خبرگزاری کار ایران

معاون سیاسی استاندار خوزستان لزوم تغییر رویکرد در برنامه‌ریزی‌ها را خواستار شد

asdasd
کد خبر : ۵۵۳۹۶۹

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان با بیان اینکه یکی از استان‌هایی که میزان رضایت اجتماعی در آن بسیار پایین است، خوزستان است، گفت: متاسفانه در برنامه‌ریزی‌ها همان نگاه قدیم و رویکرد بخشی‌نگری را داریم که با این رویکرد و نگاه در برنامه ریزی، مشکلات کشور حل نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، علی‌حسین حسین‌زاده در آیین افتتاحیه نهمین نمایشگاه تخصصی ساخت داخل تجهیزات نفت خوزستان، که پیش از ظهر امروز (پنجشنبه 11 آبان‌ماه) در تالار امام رضا شهرک نفت اهواز برگزار شد، حرکت اربعین را از مولفه‌های مهم اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار کرد: جایگاه علمی نظام به عنوان یکی دیگر از مولفه‌های اقتدار، روز به روز در حال گسترش است و این نمایشگاه نیز مبتنی بر چنین حرکتی است.

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی در حوزه تمدن، مسیری را طی می‌کند که مجددا به تولید علم و دانش منجر شده است و مقام معظم رهبری همواره در دیدارهای مختلف بر این موضوع تأکید داشته‌اند.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان عنوان کرد: امروز دستاوردهای ساخت تجهیزات توسط جوانان این مرز و بوم، نشان از این حرکت رو به رشد دارد. مولفه دیگری در اقتدار نظام در حوزه سیاسی است که در انتخابات اخیر شاهد مشارکت بالای مردم بودیم و مقام معظم رهبری فرمود که پیروز نهایی این انتخابات مردم هستند.

حسین‌زاده با بیان اینکه رای دوباره مردم ایران به دولت تدبیر و امید، حجت را تمام کرده است، تصریح کرد: در دوره قبل دولت توانست برخی از شاخص‌های مهم کشور را ارتقاء ببخشد. رشد اقتصادی منفی را به رشد اقتصادی مثبت و تورم را کنترل کرد. اما مردم اطمینان دارند که در چهار سال پیش رو، ارتقای این شاخص‌ها را در زندگی خود لمس کنند .

وی ادامه داد: ما مسوولان دیگر هیچ بهانه‌ای نداریم. مردم از ما کار و تلاش بیشتر می‌خواهند و میدانیم که مشارکت و اعتماد مردم از مولفه‌های مهم اقتدار نظام است. اما این حرکت‌ها و اقدامات در راستای ارتقای شاخص‌ها باید تداوم یابد و به طوری که در خدماتی که دولت در اختیار مردم قرار می‌دهد، ملموس باشد .

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان بیان کرد: با وجود توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بسیار در کشور اما مشکلات هم فراوان است. بیکاری، آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد، و طلاق از شاخص‌های نگران‌کننده هستند که اقتدار و مولفه‌های نظام و سرمایه‌های اجتماعی کشور را آماج هدف خود قرار داده‌اند .

حسین‌زاده ادامه داد: استان خوزستان که متشکل از این شاخص‌ها است. متاسفانه در برخی از شاخص‌های آسیب‌های اجتماعی، خوزستان نسبت به میانگین کشوری رتبه بالاتری دارد که نشان می‌دهد باید تلاش‌های جدی تری را در این بخش‌ها دنبال کنیم .

وی بیان کرد: یکی از عوارض و پیامدهای مهم این مشکلات این است که هنوز بعد از 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، بخشی فکر می‌کنیم و نظام برنامه‌ریزی ما هم نظام بخشی دارد، چرا که هنوز رویکردهای قدیم بر این نظام برنامه‌ریزی حاکم است. تجربه امروز دنیا در حوزه توسعه، نشان از محوریت توسعه انسانی دارد که به عنوان یکی از مولفه‌های مهم سرمایه اجتماعی و مهمترین رویکرد در حوزه‌های برنامه‌ریزی در دنیا است .

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان ادامه داد: برای تغییر این رویکرد در دوره گذشته در یک حرکت غیرعقلانی، نظام برنامه‌ریزی کشور منحل و در دولت تدبیر و امید، مجددا احیا شد. اما متاسفانه همچنان در این برنامه‌ریزی‌ها همان نگاه قدیم و رویکرد بخشی‌نگری را داریم که با این رویکرد با نگاهی که در نظام برنامه‌ریزی وجود دارد، مشکلات کشور حل نخواهد شد. تا این رویکرد تغییر کند، نمی‌توانیم شاخص‌های نگران‌کننده موجود را متوقف کنیم یا تغییری دهیم .

حسین‌زاده با اشاره به برنامه‌های ارائه شده توسط معاون وزیر نفت در این مراسم عنوان کرد: حوزه‌های علمی یکی از مهمترین حوزه‌ها هستند. در برنامه‌هایی که آقای بی‌طرف گزارش داد، کارهای پژوهشی با دانشگاه‌های کشور با ارزش بیش از هزار میلیارد تعریف و قراردادهایی منعقد شده که متاسفانه دانشگاه شهید چمران به عنوان یک دانشگاه مادر، نقشی در این پژوهش‌ها ندارد. 

وی گفت: یکی از استان‌هایی که میزان رضایت اجتماعی در آن بسیار پایین است، خوزستان است و وقتی که نظام برنامه‌ریزی یک محوریت دارد و رویکرد بخشی‌نگری بر آن حاکم است و در عمل هم به یک مسیر دیگر می‌رویم، چنین نمودی پیدا می‌کند که با وجود تمامی امکانات و نیروی انسانی، در مسیری که حرکت می‌کنیم، هم‌افزایی محقق نمی‌شود و اثربخشی از آن نمی‌بینیم که به تبع آن میزان رضایت اجتماعی پایین است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز