خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور در دیدار با مدیران رسانه‌های بین‌المللی:

حل مسأله هسته‌ای ایران به نفع منطقه‌ است

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۱۶۶

امروز شرایط به گونه‌ای است که تحریم‌ها به زودی خواهد رفت چرا که ما دنبال آنیم که ثابت کنیم که فعالیت ما صلح‌آمیز است.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران در دیدار با جمع کثیری از مدیران ارشد جراید و رسانه‌های بین‌المللی گفت: تحریمی که علیه ایران صورت گرفت، مطمئناً نمی‌تواند ادامه پیدا کند، چرا که به ضرر هر دو طرف بوده و راه به جایی نمی‌برد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این نشست با بیان اینکه امروز منطقه خاورمیانه بسیار حساس بوده و جنگ داخلی و حضور تروریست‌ها مشکلاتی را برای مردم منطقه بوجود آورده است، به تبیین وضعیت افغانستان، خروج نیروهای اشغالگر و مشکلات مردم این کشور پرداخت و گفت: این در حالی است که هنوز در لیبی ثبات وجود ندارد و اختلافات و چنددسته‌گی در این کشور حاکم است.

رییس‌جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم این گونه مشکلات در منطقه‌ کشوری با ثبات است و بر مبنای مردم‌سالاری اداره می‌شود؛ انتخابات ۲۴ خرداد با حضور ۷۳ درصدی مردم برگزار شد و امروز شاهد شور و نشاط در ایران هستیم.

روحانی با بیان اینکه امروز از اینکه خشونت و تروریسم در منطقه حاکم است، نگرانیم، گفت: تروریست‌ها در منطقه مانند یک بیماری خطرناک و مسری در حال گردش بوده و همه را دچار آزار کرده‌اند.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه صنعت تبلیغات و رسانه وظیفه بزرگی برای مبارزه با تروریسم بر دوش دارند، تصریح کرد: امروز رسانه‌ها در زمینه مسایل فرهنگی، توسعه‌ای، زیست‌محیطی و مقابله با تروریسم و افراطی‌گری، وظایف مهم وگسترده‌ای بر دوش دارند.

وی گفت: نباید تنها به دنبال سود در صنعت تبلیغات و رسانه باشیم، بلکه همه باید در کنار نفع اقتصادی، آرمان‌های انسانی از قبیل عدالت، مبارزه با افراطی‌گری در جهان و تروریسم و نزدیکی شرق و غرب را مد نظر قرار داده و به دنبال نفع پایدار باشیم.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران امروز نقش خود را به طور گسترده در منطقه ایفا می‌کند، گفت: اگر در ژنو حضور نداریم، اما در عین حال در قبال مردم سوریه و کشتاری که صورت می‌گیرد، خود را مسئول دانسته و کمک‌های انسان‌دوستانه دارویی و غذایی به مردم این کشور می‌کنیم.

روحانی تأکید کرد: ما راه‌حلی نهایی در سوریه را مذاکره معارضین و دولت می‌دانیم تا بتوانند به توافقی رسیده و شرایط را برای برگزاری انتخاباتی آزاد مهیا کند.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه لغو تحریم‌ها علیه ایران چه میزان در اینکه ایران بتواند طی ۱۰ سال آینده جزو اقتصاد‌های بر‌تر دنیا باشد، تأثیر دارد، گفت: در ایران زمینه‌های بسیاری برای رشد و توسعه وجود دارد، منابع عظیم نفت و گاز ایران و معادن بسیار غنی، ظرفیت‌ و قدرت بالایی را بوجود خواهد آورد، علاوه بر اینکه ایران در چهارراهی قرار گرفته که می‌تواند، بهترین خط ارتباطی ریلی، جاده‌ای و انتقال لوله نفت و گاز در منطقه باشد. ایران بهترین مسیر است برای اینکه آسیای مرکزی را به آب‌های آزاد وصل کند، همچنین ایران دارای سرمایه نیروی انسانی تحصیل‌کرده و متخصص است و نیز مراکز تحقیقاتی بسیاری در ایران قرار دارد.

روحانی ادامه داد: ایران از لحاظ موقعیت جغرافیایی و دسترسی به آب‌های آزاد شرایط بسیار استثنایی دارد و جزایر بسیاری در خلیج فارس دارد که می‌تواند به مناطق آزاد تجاری و سیاسی تبدیل شود.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: تحریمی که علیه ایران صورت گرفت، مطمئناً نمی‌تواند ادامه پیدا کند، چرا که به ضرر هر دو طرف بوده و راه به جایی نمی‌برد.

روحانی خاطرنشان کرد: نظر ما از ابتدا بر بحثو تفاهم با یکدیگر بود، اما عده‌ای می‌گفتند این کار امکان پذیر نیست، ولی دیدیم که توانستیم به توافق برسیم و این توافق را اجرایی کنیم و امروز دو طرف آماده‌اند تا مذاکرات نهایی را شروع کنند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه تمامی فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تحت نظارت آژانس قرار داشته و ایران هیچ چیز برای مخفی کردن ندارد، گفت: ما دو مرکز در کشور بیشتر برای غنی‌سازی نداریم و به دنبال فعالیت صلح آمیز هسته‌ای هستیم که این حق همه کشورهاست و نباید در آن تبعیضی وجود داشته باشد.

روحانی افزود: امروز شرایط به گونه‌ای است که تحریم‌ها به زودی خواهد رفت چرا که ما دنبال آنیم که ثابت کنیم که فعالیت ما صلح‌آمیز است.

رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که آیا دولت شما مطالعه کرده است که تأثیر رفع تحریم‌ها در بهبود شرایط اقتصادی چیست؟ گفت: ما در شرایط تحریم در دولت جدید توانستیم رشد اقتصادی منفی حدود ۶ درصد را کاهش داده و آن را تا پایان سال به نقطه صفر می‌رسانیم و این در حالی است که تحریم‌ها از بین نرفته و لغو نشده است. پیش بینی‌های ما بر آن است که ما در طول ۴ سال آینده به رشد ۷ درصدی در اقتصاد برسیم که البته اگر تحریم‌ها برداشته شود این رقم بیشتر نیز خواهد شد.

روحانی گفت: ما در ایران تمامی برنامه‌های خود را تحت قالبی به عنوان اقتصاد مقاومتی انجام داده و مطابق با آن عمل می‌کنیم، اما در عین حال برداشته شدن تحریم، تأثیرگذار خواهد بود.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت تا چه میزان فضا را برای حضور رسانه‌های بین‌المللی مهیا کرده‌، گفت: ما هنگامی که می‌گوییم درهای ایران بر روی همه باز است، این شامل همه، بویژه رسانه‌ها که نقش تأثیرگذاری برای توسعه و رونق اقتصادی دارند، می‌شود.

روحانی با بیان اینکه امروز شرایط برای فعالیت‌های رسانه‌ای در ایران بهتر شده است، گفت: دولت تدبیر و امید به صراحت اعلام کرده که از انتقاد استقبال می‌کند، چرا که انتقاد را سازنده می‌داند.

رییس‌جمهور افزود: یکی از برنامه‌های دولت تماس با نهادهای مردم‌سالار و جامعه مدنی و انجمن‌های تخصصی است. در بخش فرهنگ همانطور که اعلام کردیم بسیاری از کار‌ها را به انجمن‌های تخصصی می‌دهیم و در بخش اقتصادی هم دولت می‌خواهد تا جایی که لازم نباشد حضور خود را کمتر کند.

روحانی افزود: حضور رسانه‌ها مطمئناً می‌تواند در انعکاس جنبه‌های مختلف فعالیت اقتصادی در ایران کمک کند.

رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی رابطه ایران و ترکیه بویژه در ارتباط با مسأله سوریه گفت: روابط ایران و ترکیه برای ما بسیار مهم است، ترکیه همسایه مهمی برای ما بوده و دو کشور دارای روابط تاریخی و سنتی با یکدیگر هستند.

روحانی با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران و ترکیه روابط سیاسی و اقتصادی گسترده‌ای با یکدیگر دارند، به سفر هفته آینده نخست‌وزیر ترکیه به تهران اشاره و خاطرنشان کرد: در جریان این سفر مذاکرات مفصلی در زمینه‌های مختلف بویژه توسعه روابط اقتصادی خواهیم داشت.

رییس‌جمهور افزود: البته در خصوص مسأله سوریه ممکن است، اختلاف نظری میان دو کشور باشد، اما این باعثنشده تا در این موضوع با یکدیگر مذاکره نکنیم. ما با رییس‌جمهور ترکیه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل به طور مفصل در این خصوص گفت‌وگو کردیم و وزرای خارجه به طور مستمر با یکدیگر در تعامل و مذاکره هستند.

روحانی اظهار داشت: ایران و ترکیه می‌توانند برای آینده و امنیت منطقه و سوریه با هم همکاری نزدیک داشته باشند.

رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: مسائل داخلی ترکیه به خودشان مربوط است و ما مداخله‌ای در آن نداریم و خواهان روابط بهتر با کشور همسایه و دوستمان هستیم.

روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی روابط ایران با آفریقای جنوبی و حضور شرکت‌های آفریقایی در ایران گفت: ما با آفریقا روابط خوبی داریم و این ادامه خواهد داشت.

رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا ایران قصد ایجاد رابطه با اسرائیل را خواهد داشت؟ گفت: ما نسبت به اسرائیل نظرات روشنی داریم. ما ظلم و تجاوزی را که امروز در منطقه توسط این رژیم صورت می‌گیرد، نمی‌پذیریم و این قابل قبول نیست که آوارگان فلسطینی از کشور خودشان بیرون رانده شدند.

روحانی افزود: ما معتقدیم باید همه قطعنامه سازمان ملل متحد که شاید برخی از آن‌ها بیشتر از چهل سال باقی مانده عملی شود و همه فلسطینی‌ها به سرزمین خود بازگشته و در انتخاباتی آزاد حکومت را خودشان تعیین کنند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه در شرایط کنونی رژیم صهیونیستی روزانه دیگر کشور‌ها و ملت‌ها را تهدید می‌کند، گفت: البته جمهوری اسلامی ایران هیچ هراسی از این تهدید‌ها ندارد و می‌داند که رژیم صهیونیستی نمی‌تواند آن‌ها را عملیاتی کند؛ مسیر رژیم صهیونیستی مسیر تجاوز است و نمی‌تواند محقق شود.

روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چرا جمهوری اسلامی ایران به سمت استفاده از انرژی هسته‌ای گام برداشته، گفت: انرژی هسته‌ای و استفاده آن در جهان همراه با مشکلاتی بوده اما بهر حال یک انرژی پاک محسوب می‌شود. در ایران شورای عالی انرژی که در این خصوص تصمیم‌گیرنده است ۱۵ سال پیش تصویب کرده بود که ۷ هزار مگاوات برق هسته‌ای باید در ایران استفاده شود و پس از آن مجلس شورای اسلامی این رقم را تا ۲۰ هزار مگاوات تعیین کرد.

رییس‌جمهور ادامه داد: امروز در بسیاری از کشورهای دنیا از این انرژی استفاده می‌شود و ایران جزو کشورهایی است که می‌خواهد تحت نظر کامل آژانس از این انرژی استفاده کند.

روحانی گفت: امروز تنها یک نیروگاه(بوشهر) در ایران فعال است، ما در حال مذاکره با روسیه برای احداثنیروگاه‌های جدید هستیم، البته در عین حال علاوه بر تأمین برق استفاده‌های پزشکی و دارویی نیز داریم.

رییس‌جمهور همچنین با اشاره به کمبود منابع در انگلیس از جمله نفت و گاز گفت: هیچ‌گاه یک کشور نمی‌تواند در زمینه انرژی خود را متکی به یک منبع خاص کند.

روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا عزم جدی برای رابطه با آمریکا وجود دارد یا خیر؟ گفت: ما مسایل و مشکلات زیادی با یکدیگر داریم و آن‌ها در همین موضوع اخیر هسته‌ای ایران نیز متناقض عمل کردند و تصویرهای غیرقابل قبولی را از توافق ارائه دادند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه در مذاکره دو هدف وجود دارد، یکی موضوع هسته‌ای و دیگری ایجاد اعتماد متقابل بین ایران و غرب و قدرت‌های بزرگ تصریح کرد: نحوه عمل آمریکا آنطور نبود که مورد قبول ما باشد.

روحانی تصریح کرد: برخی به اشتباه از حل مسأله هسته‌ای ایران نگرانند در حالی که این به نفع ثبات و صلح منطقه‌ای است و ما امیدواریم که آمریکا در مرحله بعدی مذاکرات با جدیت وارد شود و اگر این کار انجام شود باعثمی‌شود که همه با هم در مسیر اقدامات دیگر از جمله مبارزه با تروریسم و مسایل مربوط به آلودگی‌های زیست محیطی همکاری کنیم.

رییس‌جمهور افزود: همه باید به گونه‌ای کار کنیم که توسعه پایدار داشته باشیم.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نظر ایران در مذاکرات سوریه این است که بشار اسد باید در هر انتقال قدرتی حضور داشته باشد، یا به راه‌حل‌های متفاوتی می‌اندیشد؟ گفت: امروز متأسفانه به موضوع سوریه با یک خطای استراتژیک نگاه می‌شود، در حالی که اولویت اصلاً موضوع انتقال قدرت در این کشور نیست، بلکه پایان خونریزی و بیرون کردن تروریست‌ها از سوریه در مرتبه اول اهمیت قرار دارد و ابتدا باید محیط سوریه امن و تروریست‌ها بیرون بروند و این کار تنها در حیطه قدرت دولت امکانپذیر خواهد بود.

رییس‌جمهور با بیان اینکه فراهم کردن زمینه برای برگزاری انتخابات آزاد در سوریه بسیار مهم است، گفت: امروز تروریست‌هایی که در سوریه تجمع کردند برای سایر کشور‌ها خطرناک هستند، چرا که آن‌ها دارای افکاری افراطی و متحجرانه هستند که نمی‌توان با این افکار زندگی کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز