خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور در جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی / ۲ /:

نباید هوای جامعه به گونه‌ای باشد که نقد و پرسش زیر‌زمینی شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۴۷۶

من قول می‌دهم که اگر هر تحقیقی ضرورت امروز جامعه باشد و به شکل کاربردی نیز باشد و تبدیل به محصول شود و به عنوان محصول دانش‌بنیان در اقتصاد ملی حضور پیدا کند دولت نیز منابع مالی‌اش را تامین کند / پژوهش و حل مسائل کشور در گروی آشتی است پس بیاییم همه بایکدیگر دست در دست یکدیگر قرار دهیم و آشتی کنیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: نباید بگذاریم هوای جامعه به گونه‌ای باشد که خدایی ناکرده پرسشی، اندیشه‌ای و نقدی زیرزمینی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به برگزاری جلساتی برای بررسی سلامت کشور با حضور رئیس جمهور اظهار داشت: یک جلسه دولت کاملا به بررسی وضعیت سلامت در کشور گذشت و در چندین جلسه نیز با حضور رئیس جمهور بحثحل معضلات نظام سلامت مطرح شد و امیدواریم در مرحله دوم اجرای هدفمندی یارانه‌ها گام‌های بلندی برداریم.

رئیس دولت یازدهم با قبول به اینکه بودجه پژوهش و تحقیقات پزشکی کم است، تاکید کرد: من قول می‌دهم که اگر هر تحقیقی ضرورت امروز جامعه باشد و به شکل کاربردی نیز باشد و تبدیل به محصول شود و به عنوان محصول دانش‌بنیان در اقتصاد ملی حضور پیدا کند، دولت نیز منابع مالی‌اش را تامین کند.

وی با بیان اینکه تحقیقات یک دنیای بی‌انتهاست، خاطر‌نشان کرد: اصل تحقیقات یعنی تنها مسیر شکوفایی در انجام آن است. قرآن شکوفایی را به فلاح و رستگاری تعبیر می‌کند و شکوفایی در علم از مسیر پژوهش می‌گذرد و اگر پژوهش نباشد علم یعنی انباشت داده‌ها که ما را به توسعه نمی‌رساند.

روحانی در ادامه افزود: جامعه ما نیاز به شک دارد، جامعه ما نیاز به پرسش دارد و اگر بگویم تحقیق از شک مقدس آغاز می‌شود و این آغاز اگر با حرکت درست صورت بگیرد، به علم و یقین می‌رسیم. اساس رشد یک انسان پرسش است، انسان موجودی پرسشگر، جستجوگر وانتخاب‌گر است و نباید بگذاریم هوای جامعه به گونه‌ای باشد که خدایی ناکرده پرسشی، اندیشه‌ای و نقدی زیرزمینی شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه پرسش و اندیشه از بین نمی‌رود، گفت: اگر مجال ظهور این پرسش‌ها، اندیشه‌ها و نقد‌ها را فراهم نکنیم. این پرسش‌ها، نقد‌ها و اندیشه‌ها زیرزمینی می‌شود و ما باید بگذاریم فضا آزاد باشد تا هر کس سوال و نقدی دارد بیان کند و تنهادر مسیر برخورد اندیشه‌هاست که به رشد می‌رسیم.

رئیس دولت یازدهم با تاکید بر اینکه دانشگاه باید مرکز اندیشه‌ورزی، نقادی و پرسشگری باشد، اظهار داشت: اگر این فضا آغاز شود از این دانشگاه پژوهشگران، صاحب‌نظران و محققان به عرصه علم واندیشه قدم برمی‌دارند و پژوهش و تحقیقی بیرون می‌آید که محصولش بهبود زندگی مردم است.

وی با اشاره سوابق ریاست خود بر مراکز تحقیقاتی ابراز داشت: من با تکیه بر تجربیات گذشته‌ام می‌گویم منابع ما در زمینه تحقیقات کافی نیست و باید افزایش یابد اما‌‌‌ همان مقدار تخصیص یافته نیز درست و بهینه بوده است؟

رئیس جمهور با بیان اینکه باید تحقیقات اولویت‌گذاری شوند، تصریح کرد: در نظام سلامت هم باید براساس اولویت‌ها تحقیقات انجام شود و دولت باید منابع خودش را به پژوهش‌های اولویت‌دار اختصاص دهد. ما باید به پژوهش‌های قوی‌تر، درمانی کوتاه‌تر و دارویی کم‌قیمت‌تر و موثر‌تر برسیم. اگر تحقیق ما به این نقاط برسد آن تحقیق در اولویت است و دولت آماده هرگونه هزینه در این باره است.

روحانی با اشاره به عدم وجود وسایل پیشرفته پزشکی در گذشته خاطر نشان کرد: امروز ابزار و فناوری به کمک آمده‌اند تا هم در تشخیص و هم در درمان به پزشکان کمک کنند امروز شرایط به جایی رسیده است که می‌توان بعضی جوارح را نیز عوض کرد.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه از پزشک و محقق امروز دو خواسته درک و درد را داریم، گفت: ما می‌خواهیم پزشک و محقق کشور درک درستی داشته باشد و درد مردم، کشور و تعالی آن را داشته باشد. اگر درد یک فرد رشد و ارتقای پایه‌های دانشگاهی و چاپ مقالات باشد این بحثدیگری است اما باید در برابری خضوع کرد که دردش حل معضلات مردم است.

وی با بیان اینکه باید اقتصاد ما دانش‌محور باشد، خاطر نشان کرد: باید سعی کنیم محصولات دانش‌محور بخش بزرگی از محصولات ما باشد و باید در این زمینه انگیزه و اعتماد به نفس لازم را داشته باشیم و دولت موظف به کمک در این زمینه است.

روحانی در ادامه گفت: من از شما محققان و پزشکان می‌خواهم تا تحقیقاتتان را به بیماران و قشری که دارای مشکلات بیشتری هستند و زندگیشان با رنج همراه است، اولویت دهید. جانبازان، معلولان، بیماران خاص و بیمارن صعب‌العلاج که نه در زندگی خود بلکه در زندگی خانواده‌شان نیز موثر است که قدمی برداشته شود.

وی با بیان اینکه باید بر مسئله اخلاق پزشکی تحقیق کنیم، خاطر نشان کرد: مصرف دارویی ما زیاد است و ما باید برسیم به پزشک با شهامتی که برای خوشایند بیمار صفحه نسخه پر نکند و فقط آنچه برای بیمار ضروری است را بنویسد.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه نظام سلامت نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، تاکید کرد: رازی گفته است پزشکی حق درمان دارد که علم و اخلاق لازم را داشته باشد و بنابراین حل مشکلات نظام سلامت فقط در درمان و تجویز نیست.

روحانی ادامه داد: ما باید از ایرانیان خارج از کشور نیز استفاده و در این رابطه ارتباطات را قوی‌تر کنیم و راه رفت و آمد را تسهیل ببخشیم. بگذاریم اندیشمندان، صاحب‌نظران و فرهیختگان خارج کشور راحت باشند و دولت آماده است برای ورود و خروج ایرانیان شرایط را فراهم بکند.

رئیس جمهور با اشاره به دیدار خود با ایرانیان در نیویورک خاطر نشان کرد: من در آنجا گفتم حق یک ایرانی است که به ایران بیاید و به آسانی به کشورش رفت و آمد کند، ما باید بتوانیم از سرمایه فکری، علمی و سرمایه‌های پژوهشی استفاده کنیم، چرا که آن‌ها نیز دلسوز کشورشان هستند.

وی در پایان تاکید کرد: پژوهش و حل مسائل کشور در گروی آشتی است پس بیاییم همه بایکدیگر دست در دست یکدیگر قرار دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز