خبرگزاری کار ایران

دکتر حسن روحانی:

در تماس با اوباما بر حل و فصل سریع مسئله هسته‌ای ایران تاکید کردم

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۳۹۷

در لحظه‌ای که آماده حرکت به سمت فرودگاه بودیم به ما اطلاع دادند که کاخ سفید با نماینده دائم ما در نیویورک تماس گرفته است بنابراین تماس چند دقیقه‌ای آقای اوباما به وسیله موبایل سفیر ما در نیویورک انجام شد.

حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی درخصوص تماس تلفنی خود با اوباما گفت: در آمریکا سرو صداهای زیادی شد و رسانه‌های آمریکا اینگونه مطرح کردند که با رد درخواست این ملاقات توسط ایران، آمریکا تحقیر شده است در حالی که اینگونه نبود. من در مصاحبه‌های خود نیز توضیح دادم که زمینه کافی برای این ملاقات وجود نداشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس جمهور پس از حضور در شصت و هشتمین اجلاس بین‌المللی سازمان ملل در بدو ورود به تهران در خصوص تماس تلفنی با اوباما رئیس جمهور امریکا گفت: در همان روزهایی که من عازم نیویورک بودم اولین خبرها را دریافت کردم که مقامات آمریکا ابراز تمایل به ملاقات دارند بویژه رئیس جمهور آمریکا؛ به گونه‌ای که وقتی وارد نیویورک شدم این مسئله به شکل مفصل‌تری مطرح شد اما ما زمان کافی برای این امر نداشتیم.

رئیس جمهور ادامه داد: متأسفانه فرصت کافی برای اینکه ملاقات به صورتی دلخواه صورت گیرد تا نقطه نظرات به شکل کامل مطرح شود، نبود. بنابراین نپذیرفتن من نیز بر همین مبنا بود که وقت کافی برای هماهنگی این ملاقات وجود نداشت.

وی با اشاره به اینکه بین ما و امریکا مسائل فراوانی وجود دارد، تصریح کرد: به هر حال ۶۰ سال است که بین امریکا و ایران قبل و بعد از انقلاب تنش‌ها و تخاصم‌هایی وجود دارد و همواره نیز مسائل مهمی در منطقه و نسبت به ایران مطرح شده است اما اینکه ملاقاتی در سطح دو رئیس جمهور پس از ۳۵ سال صورت گیرد نیاز به مقدماتی دارد که شاید بتوان گفت که انجام ان در شرایط فعلی کار نارس بود و این ملاقات انجام نشد.

روحانی همچنین یادآور شد: ما به مقامات آمریکایی اعلام کردیم که در این سفر مقدمات چنین ملاقاتی فراهم نشده است اما در آمریکا سرو صداهای زیادی شد و رسانه‌های آمریکا اینگونه مطرح کردند که با رد درخواست این ملاقات توسط ایران، آمریکا تحقیر شده است در حالی که اینگونه نبود. من در مصاحبه‌های خود نیز توضیح دادم که زمینه کافی برای این ملاقات وجود نداشت.

رئیس دولت یازدهم همچنین با اشاره به تماس تلفنی رئیس جمهور امریکا نیز عنوان کرد: در لحظه‌ای که ما آماده حرکت به فرودگاه بودیم به ما اطلاع دادند که کاخ سفید با نماینده دائم ما در نیویورک تماس گرفته است بنابراین تماس چند دقیقه‌ای آقای اوباما به وسیله موبایل سفیر ما در نیویورک انجام شد.

وی درخصوص جزئیات این مکالمه نیز گفت: عمده بحثی که در این مکالمه داشتیم مسئله هسته‌ای بود ما گفتیم که مسئله هسته‌ای ایران نه تنها حق مردم ایران جهت توسعه کشور است بلکه بحثغرور ملی ملت ایران در آن مطرح است.

روحانی ادامه داد: من در این مکالمه گفتم که درخصوص بحث۱ + ۵ به حل و فصل مسئله هسته‌ای ایران با دریچه‌ای که مردم ایران در انتخابات گشوده‌اند فرصت زیادی وجود ندارد و باید در آن تسریع شود.

وی با اشاره به اظهارات اوباما در این مکالمه تلفنی نیز گفت: آقای اوباما به من گفت که ما در این ایده با یکدیگر مشترک هستیم و من به وزیر امور خارجه خود دستور می‌دهم تا در این خصوص پیگیری لازم را داشته باشد.

روحانی ادامه داد: عمده بحثما این بود که بتوانیم مسئله هسته‌ای را با سرعت بیشتری پیگیری کنیم من قبلاً نیز گفته‌ام هر فعالیت ایران در عرصه سیاست خارجی بر مبنای مصالح ملی و در چارچوب عزت، حکمت و مصلحت و سیاست‌های کلی است که رهبر معظم انقلاب ترسیم کرده است. بنابراین در جایی که ضروری بدانیم برای مصالح و منافع ملی ما و بویژه حقوق ملی ایران و حل مشکلاتی که به نادرست به ما تحمیل شده است و باید رفع شود انعطاف حکمت‌آمیز نشان می‌دهیم.

وی با تأکید بر اینکه باید همواره در عرصه سیاست خارجی نرمش داشت، گفت: اما همانطوری که رهبری فرمودند این نرمش باید قهرمانانه باشد و اصول، آرمان‌های ما و عزت ملی مدنظر قرار گیرد. همه مقامات کشورهای خارجی به نقش ایران و ملت بزرگ آن در منطقه اذعان و اعتراف دارند. به گونه‌ای که هیچ مقامی نبود که با من ملاقات کند و از عظمت انتخابات و ملت ایران نگوید.

وی افزود: همه مقامات کشورها بلااستثنا به این امر اعتراف کردند. بویژه دبیرکل سازمان ملل نیز بحثی در مورد شرایط و موقعیت جدید ایران داشت که من همه اینها را ناشی از حضور ۷۳ درصدی مردم در انتخابات می‌بینم وقتی ملت ایران این میزان عظمت دارد طبیعی است که می‌توانیم با حمایت ملت و رهنمودهای رهبری مسائلی هر چند پیچیده را حل و فصل کنیم. من در این سفر بهتر لمس کردم که زمینه‌ چنین کاری در دنیا وجود دارد.

روحانی با تأکید بر اینکه ما باید قدم به قدم جلو برویم، گفت: مشکلات ما یک شبه حل نمی‌شود اما راه به سمت حل مشکلات وجود دارد و امید ملت ایران باید بیش از همیشه باشد تا به اهداف مدنظر ملت دست پیدا کنیم.

وی در خصوص اهداف سفر خود عنوان کرد: هدف من از این سفر این بود که بتوانم حقوق مردم ایران را در صحنه بین‌المللی تبیین کنم که در این سفر چنین فرصتی بیشتر فراهم شد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در این سفر فرصت سه سخنرانی در جمع نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل فراهم شد، عنوان کرد: اولین سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، دوم در اجلاس خلع سلاح هسته‌ای و جلسه سوم نیز با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد صورت گرفت که در هر یک از آنها نقطه نظرات جمهوری اسلامی و مواضع کشور تبیین شد.

روحانی در خصوص بخش دوم ملاقات‌هایی که در سفر به نیویورک داشت، عنوان کرد: این ملاقات‌ها با مقامات سایر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی بود که در مجموع ۱۷ ملاقات انجام شد. در این سفر مقامات همه کشورهای اروپایی حضور داشتند و تمایل خود را برای ملاقات با ایران اعلام کردند که این امر انجام شد.

وی افزود: یک مورد از سخنرانی‌ها در جمع صاحب‌نظرانی صورت گرفت که از طریق شورای روابط خارجی امریکا و جامعه آسیایی دعوت شده بودند. همچنین جلسه‌ مفصلی با اندیشکده‌های آمریکا انجام شد همچنین دیداری با مدیران مسئول مطبوعات، رادیو و تلویزیون داشتم در ادامه جلسه‌ای نیز با رهبران اسلامی کشورها برگزار کردیم.

رئیس جمهور حضور در جمع ایرانیان مقیم در آمریکا را از پرشورترین قسمتهای سفر خود ارزیابی کرد و گفت: برخی از ایرانیان از راه‌های دور آمده بودند و جلسه‌ پرشوری برگزار شد و همان نشاطی که ما در جامعه ایرانی حس می‌کنیم در ایرانیان خارج از کشور نیز وجود داشت به گونه‌ای که ما از آنها روحیه گرفتیم.

روحانی با بیان اینکه در طول اقامت در آمریکا با دو شبکه آمریکایی و یک روزنامه مشهور آمریکایی مصاحبه مطبوعاتی داشتم گفت: هدف اصلی من این بود که به هر حال موضوعات مهم مدنظر ما از قبیل مسئله هسته‌ای، امنیت منطقه و موضوع سوریه و فلسطین مطرح شود به گونه‌ای که در سخنرانی‌ بنده نیز درخصوص مبارزه با تروریسم و خشونت پیشنهاداتی مطرح ‌شد مبنی بر اینکه باید به دنبال طرحی برای مبارزه با تروریسم باشیم که بسیاری از شخصیت‌های کشورهای مختلف در دیدار با من از این طرح استقبال کردند.

رئیس جمهور با بیان اینکه درخصوص مسئله سوریه نیز در ملاقات با مقامات دیگر کشورها مباحثی مطرح شد، گفت: به طور طبیعی نسبت به مسائل هسته‌ای با کشورهای اروپایی توانستیم بیشتر بحثکنیم و برای اولین بار جلسه‌ ۱ + ۵ در سطح وزرا برگزار شد در حالی که از سال ۲۰۰۵ چنین چیزی صورت نگرفته بود و این اول گام حرکت به سمت حل و فصل مسئله هسته‌ای بود که گام اول گام درست و خوبی بود.

رئیس جمهور همچنین درخصوص بازگشت اثر تاریخی جام شیر دال که در آمریکا توقیف شده بود نیز عنوان کرد: این یک اثر تاریخی است و یکی از اشیای ارزشمند کشورمان است که متعلق به ۲۷۰۰ سال پیش است و از سال ۵۳ به بعد در آمریکا بود.

وی افزود: پیش از این تلاش‌هایی برای بازپس‌گیری این اثر تاریخی صورت گرفته بود که نتیجه‌بخش نبود اما روز پنجشنبه مقامات آمریکایی با ما تماس گرفتند و گفتند که برای شما هدیه‌ای داریم که آن را با تشریفات و اسکورت به نمایندگی ما در نیویورک آوردند و گفتند که این هدیه ما به ملت ایران است.

روحانی تصریح کرد: ما خوشحالیم که توانستیم این اثر تاریخی و نفیس را در این سفر به همراه خود بیاوریم. ما همه این آثار ارزشمند را پاس می‌داریم چرا که نشان از تمدن کهن در سرزمین‌مان است. امیدوارم ملت ما همواره آفریننده علم و دانش در سطح جهان باشند که اینگونه نیز هست.

گفتنی است قرار است از این اثر تاریخی در پاویون دولت در فرودگاه مهرآباد و با حضور محمدعلی نجفی رئیس سازمان میراثفرهنگی رونمایی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز