خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت:

پرونده موسوی و کروبی در شورای عالی امنیت ملی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۷۶۶

استاندار خراسان جنوبی، فارس و خوزستان انتخاب شدند / رئیس جمهور با حساسیت موضوع دریاچه ارومیه را تعقیب می‌کند / رییس‌جمهور دستور تشکیل کارگروه هایی برای بررسی مشکلات زاینده رود، کارون و رود هامون را داد / عملکرد دولت در نیویورک به نظرسنجی گذاشته خواهد شد

سخنگوی دولت گفت: در خصوص زاینده رود، کارون و رود هامون نیز مشکلاتی وجود داشت که رئیس جمهور تاکید کرد کارگروه‌هایی برای رفع آن تشکیل شود تا صیانت شایسته از محیط زیست صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه هیئت دولت در خصوص برنامه امروز هیئت وزیران گفت: در جلسه امروز آقای شریمعتداری به عنوان معاونت اجرایی رئیس جمهور و خانم مولاوردی برای معاونت امور زنان ریاست جمهوری معرفی و ۳ استاندار خراسان جنوبی، فارس و خوزستان نیز در هیئت وزیران انتخاب شدند.

وی ادامه داد: بر همین اساس آقای احمدی برای تصدی پست استانداری فارس، آقای مقتدایی برای خوزستان و خدمتگزار برای خراسان جنوبی معرفی و انتخاب شدند.

نوبخت با بیان اینکه بخش مهم کار هیئت دولت بررسی و استماع گزارش کارگروه نجات دریاچه ارومیه بود، گفت: با تاکید رئیس جمهور مبنی بر توقف بحران این دریاچه، در ۲۸ مرداد ماه کار گروهی انتخاب شد که پس از برگزاری جلسات متعدد به منظور بررسی مشکل دریاچه ارومیه راهکارهایی ارائه دادند.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور با حساسیت موضوع دریاچه ارومیه را تعقیب می‌کند، گفت: ۱۹ طرحی گه این کارگروه برای نجات دریاچه پیشنهاد کرد همه مورد تایید جلسه امروز قرار گرفت که شاید بتوان آن‌ها را در ۳ گروه خلاصه کرد.

سخنگوی دولت افزود: نخست طرح‌هایی بودند که در جهت رفع موانع برای ورودی اب به این دریاچه مطرح شدند. دوم طرح‌هایی برای جلوگیری از مواردی بود که اگر استمرار پیدا کند موجب می‌شود باز هم بحران‌های زیست محیطی ایجاد شود. اما طرح‌های سوم به منظور سرعت بخشیدن برای انتقال آب از حوزه‌های دیگر به دریاچه ارومیه بود که رئیس جمهور وزارت نیرو را مامور کرد تا با فوریت بیشتری در این زمینه اقدام کند.

نوبخت تصریح کرد: وزیر نیرو می‌تواند از اختیارات خود طبق اصل ۱۲۷ و ۱۲۸ قانون استفاده کند تا هر چه سریع‌تر جلوی این حادثه زیست محیطی گرفته شود. از سوی دیگر درخصوص زاینده رود کارون و رود هامون نیز مشکلاتی وجود داشت که رئیس جمهور تاکید کرد کارگروه‌هایی تشکیل شود تا صیانت شایسته از محیط زیست صورت گیرد.

وی افزود: رئیس جمهور همچنین با اشاره به جلسه خود با بنیاد نخبگان جوان به همه وزرا و معاونین خود تاکید کرد که به نحو شایسته از این ظرفیتی که در بنیاد نخبگان جوان وجود دارد در دستگاه‌های دولتی استفاده شود.

سخنگوی هیئت دولت در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه نظرات دولت را یا سخنگو و یا وزرا حسب مورد گزارش می‌دهند، گفت: در هفته گذشته و البته در برخی موارد مشاهده می‌شود که جراید به ویژه رسانه‌های نوشتاری تیتری به نقل از دولت می‌زنند که وقتی مطالعه می‌کنیم می‌بینیم فردی برداشت خود را از یک مسئله مطرح کرده اما باید اعلام کنم که اگر غیر از مراجع گفته شده فردی از قول دولت صحبت کرد نباید به مثابه نظر دولت تلقی شود.

وی در پاسخ به تصمیم اخیر دولت مبنی بر تغییر ساعات ادارات نیز گفت: در قانون مدیریت کشوری ۴۴ ساعت به عنوان میزان ساعت کار کارکنان دولت در هفته انتخاب شده که از ابتدای انقلاب نیز مبنا همین ۴۴ ساعت بود اما در سال‌های گذشته چندین بار به دلیل وضعیت خاص اقلیمی و آلودگی محیط زیست برای کاهش آلودگی شهر تهران این ساعت کم شد اما بعد از اینکه وضعیت باز گشت تعداد ساعت برنگشت بنابراین ما قانون را اجرا کردیم.

نوبخت افزود: باید مشخص شود چه تقویم زمانی برای ساعت کاری کارکنان دولت وجود دارد که موجب ترافیک هم نشود ما رویه گذشته را اعلام کردیم. تلاش ما بر این بود که در برنامه زمانبندی ساعت کار ادارات هیچ آشفتگی در برنامه پیشین نیز رخ ندهد.

در ادامه خبرنگاری در خصوص پیشنهاد محلس برای حذف برخی دهک‌ها از دریافت یارانه‌ نقدی و مخالفت دولت پرسید که نوبخت گفت: تاکنون هیچ مسئول دولتی با صراحت هیچ راهکاری را نفی نکرده است. آنچه به عنوان قانون هدفمندی یارانه‌ها در دست اجرا بوده دولت نیز به روال گذشته آن را انجام می‌دهد. درست است که توازن میان پرداخت و دریافت در سازمان هدفمندی یارانه‌ها وجود ندارد که باید این مسئله سازماندهی شود.

وی با اشاره به اینکه برای ایجاد تناسب بین دریافت‌ها و پرداخت‌های سازمان هدفمندی یارانه‌ها ۲ کار می‌شود انجام داد، گفت: اول اینکه در ۵ ماهه باقی مانده تا پایان سال ۹۲ تلاش این است که رویه موجود را ادامه دهیم اما‌‌ همان طور که رئیس جمهور نیز بیان کرد در خصوص استمرار این روش واقعیت این است که ۴ کارگروه تعیین شده تا چگونگی اجرای مرحله دوم این قانون را مورد بررسی قرار دهد.

نوبخت با تاکید بر اینکه در قانون هدفمندی یارانه‌ها به ضرورت تناسب دریافت یارانه با درآمد‌ها تاکید شده است، گفت: با این وجود اما خانوار‌ها با درامدهایی متفاوت یارانه‌هایی یکسان دریافت می‌کنند. عدالت این است دهک‌هایی که نیاز به این مبلغ ندارند تقلیل پیدا کرده و از این منابع در جهت بهتری استفاده شود. به گونه‌ای که برخی واحدهای تولیدی با مبالغ جزئی می‌توانند فعال شوند.

وی ادامه داد: هر ماه بیش از ۳۵ هزار میلیارد بین خانوار‌ها تقسیم می‌شود در حالی که در خصوص برخی خانواده‌ها این مبلغ در زندگیشان نقشی ندارد. بنابراین ما باید بتوانیم در این خصوص تصمیمی عادلانه اتخاذ کنیم که یک گروه در حال مطالعه این مسئله هستند چرا که بانک اطلاعات ما در این مورد کامل نیست تا مشخص شود این ۳ دهک چگونه باید شناسایی شود همچنین باید معلوم شود که افزایش قیمت حامل‌های انرژی چه تاثیری در اقتصاد خانوار و تورم دارد. ما نمی‌توانیم در مورد معیشت مردم تصمیمی نسنجیده اتخاذ کنیم بنابراین صرف تقلیل ۳ دهک بدون در نظر گرفتن سایر شرایط می‌تواند شوکی را به جامعه وارد کند.

سخنگوی دولت همچنین یادآور شد: در لایحه بودجه ۹۳ که امروز باید بخشنامه آن در هیئت وزیران و شورای اقتصادی به تصویب نهایی برسد بحثما این است که تا چه میزان می‌توان مرحله اول هدفمندی را در مرحله دوم نیز اجرا کرد که آثار سوئی بر زندگی مردم نداشته باشد و عدالت میان دهک‌ها رعایت شود. این بحثحساسی است. انتظار این نیست که بدون مطالعه کافی و صرف اینکه می‌تواند این تصمیم درست باشد کاری را انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه همه راهکار‌ها برای عدالت بخشی در جامعه مورد مطالعه و هدف ما قرار می‌گیرد، گفت: تلاش ما در بررسی لایحه ۹۳ که تا چند ماه دیگر تقدیم مجلس می‌شود این است که تصمیم سنجیده‌ای بگیریم. طرحی وجود ندارد که در یک سازمان رسمی مطرح شود و دولت با آن مخالفت کند.

نوبخت در واکنش به اظهارات خبرنگاری که از جلسه شب گذشته وی با نمایندگان مجلس درخصوص حذف ۳ دهک از دریافت کنندگان یارانه‌های نقدی می‌پرسید گفت: اگر قرار است چیزی گفته شود من‌که سخنگوی دولت هستم آن را می‌گویم. ما شب گذشته هیچ جلسه‌ای با نمایندگان نداشتیم.

نوبخت در خصوص حمایت دولت از بخش تولید نیز عنوان کرد: در ۱۷ شهریور سال جاری هیات وزیران ۳۵ مصوبه برای رفع موانع تولید به تصویب رساند که بخشی از آن در ارتباط با تامین ارز تولیدکنندگان بود که پیش از این به آن اشاره شد. تا کنون هیات وزیران برای تامین ارز واحدهای تولیدی چندین مصوبه اثربخش داشته است.

خبرنگار دیگری از سخنگوی دولت در خصوص اظهارات وزیر اقتصاد مبنی براینکه در ایران تورم ۴۰درصدی وجود دارد پرسید که نوبخت گفت: حداقل هفته‌ای دو بار تیم اقتصادی دولت با حضور شخص رئیس جمهور تشکیل جلسه می‌دهد و جلسه‌ای نیست که در خصوص بحثتورم صحبتی در آن مطرح نشود. رئیس جمهور تاکید کرد که سازمان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری باید در لایحه بودجه ۹۳ گزینه‌ای برای کاهش قابل توجه نرخ تورم بیاورد به گونه‌ای که جامعه به خوبی این کاهش را احساس کند

وی افزود: بودجه ریزی به شکلی انجام می‌شود که ما باید بدانیم آثار تصمیمات پولی ما بر زندگی مردم چیست بنابراین رئیس جمهور تاکید داشتند که باید در لایجه بودجه گزینه‌ای وجود داشته باشد تا به شکل قابل توجهی نرخ تورم را کاهش دهد

خبرنگار دیگری با اشاره به اظهارات وزیر خارجه انگلیس که گفته بود کاردار‌های ایران و انگلیس با یکدیگر رایزنی می‌کنند از وی پرسید که آیا ممکن است این امر به بازگشایی سفارت انگلیس در ایران منجر شود که سخنگوی دولت پاسخ داد: این بحثدر خصوص روابط بین الملل است و سخنگوی وزارت امورخارجه در این خصوص صحبت خواهند کرد.

وی در خصوص اظهارات رئیس جمهور مبنی براینکه عملکرد دولت در نیویورک به نظرسنجی گذاشته خواهد شد، گفت: دستور این نظرسنجی داده شده است. ما باید در هرکاری مطلع باشیم که آیا مردم از روش ما راضی هستند یا خیر. این دولت تدبیر و امید است که خود را وامدار مردم می‌داند و معتقد است که باید به حقوق شهروندی توجه کرد. یکی از حقوق شهروندان نیز این است که بتواند در روش کار کارگزاران اعمال نظر کند.

سخنگوی دولت همچنین در مورد اینکه آیا تا پایان سال جاری افزایش قیمتی خواهیم داشت؟ گفت: دولت باید با دقت بررسی کرده و منافع و ضرر‌های هر تصمیم را بسنجد. در خصوص افزایش قیمت‌ها باید محاسبات کارگروه‌ها دیده شود قطعا در اولین فرصت در این خصوص صحبت خواهم کرد.

در ادامه خبرنگاری با بیان اینکه وزیر دادگستری اعلام کرده که پرونده موسوی و کروبی به شورای عالی امنیت ملی رفته است جزئیات این مساله را از نوبخت پرسید که وی گفت: من گزارش وزیر دادگستری در این خصوص را رد نمی‌کنم هر چه در این خصوص رخ بدهد به اطلاع شما خواهم رساند.

وی در مورد دستور رئیس جمهور مبنی بر بررسی ایجاد خط مستقیم هوایی میان ایران و آمریکا نیز گفت: این دستور صادر شده است و وقتی نتیجه بررسی‌ها مشخص شود ان را به شما خواهم گفت. دولت هر تصمیمی را در چارچوب منافع ملی و سیاست خارجی نظام انجام می‌دهد.

سخنگوی دولت در پایان در خصوص احتمال سفر رئیس جمهور به عربستان نیز گفت: این مساله هنوز قطعی نشده است در صورتی که تصمیمی در این زمینه گرفته شود پیش از سوال شما خودم آن را توضیح خواهم داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز