خبرگزاری کار ایران

رییس‌جمهور:

لزوم رعایت عزت و مصلحت کشور در مذاکرات، مانند نیاز انسان به اکسیژن است

کد خبر : ۱۴۶۵۴۱

دولت به دنبال گشایش برای کشور است و این کار با شعار و فریاد محقق نخواهد شد / برقراری امنیت کامل در استان سیستان و بلوچستان شرط لازم توسعه این استان است.

رییس‌جمهور برقراری امنیت کامل در استان سیستان و بلوچستان را شرط لازم توسعه این استان عنوان کرد و گفت: همه مردم، ‌ قبایل و طوایف خوب و وطن دوست استان باید با در نظر گرفتن این مهم که امنیت، بستر توسعه است، ‌ دولت را در برقراری امنیت کامل و توسعه استان یاری کنند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی صبح امروز(دوشنبه) در دیدار مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان، این استان را به لحاظ استراتژیک مهم توصیف کرد و گفت: این استان به تعبیری پیشانی امنیت ملّی ایران است چرا که تماس ایران با آب‌های آزاد از این استان آغاز می‌شود.

رییس‌جمهور با اشاره به اهمیت بندرچابهار برای سیستان و بلوچستان و همچنین کشور اضافه کرد: باید توسعه این استان از بندرچابهار پایه‌گذاری شود و از آنجا به سراسر استان گسترش یابد. یکی از راه‌های توسعه سیستان و بلوچستان اتصال این استان به مرکز و شمال کشور و به آسیای مرکزی و شرق آسیاست که برای این کار باید خطوط مواصلاتی و بویژه راه‌آهن از چابهار به می‌لک متصل شود.

روحانی گفت: توسعه بندر چابهار، ساخت اسکله‌های بزرگ و تسریع در اجرای پروژه‌های راه و راه‌آهن و اتصال این استان به شمال کشور و افغانستان ضروری است. همچنین موضوع توسعه سواحل مکران جزو برنامه‌های دولت خواهد بود.

وی سواحل مکران را مزیت ویژه دیگر سیستان و بلوچستان دانست و اظهار کرد: سواحل مکران دیگر ظرفیت مهم و مؤثر برای توسعه استان است که باید توسعه آن در دستور کار قرار گیرد تا استان در مسیر پیشرفت، متحول شود.

رییس‌جمهور با اشاره به شرایط منطقه‌ای استان تصریح کرد: متأسفانه افغانستان و پاکستان که با سیستان و بلوچستان هم‌ مرز هستند، مشکلات امنیتی زیادی دارند و دولت بر سر انعقاد یک قرارداد بلندمدت و راهبردی با افغانستان در حال رایزنی بوده و همچنین به دنبال گسترش و ارتقاء سطح روابط با پاکستان است تا مشکلاتی که از خارج مرز‌ها به سیستان و بلوچستان سرایت می‌کند، کاهش یابد.

روحانی با اشاره به مشکل خشکسالی که این استان و بخش بزرگی از کشور با آن رو به رو است، گفت: اصلاح روش‌های استفاده و ارتقاء بهره‌وری آب در کشور از اولویت‌های دولت تدبیر و امید است.

رییس‌جمهور شرط اول توسعه را برقراری امنیت عنوان کرد و ادامه داد: قدم اول در تأمین امنیت در سیستان و بلوچستان را باید خود مردم بردارند و همه طوایف و قبایل استان برای آینده بهتر خودشان و فرزندانشان باید در تأمین امنیت استان تلاش بیشتری کنند.

روحانی اظهار کرد: البته همه طوایف، اقوام و مذاهب از سنی و شیعه با هم برادرند. همه ما مسلمان و ایرانی هستیم و وحدتی که در حال حاضر در این استان مشاهده می‌شود به عنوان یک نعمت الهی جای شکر دارد. وقتی در ۲۲ بهمن شاهد حضور همه مردم و حضور ائمه جمعه اهل تسنن و تشیع استان در کنار هم بودیم جای بسی خوشحالی بود و شرایط برای توسعه استان در چنین شرایطی فراهم‌تر می‌شود.

رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود با اظهار امیدواری نسبت به اینکه بودجه، امروز نهایی شود و در اختیار دولت قرار گیرد، تصریح کرد: دولت در تأمین منابع لازم برای توسعه کشور مشکلاتی دارد و برای ارتقاء سطح منابع مورد نیاز باید دولت و مجلس به یکدیگر کمک کنند.

روحانی با تأکید بر لزوم تعامل سازنده با جهان گفت: حفظ حقوق، منافع و عزت ملت و کشور در مناسبات خارجی جزو بدیهیات است.

وی اضافه کرد: لزوم توجه به عزت و مصلحت کشور در مذاکرات برای مسئولان مثل نیاز انسان به اکسیژن است.

رییس جمهور گفت: دولت به دنبال گشایش برای کشور است و این کار با شعار و فریاد محقق نخواهد شد.

روحانی اظهار کرد: بنده به آینده بهتر اوضاع کشور خوش‌بین هستم و اگر همه دست به دست هم دهیم، مشکلات مرتفع خواهند شد.

رییس‌جمهور تصریح کرد: مسائلی که نمایندگان محترم استان به آن اشاره کردند مدنظر دولت نیز هست و ان‌شاء‌الله تا زمانی که به انجام سفر دولت به استان باقی مانده، راهکارهای لازم برای حل مشکلات را کاملاً پخته و آماده خواهیم کرد، چرا که این دولت بنا دارد اگر وعده‌ای به مردم می‌دهد، ‌ از قبل درباره امکان اجرای آن اطمینان حاصل کرده باشد.

وی تاکید کرد: اینکه نمایندگان محترم عنوان می‌کنند که مردم استان به بنده به عنوان خادم خودشان رای بالایی دادند، ‌ برای بنده مایه مباهات است، ‌ اما حتی اگر مردم یک رای هم به بنده نداده بودند، ‌ خدمت به استان سیستان و بلوچستان و مردم آن را وظیفه خودم می‌دانستم.

نمایندگان استان سیستان و بلوچستان نیز در ابتدای این دیدار برخی از مسایل و مشکلات استان را تشریح کردند.

مزیت برخورداری از بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر نوار مرزی در استان، ظرفیت‌های ویژه و خاص کشاورزی و اقلیمی سیستان و بلوچستان، ‌ظرفیت‌های گردشگری، معادن متنوع و غنی استان، اتصال به دریا و برخورداری از مزیت آبهای آزاد و سواحل طولانی و از همه مهم‌تر، برخورداری از مردم وفادار و ولایتمدار مهم‌ترین استعداد‌ها و ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان بود که نمایندگان استان به آن اشاره کردند.

عدم استفاده مناسب از ظرفیت‌های مرزی از جمله تجارت مرزی، مشکل ناامنی که با توجه به طراحی‌ها و بدخواهی‌های دشمنان نظام و تمرکز و توجه آنان در نقاط مرزی سیستان و بلوچستان را دچار مشکلات مضاعف کرده است، گستردگی استان، بیکاری فراگیر، خشکسالی، بادهای موسمی و ریزگرد‌ها، ضعف استان در زمینه راه‌های مواصلاتی و راه‌آهن، عدم بهره‌مندی از امتیازات مرزنشینی و خشکسالی برای مردم استان و عدم بهره‌گیری از نیروهای بومی در مدیریت استان از مهم‌ترین مشکلاتی بود که نمایندگان سیستان و بلوچستان در این جلسه به آن اشاره کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز