خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور پس از بازگشت از سوئیس مطرح کرد:

سایه اجلاس داووس بر ژنو ۲ / شرکت کنندگان به دنبال اطلاع از برنامه های اقتصادی ایران بودند

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۳۰۶

روحانی همچنین به ملاقاتش با رئیس جمهور اذربایحان اشاره کردو ادامه داد: در این ملاقات سعی شد تا روابط دو کشور به سوی ارتباط صمیمانه ودوستانه مجددا بازگردد و قرار شد کمیسیونی متشکل از نمایندگان روسای جمهور دو کشور تشکیل شود تا مسائل فی مابین دو کشور حل و فصل و زمینه برای روابط مطلوب مهیا شود.

رییس جمهور با اشاره به اینکه اجلاس داووس کاملا اجلاس ژنو دو را در سایه قرار داد ه بود، اظهار داشت: من هم در اجلاس داووس و هم در مصاحبه های خودم با تلویزیون های سی ان ان سوییس و یورو نیوز به این نکته اشاره کردم که اجلاس داووس بر اجلاس ژنو دو سایه انداخته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی درپایان سفر سه روز خود به سوییس در فرودگاه مهرآباد درباره دستاوردهای سفر سه روزه اش به اجلاس داووس اظهار داشت: مجمع اقتصاد جهانی امسال عنوانش شکل دهی مجدد جهان و اثراتی که این شکل دهی بر روی اقتصاد جهان دارد، بود، از ایران نیز دعوت شده بود تا دیدگاههای خودرا برای حضور در عرصه اقتصاد جهانی بیان کند.

وی در ادامه با بیان اینکه در این اجلاس بیش از ۲۵۰۰ نفر از سران اقتصادی کشورها، مدیران ارشد اقتصاد و مسئولان ارشد رسانه ها حضور داشتند، اظهار داشت: از سوی ایران نیز رئیس جمهور به عنوان نماینده حضور داشت تا نظرات ایران را در این باره توضیح دهد.

وی افزود: در این اجلاس ۴ سخنرانی داشتم که یک سخنرانی در جلسه عمومی این اجلاس مطرح شد و در آن به بیان این مسئله پرداختم که امنیت و رفاه عمومی در جهان و جامعه امکان پذیر نخواهد بود، مگر آنکه این رفاه و امنیت در همه جهان و جامعه تسری یابد و نمی توان تنها بخشی از جامعه را در امنیت و رفاه نگه داشت.

وی ادامه داد: همچنین به معضل تروریسم اشاره شد و گفته شد که معضل تروریسم در اثر وجود جهل و بی عدالتی در جهان بوجود آمده است. همچنین به بحثتعامل ایران در سه بخش همسایگان منطقه و همچنین روابط با کشور های اتحادیه اروپا ومسائل و مشکلات بین ایران و ایلات متحده آمریکا اشاره شد. همچنین در این مورد که چگونه می توان دیوار ظالمانه تحریمها فرو بریزد بحثشد.

رئیس جمهور کشورمان اظهار داشت: در این اجلاس این امر به خوبی احساس می شد که مدیران ارشد اقتصاد جهان به دنبال فرصتهای جدیدی هستند تا به تعامل با کشور ایران بپردازند همه به دنبال اطلاع از برنامه های اقتصادی آینده کشور بودند.

به گفته رئیس جمهور در برنامه های اقتصادی آینده کشور، خواهان سرمایه گذاری ۱۱۰ میلیادردلاری بر روی صنعت نفت، ۷۵ میلیارد دلاری بر روی صنعت پترو شیمی و ۳۳ میلیارد دلاری بر صنعت راه آهن و همچنین سرمایه گذاری در بخشهای معادن و گردشگری هستیم.

روحانی به سخنرانی خود درجمع مدیران اقتصادی جهان اشاره کرد و افزود: در این سخنرانی نیز به زمینه های سرمایه گذاری و مشارکتی و ظرفیتهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران پرداخته شد. همچنین یک سخنرانی با مدیران ارشد نفت و گاز صورت گرفت که به سئوالات آنها پاسخ دادم که البته عمدتا این شرکتها با وزیر نفت به گفتگو وتبادل نظر پرداختند.

سخنرانی درجمع مدیران ارشد ۵۰ رسانه مطرح جهان ا ز جمله سخنرانی دیگر رئیس جمهور بود که وی به این سخنرانی اشاره کرد و گفت در این جلسه به سئوالات این رسانه ها پاسخ داده شد.

به گفته رئیس جمهور این اجلاس فرصتی برای جمهوری اسلامی ایران بود تا چهر ه اقتصادی خود را به جهان نشان دهد و زمینه برای آفریدن حماسه اقتصادی که پس از خلق حماسه سیاسی در انتخابات مورد تاکید مقام معظم رهبری بود، فراهم و مهیا شود.

وی همچنین به ملاقاتهایش در حاشیه این اجلاس اشاره کرد و گفت: در بخشی از این ملاقاتها گفتگوهایی برای ایجاد شرایط گفتگو بیشتر با اتحادیه اروپا انجام شد. همچنین ملاقاتهایی با رئیس جمهور سوییس، رئیس کمیسیون اروپا و نخست وزیر هلند برای بهبود روابط با کشورهای اروپایی انجام شد.

روحانی همچنین به ملاقاتش با رئیس جمهور اذربایحان اشاره کردو ادامه داد: در این ملاقات سعی شد تا روابط دو کشور به سوی ارتباط صمیمانه ودوستانه مجددا بازگردد و قرار شد کمیسیونی متشکل از نمایندگان روسای جمهور دو کشور تشکیل شود تا مسائل فی مابین دو کشور حل و فصل و زمینه برای روابط مطلوب مهیا شود.

رئیس جمهور کشورمان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه اجلاس داووس کاملا اجلاس ژنو دو را در سایه قرار داد ه بود، اظهار داشت: من هم در اجلاس داووس و هم در مصاحبه های خودم با تلویزیون های سی ان ان سوییس و یورو نیوز به این نکته اشاره کردم که اجلاس داووس بر اجلاس ژنو دو سایه انداخته است.

وی ادامه داد: مسئله سوریه با اینگونه اجلاسها حل و فصل نمی شود. موضوع سوریه در قدم اول نیازمند آن است که همه بخواهند که تروریستها از سوریه اخراج شوند و از لحاظ انسانی نیز باید به مردم سوریه که دچار فجایع ناشی از جنگ شده اند کمک شود و سوم اینکه همه تلاش کنند که زمینه گفتگو میان دولت سوریه و معارضین آن فراهم شود

به گفته رئیس جمهور اگر کسی از بیرون سوریه بخواهد برای این کشور تصمیم بگیرد این کار اشتباه و نشدنی است و باید شرایط برای انتخابات آزاد در سوریه فراهم شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز