خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پیش از خطبه های نماز جمعه تهران:

برنامه توسعه با توازن زیست محیطی همخوان نیست

کد خبر : ۱۵۱۴۹۱

ارتقا فرهنگ منابع طبیعی، افزایش مشارکت مردمی از جمله برنامه‌های دولت یازدهم در حفظ محیط زیست است و امسال را به همین منظور هفته منابع طبیعی در سال جاری منابع طبیعی با مردم و برای مردم نامگذاری شده است.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تاکید کرد: برنامه توسعه کشور با توازن زیست محیطی همخوانی نداشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خداکرم جلالی معاون وزیر جهاد کشاورزی در خطبه‌های پیش از نماز جمعه این هفته تهران گفت: کاهش شدید آب دریاچه ارومیه و رودخانه‌ها و تالاب‌ها، خشکیدگی بخشی از جنگل‌های زاگرس، پدیده بیابانی شدن و توفان‌های شن و گردو غبار به همراه بیلان منفی بیش از ۹ میلیارد متر مکعب آب زیرزمینی حکایت از این دارد که برنامه‌های توسعه کشور با توازن زیست محیطی همخوانی نداشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برای حفظ منابع طبیعی باید فرهنگ این منابع به فرهنگ عمومی کشور تبدیل شود.

جلالی با اشاره به هم‌زمانی هفته درختکاری و نیکوکاری، درختکاری را یکی از مصادیق بارز نیکوکاری در جامعه انسانی عنوان کرد و تصریح کرد: رعایت حقوق منابع طبیعی سلامتی برای نسل امروز و نسل‌های آتی است.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: تغییر اقلیم، گرم شدن کره زمین، کاهش آب شیرین و افزایش آلایندگی آب، هوا و خاک در حالی است که در قرن بیستم جمعیت جهان چهار برابر، مصرف آب ۹برابر، مصرف انرژی ۱۵ برابر و تولید دی اکسید کربن ۱۷ برابر شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اذعان داشت: این عوامل سبب شده که ۳۷۰ میلیون هکتار جنگل در جهان کاهش و از هشت میلیارد هکتار اولیه به چهار میلیارد هکتار تنزل یابد.

وی با بیان اینکه آثار عدم تعادل زیست محیطی، زندگی بشر را دچار ناامنی زیستی کرده است، ابراز کرد: در صورتی که چاره‌ای اندیشیده نشود زندگی سالم را با مخاطرات و چالش‌های زیادی مواجه می‌کند.

جلالی اضافه کرد: به اینکه بهره‌برداری از منابع طبیعی باید با رعایت حقوق و در راستای تعادل اکو سیستم صورت گیرد.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه چالش‌های متعددی در زمینه مسائل زیست محیطی در ایران به وقوع پیوسته است، اظهار داشت: کاهش آب دریاچه ارومیه، خشک شدن برخی از رودخانه‌ها و تالاب‌ها و خالی شدن سفره‌های زیرزمینی، بیابانی شدن و خشک شدن بخشی از زاگرس نشان می‌دهد که توسعه در کشور با توازن زیست محیطی همخوانی نداشته است.

معاون وزارت جهاد سازنندگی گفت: ۹۰ درصد از کشور در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد. میزان بارنگی در کشور یک سوم میانگین بارندگی جهانی است در حالی که تبخیر سه برابر میانگین جهانی است و همه اینها در حالی است که ۲۰ درصد خاک‌های کشور تحت پوشش خاکهای روان است.

وی با اشاره به اینکه ایران یک درصد خشکی‌های جهان را در اختیار دارد، بیان کرد: ۲.۲ درصد بیابان‌های جهان در ایران قرار دارد اما همه اینها در حالی است که چهار درصد معادن و ذخایر جهان در خاک ایران است و باید از این نعمت طبیعی بهره‌برداری مناسبی صورت گیرد.

جلالی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به وضعیت مطلوب و برای نسل‌های آینده نیاز به عزم ملی داریم تا بتوانیم توسعه پایدار را تحقق بخشیم، خاطرنشان کرد: حفظ جنگل‌ها و منابع طبیعی را ۲۰۰ برابر تولیدات ظاهری است و هر هکتار جنگل ۲.۵ تن اکسی‍ژن تولید می‌کند و ۳۰ تن دی اکسید کربن می‌زداید.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به ۲ میلیون هکتار جنگل‌های پهن خزر گفت: این جنگل‌ها بزرگترین میراثجهانی است که در ایران وجود دارد. ۸۴.۷ میلیون هکتار مراتع، ۳۲.۷ میلیون هکتار بیابان، ۳۲.۶ میلیون هکتار بیشه‌زار در کشور وجود دارد که باید از آنها محافظت کرد.

وی افزود: هم اکنون ۱.۴ میلیون خانوار در عرصه‌های یاد شده اشتغال دارند و از ۱۳ میلیون اقلیم شناخته شده در جهان ۱۱ اقلیم آن در ایران قرار دارد که جزو پنج کشور نخست جهان به لحاظ تنوع ژنتیکی و جانوری است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بخش‌های مختلف اقتصادی می‌توانند با استفاده بهینه از منابع طبیعی در تولید مواد مختلف یاری بگیرند در حالیکه تعادل اکو سیستم را بر هم نریزند، درخت را به عنوان یکی از شاخص‌های مهم شادابی و طراوات زندگی عنوان کرد و اذعان داشت: ذخایر طبیعی منابع تجملی نیستند و یک مسئله حیاتی برای کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به برخی از فرمایشات مقام معظم رهبری در حمایت از مسائل زیست محیطی عنوان کرد: ایشان به کرات به حفظ این منابع تاکید دارند.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اقدامات پس از انقلاب درخصوص حفظ منابع طبیعی را جنگل کاری به مساحت ۹۶۰ هزار هکتار، مرتع‌سازی به میزان ۱۶.۵ میلیون هکتار، جلوگیری از بیابان‌زدایی به میزان هفت میلیون هکتار، آبخیرداری به میزان ۲۵ میلیون هکتار، تثبیت مالکیت دولتی به میزان ۱۳۲ میلیون هکتار، واگذاری ۲ میلیون هکتار به طرح‌های کشاورزی و یک میلیون به طرح‌های غیرکشاورزی و اطفاء حریق در مناطق جنگلی به میزان ۱۵ هزار هکتار عنوان کرد.

جلالی با اشاره به سیاست‌های دولت تدبیر و امید در حفظ منابع طبیعی تصریح کرد: این سیاست‌ها به گونه‌ای تنظیم شده که حفاظت از منابع طبیعی در راس برنامه‌های سازمان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است. ارتقا فرهنگ منابع طبیعی، افزایش مشارکت مردمی از جمله برنامه‌های دولت یازدهم در حفظ محیط زیست است و امسال را به همین منظور هفته منابع طبیعی در سال جاری منابع طبیعی با مردم و برای مردم نامگذاری شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز