خبرگزاری کار ایران

بهره برداری از سامانه پیش بینی های فصلی در آب و برق خوزستان

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۸۳۴

با ارتقای سامانه پیش بینی هواشناسی آب و اقلیم (هیدروکلیمیت)، امکان ارائه پیش بینی های فصلی فراهم شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا ازخوزستان، مدیر دفتر مدلهای آب و محیط زیست سازمان آب و برق با بیان این که "یک سال از آغاز بهره‌برداری عملیاتی سامانه هیدروکلایمیت می گذرد و در این مدت در پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت هواشناسی موفق بوده ایم"، از ارتقای این سامانه با هدف ارائه پیش‌بینی‌های فصلی خبر داد.

 "علی شهبازی" افزود: این پیش‌بینی‌ها به ارائه اطلاعات از شرایط اقلیمی ای‌ که بروز آن طی ماه‌های آینده محتمل است، می‌پردازد.

 شهبازی با اشاره به این‌که پیش‌بینی‌های فصلی بر پایه متغیرهای دما و بارش با استفاده از خروجی های مدل CFSV2  در افق زمانی 9 ماهه ارائه می شود ادامه داد:  در خروجی های این پیش بینی ها، عدم قطعیت‌ها و ناهنجاری های بارش و دما نیز تولید می شود که از مهمترین فاکتورهای اقلیمی موثر در تصمیم گیری در حوضه مسائل منابع آب است و این سامانه با پردازش اطلاعات تولیدشده مدلهای جهانی پیش بینی به تولید گزارش‌هایی با رویکرد مدیریت حوضه‌های آبریز و در محدوده‌های موردنیاز کاربران می پردازد.

 وی همچنین بهره‌برداری بسیار ساده، کاربردوست بودن و تولید نقشه‌های گرافیکی باقابلیت نمایش در سامانه و نرم‌افزار Google Earth را به عنوان مزیت های استفاده از این سامانه نام برد.

مدیر دفتر مدل های آب و محیط زیست، نمایش عدم قطعیت های همراه با پیش بینی های فصلی را از دیگر مزیت های این سامانه معرفی و تصریح کرد: اکنون بهره‌بردار می تواند علاوه بر در اختیار داشتن مقادیر کمی پیش‌بینی‌ها، با در نظر گرفتن مقادیر ناهنجاری ها و شاخص خشکسالی، دقت پیش‌بینی را نیز مشاهده کند.

شهبازی با بیان اینکه تاکنون سه گزارش پیش‌بینی فصلی (اوت، سپتامبر و اکتبر) با استفاده از خروجی‌های این سامانه تهیه‌شده است، گفت: خروجی ماه اکتبر2017 (10مهر1396) و آن‌چه در گزارش های دیگر این سامانه طی ماه‌های اخیر به تفکیک در زیرحوضه های مربوطه به حوضه آبریز استان خوزستان دیده شده است و همچنین بررسی شاخص استاندارد بارش(SPI) نشان می دهد که منطقه طی فصل پائیز شرایط خشک متوسط تا بسیار خشک را به ویژه در زیرحوضه های مارون و زهره تجربه خواهد کرد همچنین در مورد دما نیز با توجه به ناهنجاری های مشاهده شده، در فصل پاییز و در تمام زیرحوضه ها دمایی بالاتر از نرمال مورد انتظار است.  

مدیر دفتر مدلهای آب و محیط زیست سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: در حال حاضر دفتر مدل های آب و محیط زیست در تلاش است تا سامانه هیدروکلایمیت را به 6 سامانه جهانی پیش بینی دیگر متصل کند که این موضوع پس از طی فرایندهای آزمایشی لازم به صورت عملیاتی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

 شایان ذکر است که پیش بینی های فصلی در ابتدای هرماه میلادی( دهم هر ماه شمسی) به روزرسانی خواهد شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز