خبرگزاری کار ایران

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان:

فرهنگ کشاورزی مکانیزه برای کشاورزان استان خوزستان به خوبی جا نیفتاده است

asdasd
کد خبر : ۶۲۴۵۳۷

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان گفت: فرهنگ مکانیزه کردن کشاورزی در استان به خوبی جا نیفتاده و همه کشاورزان هنوز از روش سنتی آبیاری غرق آبی استفاده می کنند، در حالی که این روش کشاورزی امروزه جوابگو نیست چراکه شرایط اقلیمی جهان تغییر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، کیامرث حاجی زاده در جلسه اتخاذ تدابیر لازم جهت ادامه عملیات اجرایی و بهره برداری کانال آبرسانی توانا به منظور انتقال آب بین حوضه ای از رودخانه کرخه به رودخانه دز اظهار کرد: وضعیت خشکسالی در ۷۰ سال اخیر بی سابقه بوده است  و منابع جهانی نیز این مساله را تایید می کند.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان توضیح داد: جهاد کشاورزی باید در این زمینه با ارائه تسهیلات، مشوق ها، وام و یا اعمال قانون در روند ایجاد آبیاریه مکانیزه و کشاورزی مکانیزه تسریع ایجاد کند.

وی با بیان این که وضعیت آورد سدهای استان خوب نیست تصریح کرد: استان چهار محال بختیاری، کهگیوله و بویراحمد و لرستان که سدهای ما را پرمی کنند جزو هفت استان فوق بحران آب در کشور هستند.

حاجی زاده بیان کرد: با وجود خشکسالی، مشکلاتی پیش روی استان است؛ اما باز هم در مصرف آب اسراف می شود و بهینه سازی و جلوگیری از مصرف آب در همه حوزه های مختلف مد نظر قرار ندارد.

وی با اشاره به این که گرمای تابستان نیز مشکلات عدیده ای در حوزه های مختلف ایجاد می کند گفت: سال گذشته گرمای استان در ۴۰ سال گذشته بی سابقه بود، به طوری که پیک مصرف برق از ۱۵ خرداد آغاز شد و استان خوزستان یک هفتم برق مصرفی کشور را به خود اختصاص داد.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان افزود: در فروردین سال جاری در یک روز نسبت به روز قبل ۵۰ درصد افزایش مصرف برق را شاهد بودیم.

وی با بیان این که وضعیت تامین آب شری استان خوب نیست خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در شهرستان شوشتر با وجود این که آب فراوانی در اطرافش دارد حدود ۴۰ روز است که اغلب مناطق حاشیه ای آن با تانکر آبرسانی می شوند.

حاجی زاده گفت: از نظر آبی، استان در شرایط فوق حاد قرار دارد به طوری که الان دبی آب کارون زیر صد رسیده است و اگر قرار باشد به نیشکر نیز سهیه ای تعلق بگیرد از آنجایی که در پایین دست واقع شده آبی وجود ندارد که به نیشکر برسد.

وی ادامه داد: با وجود همه کمبود های آبی  همچنان کشاورزی استان یکی از اولویت های ماست و توجه ویژه ای به آن داریم؛ چراکه خوزستان مهد کشاورزی کشور است و محصولات استراتژیکی چون گندم در خوزستان تامین می شود لذا سیاست دولت، استاندار خوزستان و مسئولان ارشد استان تقویت حوزه کشاورزی است.

مدیر کل مدیریت بحران با اشاره به اولویت بندی ستاد خشکسالی استان در حوزه آب بیان کرد: اولویت ستاد خشکسالی تامین آب شرب مردم و دام  و سپس تامین آب نیروگاه ها و تالاب ها است.

وی توضیح داد: در حال حاضر رقم سدهای استان به جایی رسیده است که برق تولید نمی کنند، لذا امسال نیروگاه های برق آبی از مدار خارج شده  و امسال هیچ برقی از سدها نخواهیم داشت.

حاجی زاده توضیح داد: اگر در پاییز آینده بارانی نبارد آب شربی هم نخواهیم داشت.

وی افزود: در حوزه کارون کشت فصلی ممنوع است، ولی در حوزه کرخه جز کشت شلتوک که سیاست کشوری محسوب می شوند بقیه کشت ها مانند نخیلات و کشت های فصلی آزاد هستند.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره به کانال آبرسانی توانا برای انتقال بین حوضه ای توضیح داد: در حال حاضر که وضعیت کرخه به نسبت دیگر سدها لازم است این انتقال بین حوزه ای انجام شود و از روخانه کرخه به دز انتقال پیدا کند.

وی گفت: امکان ندارد کشاورزان بتوانند مانند سال گذشته کشت کنند، کانال توانا نیز برای این برهه چند ماهه تابستان در نظر گرفته شده است و من پیشنهاد داده ام که چهار متر آب به کانال توانا بریزید و کشاورزان به صورت مستمر از آن برداشت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز