خبرگزاری کار ایران

استاندار خوزستان گفت:

امسال 100 میلیون دلار برای مهار ریزگردها اختصاص یافت

asdasd
کد خبر : ۶۳۴۷۴۸

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه کانون‌های گرد و غبار استان را نمی‌توان یکباره از بین برد، گفت: حل این مشکل به صبوری مردم نیاز دارد. حدود 1.2 میلیون هکتار از زمین‌ های استان بیابانی هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، غلامرضا شریعتی در همایش مقابله با بیابان‌زایی استان که امروز (دوشنبه 28 خردادماه) در گیت بوستان اهواز برگزار شد، اظهار کرد: بین بیابان و میزان بارندگی، تبخیر و تعرق، رابطه معناداری وجود دارد. در مناطقی که میزان بارندگی کمتر و میزان تبخیر و تعرق بیشتر است، بیابان ایجاد می‌شود.

وی افزود: در مناطق بیابانی، کمبود بارندگی مانع رشد گیاهان شده و شرایط لازم برای چرای دام و کشاورزی وجود ندارد. مناطقی که کمتر از 200 میلی‌متر بارندگی داشته باشند، مناطق بیابانی محسوب می‌شوند. در استان حدود 1.2 میلیون هکتار از زمین‌ها بیابانی هستند. 350 هزار هکتار از زمین‌های ما شامل شن‌های روان و عرصه‌های شنی هستند. حدود 350 هزار هکتار هم کانون ریزگرد داریم.

استاندار خوزستان گفت: از سال 47، اقدامات لازم برای مهار عرصه‌ های شنی و شن‌های روان انجام گرفته و به تدریج برای تثبیت این مناطق اقدام شده است. در 50 سال اخیر حدود 127 هزار هکتار یعنی به طور متوسط 2500 تا 2600 هکتار در سال مالچ‌پاشی می‌شد و جزء در مناطق خاصی از غرب استان مشکل جدی از این نظر در کشور احساس نمی‌شد. چیزی که مشکلات استان را بیشتر کرد، کانون‌های گرد و غبار بودند که به دلیل حدود 10 تا 15 سال بی‌توجهی و کم‌توجهی ایجاد شدند.

شریعتی تصریح کرد: مشکل ریزگردها از سال 93، 94 خود را نمایان کرد و تا سال 95 توجه جدی به آن نمی‌شد. پس از مشکلات بهمن‌ماه 95 و زیرساخت‌هایی که به دلیل ریزگردها با مشکل مواجه شدند و قطعی آب، برق و امثال آن، دولت تلاش کرد به طور جدی در این زمینه اقدام کند.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به خوزستان گفت: در 15 فروردین 96 مصوبه‌ای برای حل مشکلات استان در نظر گرفته شد که یکی از آن‌ها کنترل گرد و غبار و کانون‌های گرد و غبار استان بود که بنا شد با اولویت‌بندی کانون‌های فوق بحرانی و حاد این طرح انجام شود. 42 هزار هکتار از عرصه‌های استان فوق بحرانی، 100 هزار هکتار کانون‌های حاد و 350 هزار هکتار هم کانون فعال گرد و غبار بودند. نهال‌کاری در کانون‌ها، حفر کانال 45 کیلومتری برای آب‌اندازی به تالاب‌های فصلی که خشک شده بودند، از اقدامات انجام شده هستند.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد:  دولت در سال 95، 30 میلیارد تومان برای حل مشکلات اختصاص داد و در آن سال یعنی در بهمن 95 تا پایان فروردین 96 ، پنج هزار هکتار از کانون‌های گرد و غبار استان زیر کشت رفتند. در سال 96 دولت 100 میلیون دلار جهت مبارزه با گرد و غبار اختصاص داد که 70 درصد این اعتبارات  در سال 96 به خوزستان اختصاص پیدا کرد. از مهرماه سال 96، ادامه نهال‌کاری آغاز شد و تا اردیبهشت سال 97 توانستیم حدود 15 هزار هکتار کانون ریزگرد را زیر کشت ببریم.

شریعتی ادامه داد: البته بر اساس برنامه‌ریزی باید 19 هزار هکتار زیر کشت می‌رفت که چهار هزار هکتار باقی مانده نیز در ادامه نهال‌کاری می‌شود. با احتساب 5 هزار هکتار سال 95 در مجموع 20 هزار هکتار کشت نهال انجام شده است. در مجموع نیز در سال‌های قبل در کانون‌های ریزگرد حدود 4 هزار و 505 هزار هکتار نهال‌کاری انجام شده است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: هفت هزار هکتار زمین آب‌اندازی و مرطوب‌سازی شده است. در سال 97، صد میلیون دلار دیگر برای گرد و غبار استان اختصاص پیدا کرده است. در واقع تمام اعتبار مبارزه با گرد و غبار کشور به خوزستان اختصاص داده شده است. مطالعات گسترده‌ای نیز در سازمان تحقیقات جنگل‌ها انجام شده، تا آسیب‌ هایی که به سلامت، اقتصاد و حوزه‌ های اجتماعی استان زده شده است، به تدریج ترمیم شود.

شریعتی تأکید کرد: مسأله ریزگردها تنها بحث ریزگرد نیست. این پدیده موجب آسیب‌ هایی به آب،‌ برق، مدیریت خدمات شهری، مبلمان شهری و سلامت مردم شده است و مشکلاتی را برای اقتصاد استان و کشور فراهم می‌کند.

وی عنوان کرد: کانون‌های ریزگرد به طور ناگهانی و خود به خودی به وجود نیامده‌اند، بلکه ما به زمین بی‌توجهی کرده‌ایم و موجب این مشکلات شده‌ایم. حل مسأله کانون‌ های ریزگرد به طور ناگهانی مممکن نیست و برای انجام این کار به زمان نیاز داریم. این حق مردم است که مطالبه‌گری و پرسشگری کنند و ما را موظف بدانند که این مشکلات را برطرف کنیم. ازمردم می‌خواهیم در این راه صبوری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز