خبرگزاری کار ایران

نوبخت در نشست خبری: / ۴ /

در سال ۹۳ اقتصاد از رکود خارج می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۲۵۷

سیاست دولت برای توجه به امنیت غذایی جامعه سیاستی قطعی و غیرقابل تغییر است / اگر هم مشکلاتی در توزیع سبد کالا وجود داشته آن را ه سرعت رفع می‌کنیم.

سخنگوی هیات دولت گفت: پیش بینی‌ها این است که در سال ۹۳ اقتصاد ایران از رکود خارج می‌شود و شاهد رشد اقصادی خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود در پایان جلسه هیات دولت د جمع خبرنگاران گفت: امروز در جلسه هیات وزیران ابتدا گزارش حضور گسترده، معنی دار و امیدبخش مردم در شهرهای مختلف برای راهپیمایی ۲۲ بهمن توسط وزرا ارائه شد. اغلب وزرا در مراکز استان‌ها برای سخنرانی به مناسبت مراسم ۲۲ بهمن دعوت شده بودند و امروز فرصتی بود تا مشاهدات آن‌ها در جلسه هیات وزیران بیان شود.

وی افزود: رئیس‌جمهور و هیات وزیران جهت حضور گسترده و حماسی مردم ایران در روز ۲۲ بهمن مراتب قدردانی و تشکر خود را اعلام کردن، د این حضور در ۲۲ بهمن سال جاری حماسه دومی بود که پس از ۲۴ خرداد توسط مردم در راستای انتظار رهبری صورت گرفت و ما شاهد یکپارچکی ملی بودیم.

نوبخت خاطرنشان کرد: قطعا این حماسه جایگاه قوی تری را برای خدمتگزاران در مذاکرات خارجی فراهم می‌کند و این مسیر عزتمندانه‌تر طی خواهد شد، با توجه به اینکه در کنار حماسه سیاسی برای دولت حماسه اقتصادی نیز مورد تاکید قرار گرفته است. امروز تاکید هیات وزیران برای فراهم کردن شرایط سرمایه گذاری در کشور بود. پیش بینی‌ها این است که در سال ۹۳ اقتصاد ایران از رکود خارج می‌شود و شاهد رشد اقصادی خواهیم بود.

وی ادامه داد: امنیت غذایی و توجه به سفره عده‌ای از مردم در جلسه امروز هیات وزیران مورد تاکید قرار گرفت که این به عنوان سند قابل پی گیری و سیاست غیرقابل تغییر جزو سیاست‌های اقتصادی دولت تدبیر و امید خواهد بود و تاکید ما بر این است تا به اشکال مختلف نسبت به امنیت غذایی مردم تلاش‌هایی را اجرایی کنیم.

در ادامه خبرنگاری با طرح این مساله که روش دولت برای مهار تورم روش شکست خورده‌ای است به سیاست عدم استفاده از اوراق مشارکت توسط دولت انتقاد کرد که نوبخت در واکنش گفت: قطعا اگر این صحبت‌ها با استدلال باشد ما قبول خواهیم کرد. برای مهار تورم باید علل را شناسایی کرد. سیاست‌های پولی شناخته شده‌ای برای مهار تورم وجود دارد که دولت از همه آن‌ها استفاده می‌کند. این سیاست‌ها برای امروز نیست باید ببینیم آیا در سیاست‌هایی که دولت در شش ماه گذشته در پیش گرفته موفقیت وجود داشته یا خیر.

وی افزود: همه ما می‌پذیریم که نرخ تورم نقطه به نقطه تقلیل پیدا کرده است۰ اگرچه اندک تفاوتی میان گزارش رسمی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی وجود دارد، اما همه آن‌ها کاهش تورم را تایید می‌کند، البته این حرف ما به منزله این نیست که ما از افزایش قیمت‌ها بی‌خبریم، ما راجع به نرخ رشد قیمت‌ها صحبت می‌کنیم کسانی که این اظهارات را مطرح می‌کنند باید دلیل بیاورند که کدام سیاست پولی ما ناکارآمد بوده است.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از اظهارات خود یادآور شد: در خصوص عدم استفاده از فروش اوراق مشارکت باید گفت: منابع دولت در بودجه از سه محل تهیه می‌شود در یکی از آن‌ها از طریق درآمد‌ها یعنی دریافت مالیات‌ها و هزینه‌های گمرکی و بخش دیگر در خصوص واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای یعنی فروش نفت و دیگری واگذاری دارایی‌های مالی است که اوراق مشارکت تنها یکی از آن‌ها است.

وی با اشاره به اینکه فروش اوراق مشارکت در لایحه بودجه ۹۳ کمتر از سال ۹۲ بوده، گفت: حتی در بودجه سال ۹۲ نیز این رقم نسبت به آنچه پیش از آن بوده کاهش داشته است. درست است که اوراق مشارکت به فروش نرفت، اما پیمانکاران زیادی برای تها‌تر اعلام امادگی کردند و ما توانستیم بیش از هزار میلیارد مطالبه پیمانکاران را با این روش کاهش دهیم و در مرحله بعد برای هزار میلیارد دوم هم اقدام شد، اگرچه دولت در قانون مکلف است ۵ هزار اوراق مشارکت منتشر کند، اما ما نیز تاکنون ۲ هزار اوراق مشارکت کرده‌ایم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در خصوص همسان سازی دریافتی مستمری بگیران نیز گفت: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از طریق سازمان تامین اجتماعی این مساله را در دستور کار خود دارد.

وی در خصوص اینکه استاندار خراسان رضوی پس از شش ماه از شروع به کار دولت هنوز انتخاب نشده است، گفت: در جلسات آینده در این خصوص خبرهایی را می‌دهیم به هر حال این استان، استان حساسی است در سی استان دیگر و یا حداقل آن‌ها که من به آنجا سفر کردم نمایندگان مجلس و مسئولان آن استان انتخاب وزارت کشور در معرفی استاندار را تائید کردند. مطمئنا انتخاب استاندار خراسان رضوی نیز به گونه‌ای خواهد بود که همه رضایت نسبی داشته باشند.

در ادامه خبرنگاری در خصوص شایعه جابجایی نعمت‌زاده وزیر صنعت و معدن رئیس دفتر رئیس جمهور سوال کرد که نوبخت گفت که چنین مساله‌ای صحت ندارد.

سخنگوی دولت در خصوص امکان نقل و انتقال سهام عدالت نیز گفت: وزارت اقتصاد در این خصوص در حال تهیه طرحی جامع است که بعدا اطلاع رسانی خواهیم کرد این طرح هم اکنون در دست اجرا است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که عنوان می‌کرد دانشجویان ایرانی خارج از کشور مشکلات متعددی از جمله نداشتن ارز دارند، گفت: در این خصوص گزارش جدیدی از وزارت علوم و یا وزارت بهداشت در دولت نداشتیم، قطعا در جلسات دیگر از وزیر علوم و یا وزیر بهداشت دعوت می‌کنیم که در خصوص وضعیت دانشجویان خارج از کشور گزارشی ارائه دهند، دولت مصمم است برای ادامه تحصیل دانشجویان خارج از کشور تسهیلاتی را فراهم کند.

نوبخت در خصوص احتمال افزایش قیمت بنزین تا پایان سال جاری گفت: باید منتظر قانون هدفمندی یارانه‌ها باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دومین سبد کالا در زمان خود ارائه خواهد شد، گفت: اجازه بدهید اولی را رفع رجوع کنیم و بعد سراغ دومی برویم. سیاست دولت برای توجه به امنیت غذایی جامعه سیاستی قطعی و غیرقابل تغییر است اگر هم مشکلاتی در توزیع سبد کالا وجود داشته آن را ه سرعت رفع می‌کنیم، هیچ یک از این‌ها مانع از اجرای تصمیم دولت که معتقدیم بسیار درست بوده نخواهد شد، چرا که به نظر ما پرداخت کالایی به مراتب از پرداخت نقدی اثربخش‌تر بوده و هم اکنون نیز در حال انجام است.

در ادامه خبرنگار دیگری با طرح این مساله که تغییرات دولت اخیرا پررنگ شده است، گفت که یکی از نمایندگان مجلس جایگزینی وزارت ازدواج و طلاق را به جای وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد داده است که نوبخت در پاسخ گفت: این نماینده باید خودش در این خصوص توضیح دهد. احتمالا مشکل ازدواج و طلاق برای وی حائز اهمیت بوده است اما اصلا در هیات وزیران در این خصوص صحبتی نشده و قابل طرح هم نیست. در خصوص تغییرات عنوان شده نیز باید بگویم این اظهارات بی‌پایه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز