خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بحران استانداری خوزستان اعلام کرد:

توزیع صدهزار ماسک فیلتر دار در خوزستان/تجهیزات هواشناسی بسیار فرسوده است

asdasd
کد خبر : ۵۵۳۵۱۰

مدیرکل بحران استانداری خوزستان در نشست خبری گفت: صدهزار ماسک فیلتر دار در سطح استان توزیع کردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، کیامرث حاجی زاده در نشست خبری که با حضور قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اصحاب رسانه و مطبوعات در محل سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.اظهار کرد: عامل ایجاد مشکلات تنفسی در خوزستان تنها گرده افشانی درختان کنوکارپوس نیستند بلکه عوامل دیگری چون فِلرهای نفتی نیز عامل بخشی از مشکلات تنفسی در این استان می باشند.

وی بیان کرد: همچنین صنایع بزرگی مانند فولاد خوزستان، فولاد اکسین، شرکت های نفت و پتروشیمی به نحو مختلف در استان آلودگی ایجاد می کنند که این آلودگی موجب بروز بیماری های تنفسی در برخی فصول می شود.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به وجود دلایل مختلف برای اینکه تنها کنوکارپوس عامل مشکلات تنفسی نیست بیان کرد: در شهرستان دزفول بیشترین میزان کنوکارپوس کاشته شده است اما تعداد بیماران تنفسی آن در پاییز و زمستان گذشته نسبت به آبادان و خرمشهر بسیار کمتر بود.

وی با انتقاد از همکاری نکردن شرکت مناطق نفت خیز و شرکت ملی حفاری ایران در تامین ماسک‌های فیلتر دار در مواقع بروز گرد و غبار گفت: برخی از شرکت های نفتی و صنعتی با وجود این که سهم به سزایی در تولید آلایندگی دارند به وظیفه خود درباره اختصاص بودجه در مقابله با ریزگردها عمل نمی کنند.

حاجی زاده ادامه داد: طی روز جاری به علت گرد و غبار صدهزار ماسک فیلتر دار در سطح استان توزیع و ۲۰ هزار ماسک نیز تحویل هلال احمر شد.

وی با بیان این که کانون بسیاری از ریزگردها کشور عراق است گفت: در کشور عراق به خاطر رو به رویی با مسایلی چون جنگ و غیره مسایل زیست محیطی رها شده است و کسی به آن ها توجهی ندارد و آنها هیچ دستگاه سنجشی برای پایش ریزگردها ندارند.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: در خوزستان نیز تجهیزات هواشناسی بسیار فرسوده است و نیاز به تغییر دارند.

وی با اشاره به میزان صرفه جویی برق در تابستان سال ۹۶ اظهار کرد: با کاهش ۳۴ روز از ساعات اداری در فصل گرم در خوزستان ۱۵۰ مگاوات برق صرفه جویی شد که این میزان برق به مصرف خانگی انتقال پیدا کرد.

حاجی زاده افزود: با وجود این که طی چهار دهه گذشته دمای هوا بالاتر رفته اما میزان خاموشی کاهش چشمگیری پیدا کرد.

وی همچنین به برنامه جابجایی ساکنان منطقه منبع آب در برنامه ای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اشاره کرد و تصریح کرد: بسیاری از بحران ها در استان زاییده بی تدبیری است.

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به برگزاری سمینار آموزشی مدیریت بحران با محوریت مشکلات تنفسی اظهار کرد: این سمینار پنجشنبه ساعت ۱۱ با همکاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در تالار شهدا این دانشگاه برگزار می شود.

تنگی نفس شهروندان خوزستانی به ویژه اهواز همزمان با نخستین باران های پائیزی از سال ۱۳۹۲ آغاز شد و پائیز این سال بیش از ۶۰ هزار نفر به دلیل مشکلات تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کردند.

۱۸ گزینه به عنوان عامل این تنگی نفس ها بررسی شد. تاکنون چهار احتمال، مشعل های در حال سوزندان چاه های نفت ( فلرهای نفتی ) ، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن زباله و گرده های گیاهی به عنوان عامل تنگی نفس معرفی شده و دانشگاه علوم پزشکی اهواز در آخرین اعلام نظر، گرده های گیاه کونوکارپوس را به عنوان عامل اصلی این نفس تنگی ها معرفی کرد.

دانشگاه علوم پزشکی اهواز پارسال اعلام کرد: آمار مراجعه بیماران تنفسی به دنبال نخستین بارندگی پائیزی، با هرس درختان، ۷۰ تا ۸۰ درصد نسبت به سال پیش از آن کاهش یافت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز