خبرگزاری کار ایران

بیژن عالی پور خبر داد:

توسعه ۲۷ مخزن مناطق نفت خیز جنوب در چارچوب مدل جدید قراردادی

asdasd
کد خبر : ۵۷۲۵۵۲

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب از امضای قرارداد طرح توسعه میدان نفتی کرنج تا یک ماه آینده و طرح توسعه میدان نفتی شادگان تا پیش از پایان امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، بیژن عالی پور، از امضای قرارداد طرح توسعه میدان نفتی کرنج تا یک ماه آینده و طرح توسعه میدان نفتی شادگان تا پیش از پایان امسال خبر داد و گفت: این شرکت با توسعه ۲۷ مخزن در چارچوب مدل جدید قراردادی عملیات محور (Job Based) و قرارداد های EPCF و EPDF در طول ۲ سال و با سرمایه‌ گذاری بیش از ۴.۳۷ میلیارد دلار، ۳۴۰ هزار بشکه به تولید نفت مناطق می‌افزاید.

وی با بیان این که شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب از پیمانکاران مشتاق مشارکت و سرمایه گذاری در اجرای پروژه های بالادستی صنعت نفت همراه با تأمین منابع مالی برای همکاری دعوت کرده است، افزود: فعالیت های مناطق نفت خیز جنوب در این زمینه به ۲ بخش «میدان محور» و «عملیات محور» تفکیک می شود.

به گفته عالی پور، فعالیت های «میدان محور» مربوط به توسعه چهار میدان کرنج، پارسی، رگ سفید و شادگان بر اساس مدل جدید قرارداد های مناطق نفت خیز است و از این میان تکلیف ۲ میدان کرنج و شادگان به زودی مشخص می شود.

رفع موانع تولید در مناطق نفت خیز جنوب

وی افزود: بخش دوم فعالیت ها در ارتباط با توسعه میادین هیدروکربوری تحت مدیریت مناطق نفت خیز، «عملیات محور» است که به همین منظور حجم چشمگیری از عملیات مورد نیاز (شامل حفاری چاه‌های جدید، عملیات مختلف چاه محور اعم از تعمیری، ترمیمی، فرازآوری و انگیزشی و پروژه های سطح الارضی) برای افزایش تولید از ۲۷ مخزن از مخازن تحت سرپرستی این شرکت، نهایی و از طریق برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران به وزارت نفت ارسال شده است که با اجرای این برنامه ها، بسیاری از مشکلات و موانع تولید در میدان های تحت سرپرستی این شرکت برطرف می شود.

وی با بیان این که شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب توسعه ۲۷ مخزن که حدود ۶۳ درصد تولید کنونی آن را تشکیل می‌دهند را در برنامه توسعه قرار داده است، ادامه داد: این پروژه ها شامل خدمات عملیاتی در دامنه وسیعی از بسته های کاری مختلف تحت الارضی شامل بسته های حفاری چاه های جدید عمودی، انحرافی، افقی و ERD ، بسته های افزایش تولید چاه های موجود (تعمیری،ترمیمی، فرازآوری، انگیزشی ، شکاف هیدرولیکی و...) و بهینه سازی، تأمین و ساخت تأسیسات سطح الارضی (تأسیسات بهره برداری، نمک زدایی، جمع آوری گاز، سیستم های پمپاژ و انتقال نفت، مدیریت آب و...) در میدان های مختلف تحت مدیریت این شرکت است که در چارچوب مدل قراردادی جدید عملیات محور (Job Based ) شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب که بر مبنای پرداخت هزینه ها از محل تولید میدان خواهد بود و هم چنین مدل قراردادهای EPCF و EPDF ، ارائه خواهند شد.

توسعه ۲۷ مخزن و افزایش تولید ۶۵۵ هزار بشکه ای نفت

به گفته عالی پور، بر اساس برنامه‌ ریزی‌ های انجام شده، ۲۷ مخزن مناطق نفت خیز در طول ۲ سال و با صرف هزینه بیش از ۴.۳۷ میلیارد دلار، در چارچوب مدل جدید قراردادی عملیات محور (Job Based ) و مدل قراردادهای EPCF و EPDF توسعه می یابد و با انجام عملیات سطح الارضی و تحت الارض برای نگهداشت و افزایش تولید در این بخش، در مجموع ۶۵۵ هزار بشکه تولید نفت محقق خواهد شد.

وی با بیان این که از مجموع ۶۵۵ هزار بشکه ۳۴۲ هزار بشکه مربوط به افزایش تولید و ۳۱۳ هزار بشکه هم مربوط به نگه داشت تولید از این مخازن طی دو سال خواهد بود، تصریح کرد: در بخش تحت الارضی باید حدود ۲۸۰ حلقه چاه جدید حفاری، صدها عمیات درون چاهی، تعمیری و اقدامات ترمیمی در چاه های موجود و حدود ۱۳۰ پروژه سطح الارضی هم اجرا شود.

مهار فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید با امور توسعه مناطق تداخل ندارد

عالی پور با بیان این که فعالیت‌ های هر یک از بخش‌ های سازمان عظیم شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، به طور مستقل و هماهنگ با دیگر بخش‌ ها در دست اجرا است، گفت: مدیریت‌ های مختلف این شرکت هم چون مدیریت مهندسی و ساختمان، مدیریت فنی، مدیریت برنامه ریزی تلفیقی ، مدیریت تولید، مدیریت تدارکات و کالا،مدیریت مالی، امور حقوقی و قراردادی و.... و هم چنین شرکت های بهره برداری پنج گانه مأموریت‌ های خود را به‌ طور طبیعی دنبال می‌کنند و هم‌ اکنون ۵۰ دکل در حال حفاری و ۲۳ دکل در حال اجرای عمیات درون چاهی، تعمیر و اقدامات ترمیمی، اسیدکاری و... هستند و بروز برخی رویداد های غیر منتظره مثل فوران چاه ۱۴۷ رگ سفید به طور یقین در اجرای برنامه‌ های سازمان بزرگ خللی ایجاد نمی‌کند.

وی با بیان این که در طول ۲ ماه گذشته، اقدام های چشمگیری برای اجرای برنامه های توسعه ای، نگه داشت و افزایش تولید در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب عملیاتی شده است، یاد آور شد: در همین راستا، مذاکره های قراردادی برای توسعه میادین کرنج و شادگان دنبال شده است و بر همین اساس، قرارداد طرح توسعه میدان نفتی کرنج تا یک ماه آینده و طرح توسعه میدان نفتی شادگان تا پیش از پایان امسال نهایی و امضا می شود.

مذاکرات قراردادی کرنج تا پایان دی ماه نهایی می ‎شود

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با بیان این که برای توسعه میدان کرنج با کنسرسیوم بین المللی پرگس (P.I.C ) و شرکت مپنا مذاکره هایی دنبال شده است، بیان کرد: پس از برگزاری بیش از ۲۰ نشست کارشناسی میان اعضای کارگروه توسعه میادین هیدروکربوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با کنسرسیوم بین المللی پرگاس (Pergas ) و شرکت مپنا، این شرکت ها نتیجه مطالعات و طرح خود را با محوریت نحوه افزایش تولید، برآورد میزان سرمایه گذاری و به روز رسانی تأسیسات سطح الارضی، در مهر ماه امسال در چارچوب برنامه ای رسمی به مدیران ارشد مناطق نفت خیز جنوب تحویل دادند.

عالی پور ادامه داد: پس از بررسی این طرح در مدیریت فنی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، طرح نهایی توسعه میدان کرنج که برگرفته از ۲ طرح دریافتی جدید و طرح توسعه موجود شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است، در هفته‌ های اخیر به شرکت های یاد شده تحویل داده شد. خوشبختانه طرح نهایی مورد توافق شرکت های طرف مذاکره واقع شد. این شرکت ها محاسبات اقتصادی خود را بر روی طرح نهایی تحویل دادند و مذاکرات قراردادی مورد نظر در هفته های اخیر آغاز شده است و تا پیش از پایان دی ماه امسال، مذاکرات قراردادی کرنج نهایی و پس از آن قرارداد توسعه آن امضا خواهد شد.

وی هم چنین با بیان این که مطالعات میدان شادگان هم با هدف ارائه طرح جامع توسعه میدان (MDP ) از سوی ۲ شرکت روسی تات نِفت و زاروبژنِفت و شرکت های ایرانی پاساردگاد و تنکو، به پایان رسیده است، ادامه داد: شرکت پاسارگاد نتیجه مطالعات خود را در هفته جاری به شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ارائه می کند و به زودی مذاکره های قراردادی با این شرکت های روسی و ایرانی ادامه می یابد و پس از بررسی کامل طرح های پیشنهادی آن ها، مذاکرات قراردادی توسعه شادگان با شرکتی که بهترین پیشنهاد را داشته است، تا پیش از نیمه زمستان (بهمن ماه) امسال نهایی می شود.

حجم فعالیت های مناطق نفت خیز در چند ماه گذشته در صنعت نفت بی ‎سابقه است

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با تشریح حجم گسترده فعالیت های انجام شده برای تهیه طرح توسعه ۲۷ مخزن مناطق نفتخیز ، با بی سابقه خواندن فعالیت های انجام شده در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در طول سه ماه گذشته برای تهیه طرح توسعه تک تک این ۲۷ مخزن و تهیه اسناد مناقصه های مربوط، توضیح داد: بیش از هزاران صفحه اسناد مناقصه مربوط به عملیات اجرایی سطح الارضی، تحت الارضی، برآورد های مالی و هزینه ای و... تهیه شده و هر یک از مخزن های مورد نطر برای برگزاری مناقصه آماده است.

عالی پور با بیان این که حجم فعالیت های انجام شده در چند ماه اخیر و نهایی سازی طرح توسعه ۲۷ مخزن در تاریخ صنعت نفت بی سابقه است، توضیح داد: این حجم کار سنگین در این بازه زمانی در سطح شرکت ملی نفت ایران نمونه ندارد و بی سابقه بوده است، به طوری که تیم اجرایی مربوط به این امور به طور میانگین روزانه ۱۲ تا ۱۶ ساعت کار می کردند.

وی با بیان این که در ماه جاری نیز یک تیم توانمند داخلی به عنوان مشاور حقوقی، قراردادی، مالی در کنار تیم شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب همکاری کرده است، گفت: نتیجه فعالیت های شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در باره توسعه ۲۷مخزن در چارچوب مدل جدید قراردادی عملیات محور (Job Based ) و قرارداد های EPCF و EPDF در چارچوب نامه و گزارشی که به امضای مدیر عامل رسیده و برای مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران و وزیر نفت و هم چنین برای مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران ارسال شده است.

عالی پور با تأکید بر این که اقدامات یاد شده، در طول هفته‌ های اخیر نهایی شده و به نتیجه رسیده است، یاد آور شد: افزون بر فعالیت هایی که یاد شد، در طول سه ماه گذشته، مجموعه شرکت هایی که مشتاق مشارکت و سرمایه گذاری در طرح های توسعه بالادستی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در چارچوب مدل جدید قراردادی عملیات محور (Job Based ) و قرارداد های EPCF و EPDF بوده، ارزیابی شده اند.

تأیید صلاحیت ۴۰ شرکت برای توسعه ۲۷ مخزن مناطق

وی گفت: از مجموع ۶۸ شرکتی که برای مشارکت در طرح های مناطق نفت خیز متقاضی بودند، پس از ارزیابی های دقیق فنی، مالی، سابقه اجرایی و... ۴۰ شرکت در Vendor List شرکت های تأیید صلاحیت شده شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب قرار گرفتند.

به گفته مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، نتیجه این بررسی ها در چارچوب نامه ای برای معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران و وزیر نفت ارسال و شرکت هایی که هم اکنون برای مشارکت در پروژه های بالادستی صنعت نفت و تأمین مالی این پروژه ها، آمادگی دارند، از طرف این سازمان مشخص شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز