خبرگزاری کار ایران

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب خبر داد:

افزایش بیش از یک میلیون بشکه ای در تولید نفت با تلاش کارکنان مناطق نفتخیز جنوب

asdasd
کد خبر : ۵۵۴۱۸۵

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، گفت: تولید نفت، رسالت اصلی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با تاکید بر صیانت از منابع هیدروکربوری و رعایت الزامات زیست محیطی می باشد. از آنجائیکه تولید یک فرایند متکی به تاسیسات و ماشین آلات فرایندی است، بالا و پائین شدن آن ارتباط مستقیمی با کیفیت و سلامت تاسیسات وماشین آلات دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، عبدالرضا دبیری، مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، در گفتگویی به شرح زیر، به بررسی ارتباط صنعت نفت و سازندگان از منظر تولید پرداخت.

*افزایش تولید در یک سال گذشته را متأثر از چه عواملی می دانید؟

تولید همواره دستخوش فراز و نشیب های فراوانی بوده است. از دیر باز تلاش بر این بوده است تا با نگهداری و بهسازی تاسیسات و ماشین آلات، تولید بر اساس برنامه محقق گردد و چرخ اقتصاد نفت محور کشور بچرخد. ساخت داخل تجهیزات صنعت نفت هم همواره در دستور کار بوده و در سالهای اخیر ، به خاطر تحمیل تحریم های خصمانه بر علیه کشورمان، جلوه جدی تری گرفت. از طرفی، کاهش طبیعی هم به دلایل متعدد متوجه  تولید گردیده و بعضا مشکلاتی را بوجود می آورد. ما از یکسال گذشته توانستیم با تکیه بر توان و تجربه کارکنان شرکت و بکارگیری پتانسیل های موجود در نهادهای دانش بنیان و صنعتگران داخلی، تولید را به میزان یک میلیون بشکه در روز افزایش دهیم . از سوی دیگر، با پیش بینی پروژه های مرتبط با تولید روی 150 چاه توسعه ای، ترمیمی و تعمیری، از کاهش روزانه  450 هزار بشکه  نفت جلوگیری کردیم. بنابراین ، 1.450.000 بشکه افزایش تولید را تجربه کردیم.

*صنایع داخلی را تا چه حد در تحقق اهداف تولیدی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب سهیم می دانید؟

مناطق نفتخیز جنوب متشکل از 150 کارخانه فعال اعم از بهره برداری، نمکزدایی، تقویت فشار گاز، تزریق گاز و گاز  و گازمایع است که دریایی از تاسیسات، تجهیزات، خطوط لوله و ماشین آلات فرایندی است. در چند ساله اخیر بار اصلی ساخت و تامین تجهیزات و قطعات مختلف این حجم عظیم بر شانه صنعتگران ایرانی بوده است که خوشبختانه با تسهیم دانش و استفاده از تجارب فنی شرکت، پیچیده ترین قطعات و حتی ماشین آلات- به طور مثال توربین گاز کاملا ایرانی تیدا- ساخته شد و اکنون مناطق نفتخیز جنوب با اقتدار، بیش از 83 درصد نفت ایران عزیز را تولید می کند.

*نقش نمایشگاه ساخت تجهیزات صنعت نفت را در این تعامل چگونه ارزیابی می کنید؟

در نمایشگاه هشتم، پمپ فرایندی پیچیده ومهم BB3  که به دست توانمند صنایع داخلی ساخته شده بود را رونمایی کردیم. در واقع اکثر سیستم های پیچیده فرایندی را به نحو احسن با همکاری صنایع داخلی بومی سازی کردیم. جالب است بدانید که بیش از 85 درصد نیاز کالایی ما در ایران تولید می شود و 45 درصد این مقدار سهم صنعتگران خوزستانی است. نمایشگاه پیوند دهنده ما و هسته ارتباط گیری ما با سازمان های دانش بنیان و صنعتگران است.

*در صورت ورود شرکت های خارجی، مناطق نفتخیز جنوب چه رویکردی را نسبت به شرکت های داخلی اتخاذ خواهد کرد؟

قبل از پاسخ به این سوال باید به نکته ای اشاره کنم؛ ما در بخشی از طرح جمع آوری گازهای ترش یا همان آماک، مخلوط H2S  و CO2 را با استفاده از 97 کیلومتر خط لوله ، پس از نم زدایی، به مجتمع پتروشیمی ارسال می کنیم که در آنجا از آن 140 تا 170 تن گوگرد تولید می گردد. فشار افزایی این مخلوط در خط لوله کاری بسیار حساس ، خطرناک و در دنیا منحصر بفرد است و اگر نم زدایی انجام نگردد، خط لوله پس از یک ماه دچار خوردگی می گردد. ما تکنولوژی ساخت غربال مولکولی نم زدایی محیط های ترش را به صورت انحصاری در اختیار داریم . ما نشت بند خشک  که قطعه بسیار پیچیده ای است را با بهترین کیفیت می سازیم. هر آنچه توانستیم در اینجا بومی سازی کنیم را از جای دیگری تهیه نخواهیم کرد، اما در قراردادهای خارجی، هدف انتقال دانش است، دانشی که هنوزبه آن دست نیافته ایم و اگر صنعتگران ما وارد یک روند رقابتی گردند، به نفع خودشان و به طبع صنعت نقت خواهد بود. بومی سازی 10  گروه کالایی ابلاغی مقام وزارت مبتنی بر توان داخل برنامه ریزی شده است که در آن می توان ساخت توربین های 10 و 16 مگاواتی نیز وجود دارد، بنابراین ما همواره با اعتماد کامل از سازندگان داخلی حمایت خواهیم کرد.

*آیا تولیدشرکت در نیمه نخست سال 96 تحقق یافته است؟

ما با نرخ روزانه 2.925.000 بشکه نفت خام ، تولید را به میزاان 100 درصد محقق ساختیم. همچنین با با تولید روزانه  71 میلیون متر مکعب گاز، 112 درصد را در این حوزه تجربه کردیم. روزانه 27000 بشکه نفتا تولید کردیم و با تولید 99676 بشکه گاز مایع، 104 درصد برنامه را محقق ساختیم که جا دارد از کلیه کارکنان متعهد شرکت تقدیر و تشکر کنم . بر حسب دستور مقام عالی وزارت، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب باید در طرح افزایش اتولید از ده میدان تحت اختیار، تا دو سال آینده 250 هزار بشکه به تولید بیافزاید که می تواند بستر مناسبی برای پژوهش ، ساخت و اشتغال زایی گردد. امیدوارم بتوانیم با تعامل سازنده و ارتباط خوب با دانش بنیان ها و صنایع داخلی در نمایشگاه نهم ، مقدمات خودکفایی کامل از دانش و کالای خارجی فراهم آید و این هدفی دور از دسترس نیست.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز