خبرگزاری کار ایران

برای نخستین بار؛

کارگاه آموزش پیش بینی گرد وغبار در اهواز برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۵۵۱۵۸۷

با مشارکت اداره کل حفاظت محیط زیست و اداره کل هواشناسی استان خوزستان، نخستین کارگاه آموزشی پیش بینی گرد وغبار در اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، احمدرضا لاهیجان زاده مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان در آغاز این کارگاه آموزشی بر ضرورت پیش بینی صحیح هواشناسی در تصمیمات مهم استان مطالبی بیان نمود و گفت: پیش بینی هواشناسی خصوصاً در زمینه بارندگی می تواند ما را در مدیریت مناسب منابع آب کمک کند  تا بهتر بتوانیم در حوزه های مهم همچون کشاورزی و صنعت تصمیم گیری کنیم واگر این پیش بینی ها با خطای کمتر و صحت بالا در اختیار تصمیم گیران استان قرار گیرد، دیگر در سالِ کم بارانی چون سال گذشته که با کاهش شدید بارندگی 41 درصدی در استان روبرو بودیم، به کاشت محصولاتی که نیاز آبی کمتری دارند اقدام نموده و با صرفه جویی در این بخش این کمبود را جبران و حق آبه زیستی تالابها را هم تامین می گردید.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان مصرف آب در حوزه کشاورزی را بالا دانست و گفت: 90 درصد آب استان در حوزه کشاورزی مصرف می شود و دانستن اطلاع از وضعیت بارندگی به کشاورزان کمک می کند تا چگونگی زمان آبیاری را مشخص نمایند تا از هدر رفت آب در این بخش جلوگیری شود، چرا که در بسیاری از مواقع عدم آگاهی از این وضعیت باعث شده تا کشاورزان آب زیادی را برای آبیاری مصرف کنند و در روز بعد از آن با بارندگی مناسب روبرو شوند.

لاهیجان زاده در ادامه به موضوع گرد وغبار استان اشاره نمود و گفت: اگر توان شناسایی و پیش بینی ما در این حوزه افزایش یابد در کاهش اثرات این پدیده بسیارمهم خواهد بود، چراکه ما می توانیم با پیش بینی درست وقوع، شدت این پدیده را در منطقه مشخص و برای افراد حساس چون کودکان، بیماران وکاهش آسیب ها  در زمان مناسب تصمیم گیری کنیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان ابراز امیدواری کرد تا  برگزاری  اینگونه کارگاه ها به دانش پایش و پیش بینی پرسنل محیط زیست در حوزه گرد وغبار کمک کند وچنین آموزشی هایی در مباحث زیست محیطی هم برای کارکنان هواشناسی نیز برگزار گردد.

کوروش بهادری مدیر کل هواشناسی استان خوزستان نیز در این کارگاه آموزشی به همسو بودن کار در هواشناسی با کار در محیط زیست تاکید کرد و گفت: کار ما در هواشناسی پیش بینی پدیده گردوغبار و کار محیط زیست نیز پایش اثرات این پدیده می باشد و هردو بر روی یک موضوع که همان گردوغبار است توجه دارند.

وی ادامه داد: با توجه به این که پدیده گردوغبار سال های اخیر مشکلاتی برای مردم استان به وجود آورده است نیازمند مشارکت دستگاه های مسئول در زمینه مقابله، پیش بینی و پایش آن هستیم تا بتوانیم با استفاده از توان علمی و عملی بر کاهش اثرات و مهار آن کمک کنیم.

وی برگزاری این کارگاه را نشانه خوبی از همکاری بین محیط زیست و هواشناسی دانست و خواستار مشارکت بیشتر در این زمینه شد.

در ادامه این کارگاه آموزشی مباحث آموزش پیش بینی پدیده گردوغبار توسط یکی از کارشناسان اداره کل هواشناسی ارائه شد و بحث مدیریت و نگهداری نیز توسط کارشناس شرکت خدمات مهندسی جنوب ارائه گردید و در پایان از 5 تن از مسئولین محیط زیست شهرستان ها که در حوزه پایش دستگاه های سنجش آلودگی هوا فعالیت بیشتری داشتند نیز تقدیر و بازدید نیز از مرکز پیش بینی هوا به عمل آمد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز