خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور در جلسه هیات دولت:

در شرایط توافق همه منتفع خواهیم شد

asdasd
کد خبر : ۱۵۴۷۹۸

در آغاز بهار بودجه، مصوبات بودجه، آیین‌نامه‌های مصوب، اراده کافی برای اجرا و هم نشاط کافی داریم / همه وزارتخانه ها خود را برای تحول آماده کرده اند / در سیاست خارجی قدم بسیار مهمی برداشته شد / اولین قدم در حل و فصل مسأله هسته ای را خوب برداشتیم / در شرایط توافق همه منتفع خواهیم شد.

رییس جمهور در آخرین جلسه هیات دولت در سال جاری گفت: مهمترین کاری که دولت در سایه حمایت مردم و مقام معظم رهبری و عنایات باری تعالی توفیق یافته، انجام بدهد ایجاد آرامش و طمأنینه در جامعه بوده است و این آرامش توام با امید و نشاط می‌تواند پایه‌های اصلی برای حرکت امروز و فردای جامعه ما باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، متن کامل سخنان حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در آخرین جلسه هیات دولت سال ۹۲ به شرح زیر است:

بسم ‌الله الرحمن الرحیم

امروز در واقع آخرین جلسه‌ای است که ما به عنوان جلسه هیأت وزیران در سال ۹۲ داریم و ان شاء الله جلسه بعدی ما صبح روز چهارشنبه ششم فروردین ماه خواهد بود.

لازم می‌دانم هم از مردم عزیز و بزرگوارمان سپاسگزاری و تشکر کنم. در طول این مدت حدود ۷ ماهی که دولت کار خودش را آغاز کرده و در جریان امور بوده، علی رغم همه پیچیدگی ها و مشکلاتی که پیش پای مردم و جامعه و کشور وجود داشته و برای ما به ارثباقی مانده بود، به حمدالله با کمک، ایثار، صبر، استقامت و حمایت مردم و همچنین حمایت و رهنمودهای مقام معظم رهبری و کمک و هدایت همه فرهیختگان، نخبگان جامعه و انتقادات سازنده آنها و همچنین حمایت حوزه های علمیه و مراجع تقلید؛ بحمدالله دولت توانسته برخی از وظایفی که بر دوش داشته را به انجام برساند.

شاید مهمترین کاری که دولت توفیق یافته در سایه حمایت مردم و عنایات باری تعالی که هر چه داریم از لطف و فیض او داریم، انجام بدهد، ایجاد یک نوع آرامش در جامعه بوده است. امروز در جامعه ما هم از لحاظ اجتماعی و هم از لحاظ اعتماد عمومی و هم از لحاظ مسائل سیاست داخلی، سیاست خارجی و روابط خارجی در کل، مردم یک احساس طمانینه و آرامشی می‌کنند و این آرامش، توام با امید و نشاط می‌تواند پایه‌های اصلی برای حرکت امروز و فردای جامعه ما باشد.

در آغاز بهار بودجه، مصوبات بودجه، آیین‌نامه‌های مصوب، اراده کافی برای اجرا و هم نشاط کافی داریم

بحمدالله در طول این ۷ ماه علی رغم همه سختی‌ها توانستیم از لحاظ اداره کشور و از لحاظ پرداخت ها علی‌رغم اینکه منابع مالی ما به اندازه کافی نبود، چه پرداخت از لحاظ حقوق و مزایا و بخشی از پرداخت‌های مربوط به بودجه های عمرانی و برخی از بدهی‌هایی که از گذشته برای ما مانده بود و پرداخت یارانه ها را به خوبی و به موقع انجام دهیم. هم برای اصلاح بودجه سال ۹۲ و هم برای تقدیم بودجه سال ۹۳ به موقع اقدام کردیم و مجلس شورای اسلامی هم حمایت کرد و به موقع بودجه به دست ما رسید و ما امروز داریم آیین‌نامه‌های اجرایی آن را تثبیت می‌کنیم و در جلسات گذشته هم برخی از آیین نامه ها را تصویب کردیم. گفت سالی که نکوست از بهارش پیداست. اینکه در آغاز بهار هم بودجه را داریم هم مصوبات بودجه را داریم و هم آیین‌نامه‌های مصوب را داریم و هم اراده کافی برای اجرا و عمل را داریم و هم نشاط کافی داریم، ان شاء‌الله تا پایان سال اینچنین خواهد بود. مردم ما هم احساس کردند که در این ماه‌های آخر سال هم در بازار کالا و هم در سایر بازارها در بازار ارز و بورس؛ همه جا یک نوع آرامشی وجود داشت و ما شاهد پرشی در زمینه قیمت‌ها نبودیم آن چنان که در سال پیش شاهد این مسایل بودیم و این خود باعثدلگرمی و آرامش زندگی برای مردم بود بحمدالله.

همه وزارتخانه ها خود را برای تحول آماده کرده اند

یکی از اهداف مهم دولت این بود که تورم را بتواند مهار کند و رشد تورم کاهنده شود که این اقدام بحمدالله انجام گرفت؛ فقط شما می‌بینید که در ماه دی و بهمن که معمولاً همیشه در همه سال‌ها تورم در زمستان رشدی فزاینده داشت، هم در دی رشد تورم حدود نیم درصد بود و هم در بهمن کمتر از نیم درصد و حدود چهار دهم درصد بود که تقریباً در سال‌های اخیر بی سابقه بوده است.

در بازار کالا هم می‌بینید که برخی کالاها افزایش پیدا کرده و برخی از کالاها به همان قیمت باقی مانده و حتی برخی از کالاها کاهش قیمت پیدا کرده است.

در ماه دی تقریباً مواد غذایی هیچ افزایشی نداشته است که این هم نشانه تلاش و کوشش همه خدمتگزاران این نظام است؛ البته همه مردم یاری و کمک کردند و وزرای مربوطه تلاش و پیگیری داشتند. بحمدالله برای سال آینده برنامه‌ریزی شده است. با همه وزارتخانه ها و وزرا به منظور ارائه برنامه‌های سه ساله و بلند مدتشان مذاکره داریم و بحثمی کنیم و همه خودشان را برای تحول آماده کرده‌اند.

ان شاء الله در زمینه کشاورزی در سال آینده شاهد تحول مثبتی خواهیم بود و ان شاءالله نزولات آسمانی هم در فصل بهار به ما کمک کند که ما به این اهداف برسیم. در زمینه خدمات اجتماعی هم بیمه و هم درمان نیز ما شاهد یک حرکت نو خواهیم بود و ان شاءالله سال آینده کاملاً شرایط متحول خواهد بود.

در زمینه مسأله ارتباطات، تلاش بر این است که مردم شاهد راحتی بیشتری برای ارتباطاتشان باشند

در زمینه مسائل فرهنگی امیدواریم که فضای فرهنگی ما ان شاءالله برای استفاده از همه آنهایی که باید در بخش‌های مختلف تلاش فرهنگی در جامعه ما داشته باشند فضایی آرام‌تر و بازتری باشد.
در زمینه ایثارگران قدم‌های جدی برداشته شد؛ برخی از بدهی‌هایی که به ایثارگران داشتیم بحمدالله علی‌رغم مشکلاتی که دولت داشت پرداخت کردیم و در سال آینده قدم به قدم بقیه بدهی ها را هم پرداخت خواهیم کرد.

در زمینه مسائل آموزش و پرورش و آموزش عالی شاهد یک آرامش و حرکت علمی خوبی بودیم؛ ما در فضای دانشگاه‌ها هم دنبال آرامش بودیم هم دنبال نشاط سیاسی بودیم و هم به دنبال حرکت به سمت تعالی بودیم که شاهد این مسایل هستیم.

در زمینه نفت و گاز و نیرو و انرژی بحمدلله حرکت‌های خوبی آغاز شده است. در آغاز دولت بحثبر این بود که سال آینده ما خاموشی خواهیم داشت و آمار و ارقام این را نشان می‌داد. ان شاء‌الله با تلاش وزارت نیرو ما شاهد خاموشی نخواهیم بود. می‌توانیم مشکلات را حل و فصل کنیم. البته در زمینه آب مشکلات بیشتر است و باید مسایل را در قسمت انرژی و در قسمت گاز و نفت جبران کنیم. ما شاهد تولیدات بیشتر هم در نفت و هم در گاز خواهیم بود. ان شاءلله در زمستان سال آینده شرایط ما با زمستان امسال متفاوت خواهد بود. ما برای محیط زیست هم می توانیم یک قدم مثبت برداریم.

بقیه بخش‌ها هم بخش راه و مسکن، نیروهای مسلح، بخش امنیتی ما شرایط وزارت کشور، وزارت اطلاعات ما؛ در مجموع همه دستگاه‌ها تلاش فراوانی کردند و من می‌خواهم از همه وزرا، معاونین، معاون اول محترم، از مجلس شورای اسلامی برای همکاری شان تشکر کنم.

در سیاست خارجی قدم بسیار مهمی برداشته شد

وزرای ما علی‌رغم اینکه به مجلس زیاد رفت و آمد می‌کنند، اما بحمدالله با روحیه بسیار خوبی به کار خودشان ادامه می‌دهند و ما باید ارتباطمان با مجلس و دستگاه قضایی ارتباط خوبی باشد و بتوانیم ان شاءالله با همکاری همدیگر موفقیت‌های بیشتری داشته باشیم.

در زمینه روابط خارجی و سیاست خارجی قدم بسیار مهمی در این سال برداشته شد؛ ما در یک شرایط فشار و تحریم بودیم و دشمن فکر می‌کرد ما در شرایط انزوا هستیم؛ تلاش بسیار خوبی با حمایت مردم و مقام معظم رهبری انجام گرفت.

اولین قدم در حل و فصل مسأله هسته ای را خوب برداشتیم

در مسأله هسته‌ای به هر حال اولین قدم حل و فصل این مسأله را به خوبی برداشتیم که این قدم بسیار مهم بود و برخی از تحریم‌ها برداشته شد؛ در واقع در جهان اعتراف شد که ایران جزو کشورهایی است که فناوری هسته‌ای و از جمله غنی‌سازی را دارد و خواهد داشت.

من فکر می‌کنم هیچ‌کس در این مسأله تردید ندارد، حالا برخی از کشورها و آمریکایی‌ها هر طور که دلشان می‌خواهد مصاحبه کرده و شعار بدهند برای حل مشکلات داخلی خودشان؛ ولی من فکر نمی‌کنم هیچ‌کس در داخل و خارج امروز تردید داشته باشد که ایران جزو کشورهایی است که دارای فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و از جمله غنی‌سازی هست و خواهد بود و این جای تردید برای هیچ کس نیست.

در شرایط توافق همه منتفع خواهیم شد

حالا اینکه روند غنی‌سازی ما چگونه است وابسته به نیازها و مذاکرات ماست. ما می‌خواهیم همه فناوری‌ ها را داشته باشیم و در عین حال نمی‌خواهیم نگرانی برای کسی بوجود بیاوریم و این قابل جمع است و در این توافق موقت شش ماهه دیدیم این کار شدنی است و امروز بحمدالله در حال مذاکره برای توافق مرحله نهایی هستیم. البته این مرحله سخت و دشواری است اما اگر اراده کافی در طرف مقابل وجود داشته باشد ما می‌توانیم به راحتی از این مرحله که مرحله نهایی است عبور کنیم و ان شاءالله به توافق نهایی برسیم.

اگر به توافق نهایی برسیم به سود همه است؛ به سود منطقه، غرب، شرق و ایران است. هیچ کس از شرایط فعلی منتفع نیست و منتفع نخواهد بود و در شرایط توافق همه ما به هر حال منتفع خواهیم شد.

ما برای سال آینده کمربندها را باید محکم‌تر ببندیم ما باید برای اجرای چارچوب اقتصاد مقاومتی که سیاست‌های کلی‌ آن به تصویب مقام معظم رهبری رسیده و ابلاغ شده تلاش و کوشش کنیم.

ما باید برای اینکه بتوانیم در زمینه مسأله هسته‌ای ان‌شاء‌الله به توافق نهایی برسیم با منطق و استدلال و حقوق حقه مردم و همه خطوط قرمز در چارچوب عزت و حکمت و مصلحت ان شاء‌الله کار را ادامه دهیم.

در زمینه اقتصاد البته کارهای بسیار مهمی پیش رو داریم؛ مساله رکود را داریم که رکود را باید مثل تحریم که شکسته شد و باید بیشتر شکسته شود و از بین رود رکود هم شبیه همان تحریم است و باید شکسته شود که اولین شکست این رکود را ما در آخر امسال شاهدش هستیم؛ باید قدم‌های جدی‌تری برداریم؛ مسأله اشتغال بسیار برای ما اهمیت دارد.

نیازمندان و اقشار دهک‌های پایین جامعه مشکلی نخواهند داشت

مردم ما می‌دانند که در زمینه یارانه قدم دوم را در سال آینده برخواهیم داشت؛ از ماه فروردین این کار شروع می‌شود و ثبت نام‌ها برای آنهایی که نیازمند به یارانه هستند آغاز می‌شود و ان شاء‌الله در مرحله بعد در اردیبهشت عملیاتی و اجرایی می شود. به مردم اطمینان می‌دهم در زمینه قیمت‌ها شیب به گونه‌ای نیست که به مردم فشار چندانی وارد شود. نیازمندان جامعه و اقشار دهک‌های پایین نیز باید بدانند که نه تنها آنها مشکلی نخواهند داشت، بلکه دولت تسهیلات و کمک های بیشتری برای آنها مد نظر قرار داده است.

در زمینه بهداشت و درمان ان شاء‌الله سال آینده شاهد یک قدم و تحول مثبت و همچنین در زمینه بیمه درمانی و خدمات شاهد یک قدم بسیار مهمی در سال آینده خواهیم بود.

در پایان باید اشاره کنم که ورزشکاران عزیز ما در همه صحنه‌ها در ماه‌های گذشته پیروزی‌های خوب و درخشانی به دست آوردند و امیدواریم در سال آینده که هم در بخش آسیایی و هم در بخش جهانی باید وارد رقابت بشویم ان شاءالله بتوانیم پیروزی های بزرگی را به دست بیاوریم و مردم را خوشحال کنیم؛ مردم ما مشوق ورزشکاران خواهند بود و ورزشکاران غیور ما هم از همه توان خودشان استفاده خواهند کرد.

در زمینه مسأله توریسم و رفت و آمد همه کشورهایی که علاقمند رفت و آمد به ایران هستند و مردمی که علاقمند به این سرزمین هستند حالا چه توریسم داخلی و چه خارجی فرقی نمی‌کند. قدم‌های خوبی برداشته شده است. ما شاهد یک رشد قابل قبولی هستیم که باید این رشد را در سال آینده زمینه‌اش را برای همه فراهم کنیم.

امیدواریم سال آینده سالی بسیار خوب برای همه مردم ایران باشد

امیدواریم سال آینده ان شاء‌الله سالی بسیار خوب برای همه مردم ایران باشد و سالی باشد که خداوند فرصت و توفیق خدمت به همه دولتمردان اعم از قوه اجرایی، مقننه، قضاییه، نیروهای مسلح و همه آنهایی که خادم این مردم هستند برایشان فراهم شود و ما بتوانیم قدم‌های خوبی را برداریم برای سال آتی.

تلاش ما بر این است که دولت در چارچوب انضباط مالی و بانکی حرکت کند؛ بانک مرکزی تلاش بسیار زیادی برای ماه‌های اخیر کرد تا یک نوع انضباط مالی و پولی در کشور برقرار شود و این آثار کاهش تورم در واقع ثمره همان تلاش‌ها است.
دولت همانطور که اعلام کرده برای مساله فساد و رانت اهمیت بسیار زیادی قائل است تا ویژه‌خواری‌ها از بین برود و در این مسیر قدم‌های موثری برداشته شده است و این قدم‌ها را دولت با کمک قوه قضائیه و سایر قوا و مردم ان شاءالله ادامه خواهد داد.

ان شاءالله، سالی بسیار خوب و پربرکت برای ملت بزرگوار و عزیز ایران و ایرانیان خارج کشور و همه آنهایی که در کشورهای همسایه به فرهنگ نوروز احترام می‌گذارد باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز