خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت در نشست با فعالان اقتصادی خوزستان:

اصلی ترین وظیفه وزارت نفت در این دوره تامین منابع مالی است

asdasd
کد خبر : ۵۲۷۸۷۵

وزیر نفت صبح امروز پنجشنبه در نشست با فعالان اقتصادی استان خوزستان که در استانداری برگزار شد، گفت: قراردادهای فاینانس در کشور خارجی برای ایجاد اشتغال در کشور خودشان وارد ایران می شوند و نزدیک 75 درصد کار در کشور مبدا و کارهایی از جمله کارهای ساختمانی، نصب و راه اندازی در داخل انجام می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، بیژن نامدار زنگنه با بیان اینکه پول هزینه شده در این قراردادها آزاد نبوده و اعتباری است، افزود: عمده این پول در کشور مبداء صرف خرید تجهیزات می شود اما با توجه به شرایط اقتصادی و اینکه پول برای کار وجود ندارد، ناچار به پذیرش شرایط هستیم.

زنگنه اظهارکرد: شرکت هایی مثل توتال به جز مدیریت کار و مهندسی مخزن کار دیگری نمی کنند. اقداماتی مثل حفاری، لوله سازی و لوله گذاری و سکو سازی را شرکت های دیگری انجام می دهند که از طریق مناقصه انتخاب شده اند.

وزیر نفت تصریح کرد: توتال با لیست شرکت های مورد تایید ما مناقصه برگزار می‌کند و حتی اگر شرکت های ایرانی در این مناقصه برنده شوند باز هم با محدودیت هایی روبرو هستند.

زنگنه با بیان اینکه در بحث تایید شرکت های ایرانی، مهم ترین موضوع، صلاحیت فنی شرکت ایرانی می‌باشد، بیان کرد: متاسفانه بطور معمول شرکت‌ها در این زمینه مشکل دارند.

وزیر نفت با انتقاد از عدم تکمیل پرسشنامه ها از سوی شرکت های ایرانی گفت: یک پرسشنامه می دهند که ایرانی ها آن را تکمیل نمی کنند. باید یاد بگیریم در کلاس بین المللی کار کنیم به همین دلیل تصمیم گرفتیم کلاس آموزشی برای شرکت های ایرانی برگزار شود.

وی ادامه داد: در مناقصه آورده ایم که اگر سهم طرف ایرانی بیشتر باشد، تا 10 درصد گران تر می تواند به مصرف کننده داخلی بدهد که البته قانون حداکثر ساخت باید در این زمینه رعایت شود و در جاهایی آورده ایم که 60 درصد تجهیزات باید از ایران خریداری شود که در مناقصات سابقه ندارد.

زنگنه خاطرنشان کرد: علاوه بر این که برای اجرای پروژه هایمان هیچ مورد غیر مناقصه نخواهیم داشت، اولویتی هم قایل نیستیم چون اولویت بندی در ادبیات حقوقی معنا ندارد. بنابراین شرکت های ایرانی اولویتی به شرکت های خارجی ندارند.

وزیر نفت تصریح کرد: توتال تمام شرکت های ایرانی معتبر را ارزیابی کرده است و نقاط ضعف و قوت آن ها را می داند. این ارزیابی به شکلی است که کار با بهترین کیفیت صورت بگیرد. برخلاف فاینانس که محدودیت سقف بسیار جدی برای استفاده از ظرفیت داخلی دارد، در  قرارداد IPC هیچ محدودیتی نداریم و امیدوارم بتوانیم 60  تا 70 درصد این قرارداد را به شرکت های ایرانی بدهیم.

وی با بیان اینکه این قراردادها فرصت بزرگی برای نسل و زنجیره کنونی صنعت در خوزستان هستند، اذعان داشت: وزارت نفت به دنبال تعریف طرح هایی در قالب نوسازی تاسیسات و .. در خوزستان است که از طریق برگزاری فاینانس اجرایی می‌شوند.

زنگنه تصریح کرد: برای تحول در صنعت کشور پول نداریم و درآمدهای ما تنها در حد نگهداری است. بنابراین باید منابع را از جاهای مختلف از جمله منابع خارجی جذب کنیم.

وی ادامه داد: بیش از 1000 میلیارد ثروت در اهواز و بیش از ۷ تا هشت هزار میلیارد پول در خوزستان در مناطق نفت خیز زیر پای شماست، اما‌ با مشکل بیکاری و سختی معیشت دست و پنجه نرم می‌کنید؛ شرکت ها نیز با 10 درصد ظرفیت کار می کنند و جوان ها بیکار هستند.

زنگنه بیان داشت: اصلی ترین وظیفه وزارت نفت در این دوره تامین منابع مالی است تا شرکت های داخلی فعال شوند. معضل ما اکنون اشتغال است.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: هیچ وقت چنین اجازه هایی در قانون در طول تاریخ به صنعت نفت داده نشده و چنین حمایتی پشت سر صنعت نفت در عالی ترین سطوح نظام نبوده است.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز