خبرگزاری کار ایران

حسن روحانی در آغاز به کار دانشگاه‌ها / ۲ /:

اگر جو امنیتی شد؛ نفاق توسعه می‌یابد

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۸۰۹

باعثسرشکستگی یک دولت است که یک دانشجو یا استاد به خاطر بهانه‌گیری عده‌ای دم فرو ببندند و نتوانند اظهارنظر کنند / مگر دانشگاه می‌تواند به مراتب بالای علمی دست یابد اما اساتید آن در بیان عقاید آزاد نباشند / این دولت؛ فشارهای محفلی را بر دانشگاه نمی‌پذیرد.

ایلنا: حجت الاسلام حسن روحانی در ادامه سخنان خود در میان دانشجویان دانشگاه تهران؛ با بیان اینکه رهبری تأکید دارد که امروز مرکب پیشرفت جهان علم و دانش است، اظهار کرد: توانا بود هر که دانا بود. قدرت در دنیای امروز در سایه علم و دانش است. بی‌تردید دانشگاه و دانشجو باید مدیریت آینده را بر دوش بگیرد و اقتصاد سیاست آینده ما را.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وی با بیان اینکه افتخار می‌کنم بخشی از بار مسوولیت دولت تدبیر و امید را اساتید بنام دانشگاه بر دوش گرفته است، گفت: ما تنها اقتصاد دانش‌بنیان نمی‌خواهیم بلکه باید سیاست، فرهنگ ما نیز دانش بنیان باشد. دولت مدرن یعنی دولت دانش بنیان که در تمامی رشته‌ها و بخش‌های آن علم و دانش حاکم باشد و این علم زمانی حاکم می‌شود که در دانشگاه‌ها محیط آزاد نقد و اظهار اندیشه وجود داشته باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه باعثسرشکستگی یک دولت است که یک دانشجو یا استاد به خاطر بهانه‌گیری عده‌ای دم فرو ببندند و نتوانند اظهارنظر کنند، تأکید کرد: دانشگاه محل بیان اظهارنظر است در دانشگاه یک زبان را می‌پذیریم و آن زبان علم، خرد و عقلانیت است. در دانشگاه باید آزادگی آکادمیک در کنار اجرای قانون آکادمیک باشد تا بتوانیم به تولید علم و دانش بپردازیم.

حجت الاسلام روحانی با اشاره به اینکه علم و دانش تنها برای کاربرد و ساخت و ساز نیست، ادامه داد: علم و دانش باید بتواند خلاقیت، تحلیل و فکر علمی را در جامعه به ارمغان بیاورد. آثار تحلیل علمی و فکر علمی برای آینده کشور حتی گاهی از فناوری بیشتر است.

وی ادامه داد: سخن گفته شد که دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی در کشور ما در مسیر پیشرفت قرار دارد که این باعثافتخار است اما تأکید دارم که علم و دانش و تولید و فناوری فقط مقاله ISI نیست حتی اگر همه این مقالات با خون دل و بیدار ماندن در شب همراه باشد. چه برسد به مقاله‌ای که برای دلار و پول و مسائل مالی نوشته شده باشد. حتی اگر مقالات دقیق باشد، که انشاءالله اینگونه است، مقاله علمی یک حلقه کوچک از حلقه علم و فناوری است. باید تمام حلقه‌های علم و فناوری را تکمیل کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه خوب است خود را با سایر کشورها مقایسه کنیم، گفت: حلقه علم و فناوری از ایده شروع می‌شود و به تحقیق منتهی می‌شود. تحقیق به فناوری و توسعه منجر می‌شود و توسعه به صنعتی شدن و حرکت در بازار منتهی می‌شود و در نهایت تبدیل به ثروت ملی یا قدرت ملی می‌شود. البته دلخوش نکنیم به مقالاتی که برخی از آنان مشکل فناوری کشور ما را حل نمی‌کند بلکه مشکل دیگران را حل می‌کند.

وی با بیان اینکه در تمام زمینه‌ها باید رنکینگ دانشگاهی به استاندارد جهانی برسد، خاطرنشان کرد: دانشگاه از نظر کمیت رشد خوبی داشته است. بگذریم از اینکه ترکیب رشته‌ها؛ آیا با نیازها متوازن است یا نه؟ دانشجویی با خون دل وارد دانشگاه می‌شود و مدرک کسب می‌کند اما متأسفانه صاحب شغل و گاهی صاحب منزلت اجتماعی نمی‌شود. باید رشته‌های تحصیلی براساس تعداد دانشجویان برنامه‌ریزی شود که کاملاً منطبق با نیاز جامعه باشد. ما جامعه استوانه‌ای نمی‌خواهیم نیاز به هرم داریم. باید ببینیم در قله و قاعده چه کسانی هستند. باید در دانشگاه‌ها؛ همانگونه که اشاره شد؛ زبان علم و تحقیق، زبان رسمی باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در دانشگاه فقط باید قانون حکمفرما باشد، تأکید کرد: این دولت؛ فشارهای محفلی را بر دانشگاه نمی‌پذیرد. در دانشگاه اسلامی یک گروه باید ملامت شوند که در تولید علم فناوری کاهلی کرده‌اند. ما نباید در روند معیوب نابجای بازنشستگی زودهنگام اساتید گرفتار شویم. با تضارب آراء و با نقد و انتقاد مباحثمی‌توانیم به صواب و رأی صحیح و واقعی دست یابیم.

روحانی ادامه داد: مگر دانشگاه می‌تواند به مراتب بالای علمی دست یابد اما اساتید آن در بیان عقاید آزاد نباشند. بعضی‌ها تلاش می‌کنند ۷۵ میلیون جمعیت کشور را ضربدر دو کنند یعنی برای همه دو چهره تصور کنند. یک چهره در زمان نمره و تقاضای شغل و چهره دیگر در زندگی آزاد. ما این را نمی‌خواهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه بدانید اگر جو امنیتی شد نفاق توسعه می‌یابد، گفت: دولت تدبیر و امید به دانشگاه آزاد و منتقد و فرهنگ دوست و اندیشه‌ورز و تعلیم دهنده که در آن مشارکت آزاد دارد، معتقد است. به کمک دولت بشتابید. دانشگاهیان شما بودید که ۲۴ خرداد ۹۲ را آفریدید. شما بودید که تدبیر و امید اعتدال را بر ناامیدی و افراط و تفریط پیروز ساختید. این ندای دانشگاهیان و فرهیختگان بود که به گوش جهانیان رسید تا خلق حماسه سیاسی مورد نظر رهبری به وجود آمد.

رئیس جمهور در ادامه صحبت‌های خود خطاب به دانشجویان گفت: راست و درست باید تکیه ما بر ملت خودمان باشد. درست است که سرمایه انسانی و اجتماعی خود ما هستیم که افتخارات را به ارمغان می‌آورد تا دربرابر بیگانگان ما را استوار کند. اما از یاد نبریم که در دنیایی زندگی می‌کنیم که دروازه، دیوار و مرزبندی آن به صورت سابق نیست. ما جهانی شدن را باور کنیم و به خود تکیه کنیم نه بر دیگری. یادمان باشد همبستگی و همزیستی مسالمت‌آمیز با همه کشورهای دوست و کشورهای جهان را داشته باشیم.

روحانی با بیان اینکه روی پای خود بایستیم، گفت: وقتی اولین درآمد بودجه‌ای متکی به نفت است و باید کالا وارد کنیم در این شرایط در دنیای امروز درون‌نگر و درون‌گرا بودن به مفهوم گذشته نیست. مفهوم‌ها تغییر می‌یابد همه اشتباهات ما در سال‌های گذشته این بود که در اقتصاد و سیاست خارجی دانش بنیان نبودیم و از دانشگاه استفاده نکردیم و از متخصصین و صاحبنظران بی‌بهره بودیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز