خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور در نهمین اجلاس اتحادیه مجالس اسلامی: / مشروح /

تحریم جلوه‌ای از خشونت و ضد حقوق بشر است / در شان مسلمانان نیست که دیگران مشکلات آنها را حل کنند

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۶۵۴

جهان اسلام محتاج یک نظریه بزرگ تحول آفرین است تا با مدیریت کارآمد ظرفیت‌های عظیم مسلمانان موردبهره برداری قرار گیرد.

رییس‌جمهور تاکید کرد: د‌همایی مجالس کشورهای اسلامی فرصتی مغتنم برای بیان اندیشه، تعامل فیمابین در حوزه اندیشه و عمل، فهم متقابل، آشنایی عمیق با مسائل جهان اسلام و تصمیم گیری و حرکت در مسیر جهان معتدل‌تر مطمئن‌تر، امن‌تر و توسعه یافته‌تر برای همه مسلمانان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در نهمین دوره اجلاس اتحادیه مجالس اسلامی ضمن خوش آمدبه حاضران برای ورود به سرزمین کهن تمدن پرور تاریخ ساز فرهنگ مدار و دین باور ایران به آیه ان هذه امتکم واحده اشاره کرد وگفت: گرد‌همایی مجالس کشورهای اسلامی فرصتی مغتنم برای بیان اندیشه، تعامل فیمابین در حوزه اندیشه و عمل، فهم متقابل، آشنایی عمیق با مسائل جهان اسلام و تصمیم گیری و حرکت در مسیر جهان معتدل‌تر مطمئن‌تر، امن‌تر و توسعه یافته‌تر برای همه مسلمانان است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: جهان اسلام محتاج یک نظریه بزرگ تحول آفرین است تا با مدیریت کارآمد ظرفیت‌های عظیم مسلمانان موردبهره برداری قرار گیرد.

روحانی با اشاره به اینکه ضرور ی می‌دانم به جهت گیریهای اساسی سیاست خارجی کشورم درباره جهان اسلام وآینده مسلمانان در این نشست ارزشمند اشاره نمایم، اظهار داشت: آنچه از رهگذر فعالیتهای سیاسی و استوار بر اعتدال و تدبیر و امید و مبتنی بر اخلاق و تعامل حاصل شده است را بیان می‌کنم. همه می‌دانیم که امروز مسلمانان با موضوعات، بحران‌ها و چالشهای بزرگی روبروهستند. از نابسامانی در مسائل امنیتی تا بحرانهای اقتصادی، از فقدان نظم اجتماعی تا تلاش بیش از شصت ساله برای آزادی سرزمین فلسطین و تلاش برای آزادی قدس شریف‌ و کوشش چند ساله برای حل سیاسی بحران سوریه.

رئیس جمهو با اظهار تاسف از اینکه منابع عظیم طبیعی و انسانی و جغرافیایی جهان اسلام به گونه‌ای مناسب برای مقابله با طیف مشکلات ومسائل مسلمانان به کار گرفته نشده، خاطر نشان کرد: مسلمانان با ثروت عظیم اقتصادی و موقعیت ژئو پلیتک موثر و تعیین کننده باید به مراتب بهتر از گذشته در جهان امروز زندگی کنند و جایگاه شایسته تری در میان ملل مذاهب دیگر داشته باشند.

روحانی در ادامه سخنان خود در نهمین اجلاس بین‌المجالس اسلامی، ادامه داد: ثروت عظیم تری به نام اسلام برای ما وجود دارد که اگر اصول و مبانی آنرا مد نظر قرار دهیم سرزمینهای اسلامی از قلب آفریقا تا دور‌ترین نقاط آسیا با تمسک به آیه شریفه واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا از وحدت، ثبات، پیشرفت، معنویت و عزتی کم نظیر در سطح جهانی برخوردار می‌شوند. اگر به راستی و در عمل به آموزهای اسلامی عمل کنیم برکت و گشایش را در افق پیش رو شاهد خواهیم بود.

روحانی تاکید کرد: باید مصلحت و منفعت جمع را در اولویت قرار دهیم و همه مسلمانان از هر گوشه جهان اسلام با دید تساوی بنگریم. به دانش و علم اهمیت دهیم و برای برادری، تفاهم، همزیستی، تسامح وحل فصل سریع اختلافات و مشکلات ‌‌نهایت تلاش خویش را بکار گیریم. من به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کنم چنین رویکردی به جهان اسلام دارم و در تصمیمات خود منافع همه کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای همسایه را به صورت متقابل مدنظر دارم.

وی با اشاره به جایگاه کشور‌ها در نظام بین الملل اضافه کرد: طی سالهای ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۷ کشورهای در حال توسعه ۳۱درصد و کشورهای پیشرفته ۶۹ درصد از تولید ناخالص جهانی را داشته‌اند و پیش بینی می‌شود طی سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ سهم کشورهای درحال ظهور اقتصادی ۷۴ درصد و کشورهای پیشرفته ۲۶ درصد باشد اکنون سوال اینجاست جایگاه کشورهای اسلامی در میان اقتصادهای در حال ظهور و نوظهور جهانی به چه صورت است.

رئیس جمهور روحانی اضافه کرد: آمار‌ها می‌گوید سهم شرق آسیا و امریکای لاتین به مراتب بالا‌تر از کشور‌ها ی اسلامی است. اقتصاد کشور‌ها و بنیان‌های تولیدی و بانکی از یک طرف و رضایتمندی شهروندان واحترام به حقوق وخواست آنها استوانه‌های عزت وسربلندی و استقلال و حفظ هویت و فرهنگ هستند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: جهان اسلام محتاج یک نظریه بزرگ تحول آفرین است. تحولی که در آن جهان امروز بهتر شناخته شود و ظرفیتهای عظیم مسلمانان با مدیریت‌های کارآمد ‌‌نهایت بهره برداری در جهت تثبیت جهان اسلام به عمل آید.

حسن روحانی در ادامه سخنان خود در نهمین اجلاس بین المجالس سازمان همکاریهای کشورهای اسلامی گفت: این در شأن مسلمانان نیست که قدرت‌های دیگر بخواهند که مشکلات آن‌ها را حل کرده ویا اقدام به میانجیگری کنند. فقدان وحدت و انسجام و دوری از آموزه‌های پیامبر عظیم الشان اسلام این شرایط را برای ما ایجاد کرده است.

وی افزود: تفسیر نادرست از اعتقاد به سرنوشت از پیش تعیین شده، فقدان حساسیت به روش و تفکر کار جمعی، توقف در مسائل ذهنی و انتزاعی، اجازه مداخلات قدرتهای خارجی در برخی کشور‌ها، بی‌تفاوتی در برابر هجمه‌های مخرب فرهنگی، کاهش خودباوری و عدم اعتماد به قدرت عظیم موجود، ‌ضعف اساسی در ایمان به اراده و تسلیم مجموعه از شرایط ناگوار را برای مسلمانان پیش آورده تا نتوانند با فکر و اهتمام و یکپارچگی مسائل خود را حل کنند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: شناخت منظومه جهانی و جایگاه مسلمانان در آن مهم‌ترین چالش فکری ما در تحولات جدید و دگرگونی‌های برآمده از جهانی شدن است. مطالعه متون اسلامی نشان می‌دهد که اسلام منبع تحول وتحرک ورشد است طی چند قرن اول ظهور اسلام مسلمانان تحولی عظیم و مثال زدنی به لحاظ علمی، ‌اخلاقی، اجتماعی و مادی بنا کردند.

وی با تاکید بر اینکه اسلام دارای فرهنگی غنی و مخزنی بی‌پایان از باور‌ها و تعالیم نجات بخش است، گفت: اینکه کدام بخش از آموزه‌های دینی در چه شرایطی اولویت بیشتری دارد و باید مورد اهتمام بیشتر باشد و اینکه مجموعه اصول، اخلاق و باور‌ها در یکجا دیده شود واینکه احکام اسلام با توجه به شرایط زمان و مکان به کار بسته شودبستگی به توان تشخیص قدرت اولویت بندی ابتکار عمل و فکر ودرجه درک عمیق از فرهنگ بلند اسلام و فهم مسائل زمان و جهان را دارد

روحانی ادامه داد: ما به شدت نیاز داریم تا شخصیت و اعتماد به نفس مسلمانان را ارتقا بخشیم، باید ذهن قبیله‌ای غیر مبتکر و غیر متحرک موجود در جوامع اسلامی که ما را از کار و تلاش واهتمام دور نگه داشته است را کنار بگذاریم. تحول در جهان اسلام نیازمند تحول درفکر اندیشه رویکرد و گفتمان است تا جایگاه جمعی مسلمانان در نظم جهانی مشخص شود ما مسلمانان از موثر‌ترین و کارآمد‌ترین ملت‌ها و شهروندان جهانی محسوب می‌شویم.

وی تصریح کرد: طبیعی است که نمی‌توانیم بدون کار وفکر و تدبیر وامید وانسجام از دیگران سبقت بگیریم، ما باید با جرات و جسارت و اعتماد به نفس کارهای بزرگ جمعی انجام داده ومسلمانان را درمسیری متفاوت‌تر قرار دهیم.

روحانی ادامه داد: تمام آنچه در ارتباط با ضرورت تحول در دنیای اسلام عنوان کردم به یک عامل کلیدی وابسته است و آن مدیریت کار آمد وتشخیص دقیق اولویت‌ها است. بحثتشخیص اولویت‌ها در جمهو‌ری اسلامی امری کلیدی است. ما مسلمانان باید سریع‌تر از فاز امنیتی حاکم بر جوامعمان عبو رکرده و به فاز توسعه هدفمند و تولید ثروت و قدرت در سطح جهان منتقل شویم.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: آیا قابل قبول است مردم بی‌گناه سوریه در تمدن نابود شام و شهرهای ویران شده و در چادر زندگی کنند وغیر مسلمانان فکر تامین امنیت وغذای آنان باشند؟ آیا قابل قبول است که کودکان سوری از رفتن به مدرسه محروم باشند؟

وی ادامه داد: آیادرشان ما است که مردم فلسطین در غزه ازحداقل امکانات برخوردادر نباشند، وسرنوشت آن‌ها توسط غیر مسلمانان رقم بخورد؟ آیا درشان ماست که در جای جای جهان اسلام ندای افراطی‌گری و تروریسم سرداده شود ودر گیری‌های مذهبی و طایفه‌ای هر روز خون مسلمانی را به زمین ریزد واسلام هراسی جایگزین دین رحمت والفت شود؟

سن روحانی در ادامه صحبتهای خود در نهمین اجلاس اتحادیه مجالس اسلامی خاطرنشان کرد: آیا فراموش کردیم که رژیم اشغالگر قدس بیش از همه از تداوم بحران‌ها در جهان اسلام سود می‌برد. با هر درگیری مسلمانان، سیاست اسرائیلی‌ها نسبت به فلسطین خونبار‌تر شده است، از نظر امام خمینی و رهبری و جمهوری اسلامی مسئله اشغال سرزمینهای اسلامی تنها زمانی حل می‌شود که مسلمانان با وحدت واقعی به مقابله با غاصبان بپردازند. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران که پیوسته مبنای فکر ومدیریت خود را با جهان بینی اسلامی پیوند زده است، دست دوستی و همکاری، محبت و همزیستی مسالمت آمیز وتدوین دستور کار جمعی برای دستیابی به اهداف مشترک و شناخت متقابل اهداف و ائتلافهای بزرگ و گسترش تجارت و تبادل‌های دو‌جانبه و چند‌جانبه به روی همه کشورهای اسلامی دراز می‌کند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: پس از انقلاب اسلامی همیشه ما اولویت خودر ا با مسائل جهان اسلام تعریف کرده‌ایم، برای همین دفاع از ملت فلسطین وآزادی قدس و حمایت از ملتهای مظلوم و گسترش روابط با کشورهای اسلامی همواره مدنظر این نظام اسلامی بوده است.

وی ادامه داد: امروز مسلمانان به صورت بی‌سابقه‌ای در معرض فشار و مخاطرات برنامه‌ریزی شده قرار دارد، این از تلاش برای جلوگیری از توسعه اقتصادی ما آغاز و تا تلاش برای از بین بردن هویت دینی وفرهنگی ماو ممانعت از وحدت مسلمانان ادامه خواهد داشت.

روحانی با اشاره به اینکه شاید در ظاهر به نظر برسد که برخی کشورهای اسلامی از این روندمستثنی هستند، گفت: واقعیت این است که این تهدیدات همه جانبه است و در داراز مدت همه را هدف قرار می‌د‌هد، پیشنهاد مقابله جهانی با خشنوت وافراطی‌گری که به نمایندگی از ملت ایران در اجلاس بین المللی سازمان ملل مطرح کردم و به شکل قطعنامه به تصویب رسید تکیه بر مبانی مشترک اخلاقی دارد که همه انسان‌ها از هردین و‌نژاد، زبان و ملیت در سرشت خود کرامت، رحمت واعتدال را می‌پسندد و از افراطی‌گری، کشتار بیگناهان و تجاوز به حقوق دیگران بیزار هستند.

رئیس جمهور گفت: کشتار مردم بیگناه اوج افراط و تروریسم بلایی خشنوت‌با‌ر و فرامرزی است، حتی خشنوت‌هایی که تحت عنوان مبارزه با تروریسم علیه برخی از ملت‌ها صورت می‌گیرد نیز به‌‌ همان میزان محکوم است.

وی با تاکید بر اینکه اعمال تحریمها‌ی غیرعادلانه جلوه دیگری از خشنوت وضد صلح و حقوق بشراست، ‌گفت: این تحریم‌ها برخلاف تبلیغات صورت گرفته ودولت و دولتمردان را هدف قرار نمی‌دهدبلکه مردم را قربانی دعواهای سیاسی خود می‌کند، نتیجه این تحریم‌ها علی رغم بازی با واژه‌ها و لفاظی آتش افروزی است که نه تنها دامن قربانیان تحریم‌ها را می‌گیرد، بلکه به اقتصاد و زندگی مردم تحریم کنندگان نیز ضربه می‌زند.

رئیس‌جمهور افزود: طی نشست‌های برگزار شده این اجلاس تفاهم بیشتری میان جمهوری اسلامی با همه کشورهای اسلامی فراهم شد با این وجود نیازمند تفاهم در تبادل نظر بیشتر هستیم تا به برنامه‌ها، سیاست گذاری‌ها و راهبردهای مشترک برسیم، بدون فهم متقابل نمی‌توان به نتیجه رسید و به حل مشکلات جهان اسلام پرداخت.

وی بابیان اینکه ما باید بتوانیم اقتصاد و امنیت را در جهان اسلام پیوند دهیم، گفت: باید بتوانیم صلحی دائمی، رشدی پایدار فراهم کنیم. ارتقای فرهنگ اسلامی بهترین آرزو برای کشورهای اسلامی است، رشد و عزت کشورهای اسلامی در واقع رشد و عزت ماست. هر‌چه مسلمانان بهتر زندگی کنند و سربلندی را برای جهان اسلام فراهم کنند، برای ما ایرانیان مایه افتخار است.

روحانی ادامه داد: امیدواریم با تشریک مساعی روسای مجالس کشورهای اسلامی بهترین تفاهم‌ها به دست آید، این را هم در ذهن داشته باشید که اسلام و تعالیم اسلامی بهترین راهنمای مادر این راه خواهد بود، امیدوارم گردهمایی روسای مجالس اسلامی در تهران که با پانزدهیمن سال تاسیس این نهاد تقارن داشته به هدف خود که اعتدال، عدالت، پیشرفت و تسریع در چارچوب مصوبات است دست یابد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی دست همدلی و همیاری شمارا به گرمی می‌شمارد و برای اتحادیه کشورهای سازمان همکاریهای اسلامی توفیق روز افزون و برای شما مه‌مان عزیز اقامت خوشی را آروز می‌کنم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز