تبخیر شدید با متوسط  ٢١٠٠ میلی متر و تا ٤٠٠٠ میلی متر در استان و برای بهبود این اراضی و بالا بردن میزان محصول، راهی جز انجام زهکشی های زیر زمینی نداریم. عملیات اصلاح خاک باید صورت گیرد تا استقاده بهینه از منابع استان انجام شود، اما متاسفانه به دلیل بالابودن EC خاک، متاسفانه در این زمینه ها عملکرد کاهشی داشتیم.

وی با اشاره به توجه  دولت روحانی به رونق اراضی استان خوزستان، گفت:  به دستور رییس جمهور عملیات اجرایی طرح ٥٥٠ هزار هکتاری مقام معظم رهبری با جدیت فراوان آغاز شد و انجام عملیات زهکشی در دستور کار دولت قرار گرفت. در حال حاضر هم بیش از ٢٥٠ هزار هکتار طرح  انجام شده و نتایج خوبی داشته است و تا آنجایی که امکانش وجود دارد برای انجام هرچه تمامتر طرح 550 هزار هکتاری گام بر می داریم، وزارت نیرو هم در این زمینه با مهربانی بیشتری باید برخورد کند تا این کار سریعتر انجام شود تا از منابع موجود استان استفاده بهتری داشته باشیم.

استاندار خوزستان در ادامه ابراز امیدواری کرد: این کنگره راه های رونق بخشی به زهکشی را در استان، بهبود بخشد و به توان علمی استان بیافزاید و از تجربیات بزرگانی که در این فن از کشورهای مختلف دنیا مراجعه کردند بتوانیم استفاده کنیم و ارتباط علمی مناسبی را بین کارشناسان علمی و فنی  در دانشگاه ها و سازمان ها برقرار کنیم  و خوزستان از این کنگره با ایجاد ارتباط علمی بین سازمان های مختلف، استفاده شایانی را ببرد.

لازم به ذکر است، این همایش با حضور محققانی از 21 کشور تا 17 اسفندماه در شهر اهواز دایر می باشد.

کد خبر : ۴۶۵۹۳۷