خبرگزاری کار ایران

گفت‌وگوی ایلنا با گلمرادی، بیرانوند و شهیدی‌نیا:

مردم خوزستان سهم خود از اشتغال را می‌خواهند

کد خبر : ۶۱۶۳۱۴

در حاشیه امضاء 12 تفاهمنامه صنعتی پتروشیمی، خبرنگار ایلنا با محوریت اشتغال بتا نماینده منطقه در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان ماهشهر و مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به گفت‌وگو نشست.

به گزارش ایلنا از خوزستان، در دومین  روز از برگزاری اولین نمایشگاه اشتغال و کارآفرینی استان خوزستان، خبرنگار ایلنا مستقر در این نمایشگاه، گفتگویی اختصاصی با بیرانوند فرماندار شهرستان بندر ماهشهر، شهیدی‌نیا مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و علی گلمرادی نماینده شهرستان‌های ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام خمینی در مجلس شورای اسلامی، با محوریت اشتغال و جذب نیروهای بومی در طرح‌ها و پروژه‌های منطقه انجام داد.

بیرانوند در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه برای استخدام‌های آتی، چه اطمینانی می‌توان به مردم شهرستان مبنی بر اولویت جذب نیروهای بومی داد؟، گفت: تأکید ما همیشه استفاده از ظرفیت نیروهای بومی شهرستان بوده، اما باید شرایطی فراهم شود تا سرمایه‌گذار نیز آزادی عمل داشته باشد تا تمایل به سرمایه‌گذاری در منطقه افزایش یابد.

وی افزود: خوشبختانه با امضای تفاهم‌نامه‌هایی که امروز صورت گرفت، ما حدود 1300 اشتغال‌زایی خواهیم داشت که این روند با تفاهم‌نامه‌هایی که در آینده امضاء خواهد شد و همچنین فراهم نمودن زمینه برای اجرای فاز دو منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، بیش از ده هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

نماینده عالی دولت در شهرستان ماهشهر، گفت: تأکید کرده‌ایم که استفاده از نیروهای بومی در اولویت باشد، ولی باید پذیرفت که در جاهایی نیاز است که نیرو از خارج از منطقه جذب شود، نباید کاری کنیم که عرصه بر سرمایه‌گذار تنگ شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نیز در پاسخ خبرنگار ایلنا مبنی بر دلخوری مردم ماهشهر و بندر امام از نحوه استخدام‌های افراد غیر بومی، گفت: با امضای دوازده تفاهم‌نامه‌ی اخیر، ظرفیت خوبی برای اشتغال‌زایی در منطقه ایجاد خواهد شد و تأکید ما استفاده از نیروهای مستعد بومی است، ولی نمی‌توانیم سرمایه‌گذار را ملزم به جذب صفر تا صد نیروی انسانی منطقه کنیم و این مسئله اصولاً منطقی هم نیست و باعث گریز سرمایه‌گذار از منطقه می‌شود. زیرا پاره‌ای از نیروهای مورد نیاز، نیروهایی هستند که سرمایه‌گذار با خود خواهد آورد. ولی منافع سرمایه‌گذار ایجاب می‌کند تا از نیروی بومی برای کار بهره‌گیری نماید.

شهیدی نیا افزود: به بخش خصوصی تأکید کرده‌ایم که برای جذب نیرو حتماً از اداره کار منطقه بهره‌گیری کند و به اداره کار نیز گفته‌ایم که موظف هستند برنامه جذب نیروی انسانی را در دوره بهره‌برداری از سرمایه‌گذار جذب کنند و این کار را حتماً انجام خواهیم داد ولی کمی باید صبر داشته باشیم چون این بازه دو تا سه سال طول خواهد کشید.

وی ادامه داد: بخش سرمایه‌گذاری ما شدیداً به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای منطقه است تا شرایط کار منطقه را به شرایط ایده آل برسانیم و نیاز مردم عزیزمان را تأمین نماییم.

علی گلمرادی، نماینده مردم شهرستان‌های ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام خمینی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه بر خلاف نظر مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی، موکلین شما خواهان جذب نیروی کار از صفر تا صد از منطقه هستند زیرا تنها توجیه حضور این صنایع در پیرامون شهرها که باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای می‌گردد، رفع معضل اشتغال است، گفت: همان‌گونه که امروز در نمایشگاه اشتغال و کارآفرینی خوزستان شاهد بودید، منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی گام‌های خوبی در خصوص جذب سرمایه‌گذار برداشته است که منجر به ایجاد زمینه‌ی اشتغال می‌گردد.

گلمرادی ادامه داد: معضل بیکاری، امروزه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کل کشور است و باعث شده که در حوزه‌های مختلف دچار مشکل شویم و به همین دلیل باید در وهله‌ی اول به دنبال توسعه‌ی شرایط ایجاد اشتغال در حوزه‌های مختلف کشور باشیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: در خصوص موضوع طرح‌شده در خصوص تقاضای همشهریان عزیز برای جذب نیروی اشتغال از صفر تا صد برای منطقه، ما از مدت‌ها قبل اقدامات وسیعی چه در مجلس و چه در منطقه انجام داده‌ایم که از جمله آنان می‌توان به ماده  47 برنامه ششم توسعه کشور اشاره کرد که تأکید بر جذب و به‌کارگیری نیروهای کار و پیمانکاران بومی دارد که در این خصوص مذاکرات زیادی با مسئولین منطقه داشته‌ایم و آنان نیز تمایل به این کار دارند، ولی از آنجائی که برخی تخصص‌ها در منطقه وجود ندارد و صنعت ناچار است برای بهره‌وری بهتر از جاهای دیگر جذب متخصص نماید، باید از بزرگ‌نمایی این موارد خاص، جلوگیری نماییم.

گلمرادی بیان داشت: وظیفه‌ی نظارتی بنده به‌عنوان نماینده مجلس، فرماندار به‌عنوان نماینده عالی دولت و ادارات کار این است که نظارت دقیق بر جذب نیروی کار بر اساس این قانون داشته باشیم و تا مادامی‌که تخصص مورد نیاز صنایع در منطقه وجود دارد، هیچ احدی حق جذب نیرو از خارج از منطقه را ندارد. نگرانی مردم به‌حق است زیرا عملکرد ما در ادوار گذشته عملکرد درستی نبوده و به همین خاطر می‌بینیم که در اکثر مشاغل از نیروهایی خارج از منطقه استفاده شده که نیاز به تخصص خاصی نداشته‌اند و همین مسئله باعث بی‌اعتمادی مردم گردیده است.

وی افزود: وقتی صنعت برای مردم منطقه مشکلاتی ایجاد می‌کند، باید هم به خواست مردم احترام بگذارد. اگر مردم جایی موردی مشاهده نمودند که حقوقشان ضایع شده است، اعلام کنند، ما تا جایی که قانون اجازه می‌دهد، به این مسئله ورود می‌کنیم.

گلمرادی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ایلنا که هشت ماه از اتمامِ‌حجت شما به مدیران صنایع پتروشیمی در خصوص منع به‌کارگیری نیروهای غیربومی می‌گذرد، آیا در این مدت هیچ تخلفی صورت نگرفته است؟، گفت: به این پرسش آقای شهیدی نیا باید پاسخ دهند. اما آنچه مشخص است، وظایف افراد در حوزه مسئولیتشان است، من به‌عنوان قانون‌گذار و در جایگاه نظارت عالی، وظیفه‌ی خود  را انجام داده‌ام هرچند هنوز خود را مکلف به نظارت بر اجرای صحیح قانون می‌دانم، اما فرماندار به‌عنوان نماینده عالی دولت در منطقه باید بر اجرای صحیح این قانون نظارت داشته باشد زیرا مسئولیت دارند. ما هم همین گزارشات مردمی را منعکس نمودیم اما آنچه تاکنون دستگیر ما شده این است که این گزارشات صحت نداشته، البته به‌صورت میدانی هم داریم این گزارشات را دنبال می‌کنیم  و از تأمین اجتماعی استعلام کرده‌ایم که اگر صحت داشته باشد، حتماً به‌صورت مشترک با فرماندار و مدیرعامل سازمان منطقه ویژه، با خاطیان برخورد قانونی خواهد شد.البته اداره کار منطقه موظف است که نظارت دقیق در این خصوص داشته باشد.

گلمرادی در واکنش به سؤال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه برخی مدیران می‌گویند با فشار برخی مقامات عالی استان و برخی وزارتخانه‌ها، فلان نیرو را جذب کرده‌اند، گفت: مشکل من و موکلینم جذب یکی دو نیرو نیست، وقتی به استخدام‌های سالیان گذشته نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که سهم اندکی برای جوانان شهرستان در نظر گرفته بودند، ما به دنبال تغییر این نگاه بودیم که تاکنون نیز موفق عمل کرده‌ایم. اگر از میزان 9 هزار نیرویی که قرار است در طرح‌های آتی جذب شوند، 100 تا هم خارج از منطقه باشد، نه به من برمی‌خورد و نه به موکلینم. ما خواهان تغییر دیدگاه در جذب نیرو هستیم.
 

مردم خوزستان سهم خود از اشتغال را می‌خواهند

مردم خوزستان سهم خود از اشتغال را می‌خواهند

انتهای پیام/
ذوالفقار شریعت
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز