خبرگزاری کار ایران

گفتگو با مدیرعامل مناطق نفتخیز جنوب:

خوزستان و مناطق نفت خیز در مسیر توسعه قرار دارد

asdasd
کد خبر : ۵۳۰۰۲۳

در نخستین روز هفته دولت وزیر نفت تنها سه روز پس از رای اعتماد مجدد مجلس به وی، راهی استان خوزستان شد تاجایگاه استراتژیک این استان و اهمیت ارتباط آن با وزارت نفت را به همگان نشان دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، وزیر نفت در این سفر ابتدا در نشستی با مدیران ارشد مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به سرمایه گذاری های کلان دولت در عسلویه و ایجاد تحول در آن منطقه، از تغییر فلش طرح های توسعه‌ای نفت به سمت مناطق نفت خیز خبر داد و گفت: "زمانی در عسلویه تحول ایجاد کردیم و اکنون باید در اینجا تحول ایجاد کنیم". مهندس زنگنه استفاده از سرمایه گذاری و توسعه در مناطق نفتخیز را نه تنها عامل پیشرفت  خوزستان بلکه برای کل صنعت و کشور حائز اهمیت دانست.

در این ارتباط و به مناسبت هفته دولت گفت و گویی با بیژن عالی پور انجام داده ایم و ظرفیت های سرمایه گذاری، برنامه های توسعه و اقدامات مناطق نفت خیز جنوب برای پیشرفت و آبادانی خوزستان را از وی جویا شده ایم که ماحصل آن از نظرتان می گذرد:

در آستانه هفته دولت خوزستان نخستین مقصد سفر وزیر نفت پس از رای اعتماد مجلس بود؛شما چه تحلیلی از این سفر دارید؟

  قبل از هرچیز یاد و خاطره شهدای دولت بویژه شهیدان رجایی و باهنر را گرامی داشته و این ایام را به کارگزاران و خادمان مردم در دولت تدبیر و امید تبریک می گویم.

  به باور من سفر مهندس زنگنه وزیر نفت، سه روز پس از رای اعتماد، به خوزستان به دو دلیل صورت گرفت نخست اینکه ایشان از همراهی نمایندگان و نخبگان استان برای تداوم تدبیر در صنعت نفت قدردانی کند. دوم این سفر و سفرهای قبلی ایشان به خوزستان بیانگر اهمیت این استان نزد دولت و وزارت نفت است. بی تردید سفر وزیر نفت مقارن با هفته دولت اگرچه با تشکیل جلسه با مدیران ارشد دست اندرکار تولید نفت شروع شد اما بخش مهمی از وقت ایشان به شرکت در جلساتی که استانداری خوزستان تدارک دیده بود، صرف شد. این یعنی اینکه استان خوزستان همانگونه که ایشان در سخنرانی خود اعلام داشتند در کابینه و دولت دکتر روحانی از اهمیتی بالا برخوردار است؛ البته نباید فراموش کرد آقای زنگنه وزیر معین استان خوزستان نیز هست.

آیا موضوعات و نکاتی در این سفر مطرح شد که مستقیما به توسعه خوزستان مرتبط باشد؟

بله. مهندس زنگنه در این سفر برای سومین بار بر این نکته تاکید کردند که خوزستان نباید از درآمدهای نفتی بی بهره باشد اما راه بهره مندی از این سرمایه و ثروت خدادادی سرمایه گذاری و استخراج و بهره مندی اصولی است. در نگاه ایشان نفت باید در حکم موتور محرک و پیش ران اقتصاد ایران عمل کند و البته تاکید کردند که وقتی از نفت سخن می گویند مقصودشان عمدتا مناطق نفتخیزجنوب است. در این راستا پیگیری و تسریع در به سرانجام رساندن تفاهمنامه های همکاری میان مناطق نفتخیزجنوب و شرکت های خارجی و داخلی نیز از اولویت های جدی وزیر محترم نفت است که برای تحقق سرمایه گذاری و توسعه در خوزستان و مناطق نفتخیز مدنظر قرار داده شده است. از نکات دیگری که مهندس زنگنه به آن اشاره داشته اند استفاده از ظرفیت ها و سرمایه های بالقوه موجود در استان خوزستان است که به عنوان مثال  اشاره کردند که ذخایر نفتی میدان اهواز  بالای 20 میلیارد بشکه است که استخراج کسری از آن می تواند این منطقه را دگرگون و متحول نموده و معضل بیکاری را هم تا حد زیادی مرتفع سازد و مردم را به رفاه برساند. به نظر می رسد که لازمه انجام یک کار بزرگ در مقیاس عسلویه به تعبیر وزیر محترم نفت، قبل از هرچیز اراده، همدلی و اهتمام مجموعه مسئولان ،نمایندگان و نخبگان استان خوزستان است.

آیا نفت در این چهارسال به نسبت مدت مشابه با همسایگانش روابط بهتری داشته است؟!

  بی تردید. ما از زمان سر کار آمدن دولت یازدهم با برقراری حسن ارتباط با نمایندگان مجلس و استانداران دولت تدبیر و امید زمینه های برخی اختلافات موجود میان نفت و استان های نفتخیز را تا حد امکان از میان برداشتیم به نحوی که می توان گفت نفت در این مدت در همکاری با مسئولان استان،سنگ تمام گذاشته است. در این 4 سال اگرچه اولویت نفت سوق دادن کمک های عام المنفعه به سمت انجام کارهای زیرساختی (از طریق طرح کمک به عمران مناطق نفتخیز) به جای کمک های روزمره و خدمات جزئی بود، با این وجود همیاری های رایج گذشته نیز نه تنها متوقف نشد که رو به فزونی هم گذاشت  چرا که  بخوبی می دانیم خوزستان و استان های نفت خیز بعلت کاستی های و کمبودهای زیرساختی بدون کمک نفت و صنایع بزرگ، در انجام امور خود دچار مشکل می شوند.

اولویت های اصلی مناطق نفت خیز جنوب در دولت دوازدهم چیست؟

به طور کلی سه یا چهار اولویت را در نظر گرفته ایم ؛نخست تولید از طریق ارتباط با سطوح مختلف کارکنان عملیاتی و فنی، تلاش برای جذب سرمایه و امکانات بخش خصوصی از طریق سفارش کار به سازندگان استانی و کشوری و تضمین خرید محصولات و تجهیزات ساخت داخل، پیگیری تبدیل تفاهمنامه های همکاری تا تبدیل به انعقاد قراردادهای جدید توسعه میادین با شرکت های داخلی و خارجی و  استمرار ارتباط سازنده با استان های نفتخیز و تقویت ارتباط  وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران، با مسئولان این استان  ها. امیدوارم در این دوره با سرمایه گذاری و توسعه میادین، شاهد افزایش ظرفیت تولید نفت و ایجاد رونق اقتصادی در استان های نفت خیز باشیم.

با توجه به این که در هفته دولت قرار داریم،مناطق نفت خیز جنوب چه طرح هایی برای افتتاح دارد؟

   بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته در مدیریت مهندسی و ساختمان مناطق نفت خیز جنوب 7 پروژه مهم در هفته دولت تکمیل و برای بهره برداری آماده کرده ایم. این پروژه ها شامل احداث واحد نمک‌زدایی شماره 3 گچساران، واحد نمکزدایی هفتکل و نفت سفید، نصب کوره های حرارتی در واحدهای نمکزدایی 1 تا 4 اهواز، اصلاح و راه اندازی نمکزدایی اهواز 2بنگستان، احداث و راه اندازی نمکزدایی رگ سفید یک در گچساران، بهسازی و توسعه ظرفیت ایستگاه اندازه گیری پتروشیمی بندر امام، بازسازی و نوسازی توربوپمپ شماره 7 بوستر اهواز، نصب نمک گیر برقی در در واحدهای نمکزدایی 1 تا 4 اهواز و نصب کمپرسور هوا و دستگاه تولید نیتروژن کارخانه گاز و گاز مایع 900 می باشد که همه آنها مرتبط با تولید و پشتیبانی از تولید هستند.همچنین احداث 15 کیلومتر خط لوله 42 اینچ وتو رانی، ترمیم و مقاوم سازی 35 کیلومتر خط لوله 48 اینچ صادراتی بخش دیگری از پروژه های تکمیل یا راه اندازی شده است که در مجموع با اعتباری  افزون بر  5هزار میلیارد ریال  در شرکت های بهره برداری نفت و گاز کارون،گچساران، آغاجاری و مسجدسلیمان اجرا شده اند.

 در صورت امکان در مورد اهمیت این پروژه ها در تولید توضیحات بیشتری ارایه فرمایید:

 از مهمترین این پروژه ها احداث واحدهای نمکزدایی شماره3 گچساران با ظرفیت ۱۱۰ هزار بشکه در روز و نمکزدایی هفتکل و نفت سفید نیز با ظرفیت 45 هزار بشکه در روز است که با راه اندازی این واحدها، ظرفیت تولید در حوزه گچساران و مسجدسلیمان افزایش می یابد و بر کیفیت نفت تولیدی و کاهش هزینه ها نیز تاثیر قابل توجهی دارد. پروژه بهسازی و توسعه ظرفیت ایستگاه اندازه گیری پتروشیمی بندر امام نیز به منظور افزایش ظرفیت و دقت سیستم انداره گیری این ایستگاه اجرا شد؛ بازسازی و نوسازی توربوپمپ شماره 7 بوستر اهواز در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون نیز از شمار پروژه‌های سرمایه‌ای نفت و گاز مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است که با هدف افزایش ظرفیت و استمرار انتقال نفت خام اجرا گردید.

نصب کمپرسور هوا و دستگاه تولید نیتروژن کارخانه گاز و گاز مایع 900 در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران نیز با هدف افزایش ظرفیت و توان تولید این کارخانه به اجرا درآمد.

در واحدهای نمکزدایی شماره ۱، ۲، ۳ و ۴ اهواز نیز دو پروژه نصب کوره های حرارتی و نمک گیر برقی به اجرا در آمد که هدف آنها افزایش ظرفیت و فرآورش مطلوب نفت تولیدی میدان نفتی اهواز بر اساس رعایت آخرین استانداردهای صنعت نفت می باشد.

 به مهمترین دستاوردهای مناطق نفت خیز جنوب در یکسال گذشته هم اشاره ای داشته باشید:

با توجه به اینکه رسالت اصلی ما تولید است در یکسال گذشته با استمرار تولید حدود 3 میلیون بشکه در روز به تحقق برنامه های ابلاغی شرکت ملی نفت ایران دست یافته ایم که دستاورد مهمی محسوب می شود.

 تکمیل پروژه های مهم بومی سازی و ساخت اقلام راهبردی صنعت نفت از جمله دستگاه فوران‌گیر چرخشی مدل شیفر، پمپ‌های فرآیندی،Flame Tube توربین گازی رستون، پمپ تراک سیمان کابین‌دار، پکیج پمپاژ تزریق پساب کارخانجات استحصال نفت، روتور کمپرسور الیوت و روتور توربین نیروی  GEC ، مته دندانه ای و پمپ های BB3 از دستاوردهای مناطق نفت خیز جنوب در حوزه ساخت داخل است.

راه اندازی فاز دوم طرح آماک نیز از دیگر اقدامات قابل توجه مناطق نفت خیز جنوب در حوزه محیط زیست است که با راه اندازی آن در اواخر سال گذشته ضمن فشار افزایی و ارسال روزانه 15 میلیون فوت مکعب گاز به پتروشیمی رازی و تولید روزانه 800 تن گوگرد، از سوزاندن  همین میزان گاز در روز جلوگیری به عمل آمد. فاز ٢ یا فاز زیست محیطی آماک شامل احداث ٩٦ کیلومتر خط لوله ١٢ اینچ انتقال گاز اسیدی و ایستگاه تقویت فشار و نمزدایی گاز اسیدی و سامانه های فرایندی و ایمنی جانبی است.

یکی از کارهایی که اخیرا به سرانجام رسید طرح فرازآوری نفت خام با گاز بود؛ از نتایج این طرح راضی هستید؟

   شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب برای نخستین بار در کشور موفق شد با اجرای طرح فرازآوری طبیعی با گاز امکان برداشت بیشتر نفت خام را فراهم نماید.  با اجرای طرح فراز آوری طبیعی با گاز که در چاه رگ سفید ٩٩ انجام شده است امکان تولید روزانه ٢ هزار بشکه نفت از این چاه فراهم شد. پس از این موفقیت برنامه‌ریزی لازم برای ١٢ حلقه چاه دیگر در میدان رگ سفید  به منظور دستیابی به تولید ١٧ هزار بشکه در دستور کار قرار گرفت و بر روی میدان هایی که دارای شرایط مناسب هستند اجرا خواهد شد.

در ارتباط با تفاهمنامه های انجام شده در قالب قراردادهای جدید، خبر تازه ای برای علاقمندان به سرمایه گذاری در نفت دارید؟

 پیگیری، مذاکره و امضای تفاهم نامه در راستای اجرای الگوی جدید قراردادهای نفتی برای جذب سرمایه گذاری در مناطق نفت خیز جنوب از دیگر دستاوردهای این شرکت در یکسال گذشته محسوب می گردد. این شرکت با هدف  توسعه 4 میدان نفتی کرنج، پارسی، رگ سفید و شادگان شامل 9 مخزن، 8 تفاهمنامه با شرکت های خارجی و داخلی امضا نموده است. این تفاهم نامه ها با کنسرسیوم پرگس، شلمبرژه، شرکت توسعه انرژی پاسارگاد، شرکت توسعه انرژی نفت نوین کیش (تنکو)،گروه مپنا ، توسعه نفت و گاز پرشیا، شرکت تات نفت و زاروبژ نفت روسیه  امضا شد که پس از ارائه پیشنهادها و بررسی های فنی -تخصصی با شرکت های واجد شرایط برای توسعه میدان ها قرارداد امضا می شود.

تاریخ مشخصی برای امضای نخستین قرارداد پیش بینی می کنید؟

تلاش می کنیم حداکثر در سه ماهه پایانی سال اولین قرارداد منعقد شود.

در حوزه مسئولیت های اجتماعی آخرین طرح ها کدام اند؟

وزارت نفت نگاه ویژه ی به حوزه ی مسئولیت های اجتماعی دارد و مناطق نفت خیز جنوب نیز اقدامات گسترده ای انجام داده و در دست اجرا دارد. در این راستا افتتاح بیمارستان 96 تختخوابی گچساران در سال جاری، از مدار خارج نمودن واحد بهره برداری نمره ۹ مسجدسلیمان در سال گذشته به منظور کاهش و رفع آلاینده ها در مناطق مسکونی، افتتاح پروژه احداث مدرسه شهید محلاتی روستای نمره 3 در مجاورت مجتمع صنعتی شماره 1 مارون و پروژه بهسازی و ایجاد فضای آموزشی یک باب مدرسه در مجاور مجتمع صنعتی شماره 3 مارون در سال گذشته، زیرسازی و آسفالت 40 کیلومتر از راه های روستایی، تامین لوله های مورد نیاز بخشی از شبکه آب رسانی و پشتیبانی از فعالیت های فرهنگی بخش غیزانیه اهواز که هم اکنون در دست اجراست، از اقدامات مناطق نفت خیز جنوب در حوزه مسئولیت های اجتماعی است.

در سال جاری نیز این شرکت در سومین همایش مسئولیت اجتماعی CSR وزارت نفت به انتخاب هیات داوران شایسته دریافت لوح سپاس و تندیس طلایی به عنوان عالی ترین نشان این همایش شناخته شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز