خبرگزاری کار ایران

معاون اول رییس جمهور در دیدارِ نخست وزیر سوریه:

حمایت از ملت سوریه در برابر تروریست ها و فشارهای خارجی، سیاست اصلی ایران است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۰۴۶

تصمیم بشار اسد در موافقت با موضوع نابود کردن تسلیحات شیمیایی مدبرانه و راهی در جهت دور کردن جنگ از این کشور بود.

نخستین دور مذاکرات هیات های عالی رتبه ایران و سوریه صبح امروز(شنبه) به ریاست دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و وائل الحلقی نخست وزیر جمهوری سوریه در تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه سوریه در صف اول خط مقاومت قرار دارد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است تنها راه برای حل بحران سوریه راه حل سیاسی است و امروز همه کشورهای منطقه و جهان به درستی این مسیر پی برده اند.

وی اضافه کرد: تهران با دموکراسی گزینشی مخالف است، زیرا مردم سوریه حق تعیین سرنوشت خود را دارند و هیچ کس نمی تواند به آنها بگوید که چه کسی بر آنها حکومت کند و یا چه کسی نامزد انتخابات شود.

معاون اول رییس جمهور تصمیم بشار اسد در موافقت با موضوع نابود کردن تسلیحات شیمیایی را مدبرانه و راهی در جهت دور کردن جنگ از این کشور توصیف کرد.

دکتر جهانگیری با ابراز تاسف از حمایت برخی طرف های منطقه ای و غربی از افراط گرایی و خشونت طلبی در سوریه گفت: این افراد و گروه ها نه تنها آرامش و زندگی را از مردم سوریه سلب کرده اند، بلکه خطر بزرگی برای کل منطقه و جهان اسلام هستند.

وی خاطر نشان ساخت: مبارزه با تفکرات افراطی و تفریطی وظیفه انسانی و اسلامی همه کشورهاست و جامعه جهانی نباید نسبت به این موضوع بی اعتنا باشد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به وضعیت اسفناک آوارگان سوری در کشورهای همسایه گفت: جمهوری اسلامی ایران به کمک های انسان دوستانه خود به آوارگان ادامه خواهد داد و از جامعه جهانی نیز انتظار دارد تا در جهت حل نیازهای اولیه آنان گام بردارد.

دکتر جهانگیری در ادامه، سفر هیات عالی رتبه سوری به تهران را زمینه ساز همکاری های بیشتر در عرصه های مختلف ارزیابی کرد.

وائل الحلقی نخست وزیر سوریه نیز در این نشست ضمن تبریک به رهبری، دولت و ملت ایران به خاطر موفقیت در دستیابی به توافق هسته ای با کشورهای ۱ + ۵ گفت: موفقیت شما نتیجه دیپلماسی هوشمند و خردمندانه و پایداری ملت ایران بر حقوق خود در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است.

وی افزود: این توافق نقشی شاخص و متمایز برای جمهوری اسلامی در منطقه ایجاد کرده است، زیرا تهران نشان داد که مذاکرات مسالمت آمیز ضامن امنیت و ثبات در منطقه است.

نخست وزیر سوریه افزود: ما اطمینان خاطر داریم این توافق در جهت حل و فصل بحران سوریه از طریق مسالمت آمیز تاثیر خود را بر جای خواهد گذاشت.

وائل الحلقی در ادامه با تشریح مذاکرات پیشین دو کشور در حوزه های مختلف ابراز امیدواری کرد این سفر زمینه ساز همکاری و هماهنگی هر چه بیشتر در این عرصه ها شود.

وی با اشاره به تجارب شرکت های ایرانی گفت: دمشق تمایل دارد شرکت های ایرانی در مرحله پس از بحران کنونی و بازسازی سوریه حضوری گسترده درآن کشور داشته باشند.

در این نشست طرفین پیرامون نحوه همکاری ها بر سر حضور شرکت های دولتی و خصوصی ایران در حوزه های زیربنایی سوریه و راه های همکاری های بیشتر بویژه پس از رفع بحران در آن کشور را مورد بحثو تبادل نظر قرار دادند.

پیش از مذاکرات مشترک هیات های عالی رتبه ایران و سوریه، معاون اول رییس جمهور و وائل الحلقی در دیداری دو جانبه آخرین تحولات منطقه و راههای توسعه و تعمیق هرچه بیشتر روابط و مناسبات فی مابین را مورد بررسی و تبادل نظر قراردادند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز