خبرگزاری کار ایران

رییس‌جمهور در آغاز جلسه هیأت دولت:

همه تحولات سیاسی کشور الهام گرفته از عاشورا است

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۸۴۸

از آن حادثه هزار و سیصد و هفتاد و چهار سال می گذرد اما تأثیرات آن حادثه همچنان برای بیداری جوامع و قراردادن آنها در مسیر آزادمردی، شهامت، عزت نفس، فداکاری و آرمان‌های بلند دینی و انسانی روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود.

رییس جمهور در ابتدای جلسه هیأت دولت آغاز سال جدید هجری قمری را برای مسلمانان، بویژه شیعیان یادآور حادثه عظیم و بزرگ عاشورا دانست و گفت: درس عاشورا تنها جهاد، فداکاری و ایثار و عزت نفس نیست، بلکه عاشورا درس اخلاق، اعتدال و گذشت و سعه صدر نیز هست.

حسن روحانی با اشاره به عظمت واقعه عاشورا گفت: از آن حادثه هزار و سیصد و هفتاد و چهار سال می گذرد اما تأثیرات آن حادثه همچنان برای بیداری جوامع و قراردادن آنها در مسیر آزادمردی، شهامت، عزت نفس، فداکاری و آرمان‌های بلند دینی و انسانی روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود.

رییس جمهور اظهار داشت: اگر در ابتدا آثار این حادثه بزرگ در جمع محدود آن روزگار و سپس در جامعه اسلامی اثربخش بود، امروز بیش از ۲ میلیارد نفر از جمعیت جهان تحت تأثیر و تعالیم عاشورا هستند و به آن احترام می‌گذارند.

روحانی افزود: تقریباً در تمام شبه قاره هند روز عاشورا تعطیل رسمی است و پرچم‌های سیاه به اهتزاز در می‌آید که نشانه احترام به راه و مسیر و فرهنگ عاشوراست.

رییس جمهور با اشاره به اینکه مردم متعهد ایران همواره دین خود را به این حادثه بزرگ تاریخی و خاندان رسالت ادا کرده و مراسم عزاداری شهادت سید و سالار شهیدان را هر سال شکوهمندتر از پیش و با شور بیشتر برگزار می‌کنند، تصریح کرد: تمامی تحولات سیاسی این سرزمین الهام گرفته از عاشورای امام حسین(ع) است؛ نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی تحت تأثیر و الهام گرفته از عاشورا واقع شد و قیام مردمی در سال های ۴۲ و ۵۷ در تاسوعا و عاشورا اوج گرفت.

وی ادامه داد: همواره تاسوعا و عاشورا و فرهنگ عاشورایی سرلوحه برنامه انقلابیون این سرزمین بود و باور اینکه نهضت ما حسینی است، انقلاب را پیروز کرد. در دفاع مقدس نیز پیروزی رزمندگان اسلام در برابر لشکر صدام و حامیان شرقی و غربی آن مرهون تاسی به فرهنگ عاشورا بود.

رییس جمهور با بیان اینکه امروز نیز چنین است و استقامت و ایستادگی مردم ایران در برابر انواع توطئه‌ها به خاطر درس‌آموزی از عاشوراست، تاکید کرد: البته باید به همه ابعاد این حادثه توجه کنیم، عاشورا تنها جهاد، فداکاری و ایثار و عزت نفس نیست، عاشورا اخلاق، اعتدال، گذشت و سعه صدر هم هست.

روحانی ادب و انسانیت را نیز از درس‌های عاشورا دانست و خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه نفاق افرادی که به جنگ امام به کربلا آمده بودند، کاملاً روشن بود، در عین حال در شب تاسوعا امام با عمر سعد برای اتمام حجت و پیشگیری از جنگ گفتگو کردند که این رفتار امام حسین(ع) بسیار درس‌آموز است.

رییس‌جمهور گفت: عاشورا درس‌های فراوانی برای ملت ایران و جامعه بشری دارد که باید همه ابعاد آن را مدنظر قرار دهیم. امروز هم بی‌تردید فرهنگ عاشورا بهترین سرمشق خواهد بود و اگر در زندگی فردی و اجتماعی، عاشورا و آموزه‌های آن را الگو قرار دهیم به سعادت و تعالی دست می‌یابیم.

رییس‌جمهور در پایان به درگذشت مرحوم عسگراولادی که از مبارزان و پیشکسوتان انقلاب اسلامی بودند اشاره و درگذشت ایشان را به مردم و همرزمان و به‌ویژه به خانواده آن مرحوم تسلیت گفتند.

پس از سخنان روحانی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی در خصوص نظام سلامت، وضعیت موجود، چالش‌ها و الزامات، به هیأت دولت ارایه داد.
هیأت دولت همچنین علیرضا جهانگیریان را به عنوان رییس سازمان هواپیمایی کشوری تعیین کرد.
در این جلسه مجید خدابخش و قاسم سلیمانی نیز به عنوان استانداران اردبیل و چهارمحال و بختیاری انتخاب شدند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز