خبرگزاری کار ایران

رییس جمهوری در نشست سه جانبه با حضور رؤسای جمهوری افغانستان و تاجیکستان:

ایران آماده توسعه همکاری ها با کشورهای منطقه نوروز است

asdasd
کد خبر : ۱۵۵۷۱۷

باید با تلاش مشترک و همکاری های فراملی، زبان فارسی و تمدن کهن ایرانی و آیین فراملی کشورهای حوزه تمدنی فارسی زبان را گسترش داده و این تمدن عظیم را بیش از گذشته به جهانیان معرفی کنیم.

رییس جمهوری صبح امروز(پنجشنبه) در نشست سه جانبه با حضور رؤسای جمهوری ایران، افغانستان و تاجیکستان بر ضرورت حفظ میراثکشورهای فارسی زبان تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی که برای شرکت در پنجمین جشن جهانی نوروز به افغانستان سفر کرده در این نشست ضمن تبریک ایام نوروز به همتایان افغان و تاجیک خود بر ضرورت حفظ میراثباستانی کشورهای های فارسی زبان از جمله آیین نوروز و ارتقاء باورهای فارسی زبانان در این زمینه تاکید کرد.

رییس جمهوری همکاری های مشترک سه کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان برای حفظ میراثمشترک کشورهای فارسی زبان را مورد تاکید قرار داد و بر ضرورت حفظ و گسترش فرهنگ فارسی و اسلامی تاکید کرد و گفت: برای توسعه فرهنگ کشورهای حوزه نوروز باید همکاریهای مشترک هنری و فرهنگی میان کشورهای این حوزه خصوصا ایران، افغانستان و تاجیکستان توسعه یابد.

دکتر روحانی در این دیدار با اشاره به حضور قابل توجه دانشجویان افغان و تاجیک در دانشگاه های ایران بر ضرورت گسترش همکاری های علمی، فرهنگی و دانشگاهی سه کشور تاکید کرد و گفت: باید با تلاش مشترک و همکاری های فراملی، زبان فارسی و تمدن کهن ایرانی و آیین فراملی کشورهای حوزه تمدنی فارسی زبان را گسترش داده و این تمدن عظیم را بیش از گذشته به جهانیان معرفی کنیم.

رییس جمهوری با اشاره به ضرورت همگرایی بیشتر فارسی زبانان منطقه، خواستار توسعه روابط کشورهای حوزه تمدنی فارسی شد.

دکتر روحانی با تاکید بر آمادگی کشورمان برای توسعه همکاری های تجاری، اقتصادی و فرهنگی با کشورهای حوزه فارسی زبانان و آمادگی کشورمان برای ارتقاء توسعه صنعتی کشورهای مذکور گفت: بخش خصوصی ایران آمادگی دارد در تمامی زمینه ها از جمله در بخش های ترانزیت و راه آهن، انتقال آب و برق و سایر پروژه های صنعتی، بیش از گذشته در افغانستان و تاجیکستان و سایر کشور های حوزه نوروز حضور داشته باشد.

رییس جمهوری همچنین بر ضرورت مبارزه همه جانبه با افراطی گری و تروریسم تاکید کرد و با ابراز خرسندی از تشکیل اجلاس سران شانگهای در تاجیکستان، آمادگی ایران برای کمک به برگزاری هرچه بهتر این اجلاس را اعلام کرد.

رییس جمهوری تاجیکستان: باید کاخ محتشم دوستی را محکم کنیم

در این دیدار امام علی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان نیز ضمن تبریک ایام نوروز به دکتر روحانی و ملت ایران گفت: باید این کاخ محتشم دوستی را چنان محکم کنیم که به قول حکیم فردوسی از باد و باران گزند نیابد.

رییس جمهوری تاجیکستان به انجام برخی پروژه های بزرگ و بسیار مفید و تاثیر گذار انجام شده توسط ایران در این کشور ازجمله بیمارستان ابن سینا و نیروگاه سنگ توده، اشاره کرد و گفت: نیروگاه سنگ توده برق در تاجیکستان موجب شده است ده ها هزار نفر در تاجیکستان و کشور همسایه آن، افغانستان از نیروی برق برخودار شوند.

رییس جمهوری تاجیکستان با بیان اینکه سه کشور ایران، تاجیکستان و افغانستان می توانند همکاری های خود را در همه حوزه ها از جمله در حوزه ترانزیت گسترش دهند، گفت: باید یک شاهراه ترانزیت از ایران به شمال افغانستان تا تاجیکستان و نهایتاً به چین ایجاد کرد و در همین خصوص راه آهن مشهد به هرات، مزار شریف و تاجیکستان نیز می تواند در توسعه همکاری های تجاری، اقتصادی و فرهنگی سه کشور موثر باشد.

امامعلی رحمان همچنین پیشنهاد کرد شورای همکاری اقتصادی، سرمایه گذاری و فرهنگی سه کشور تاسیس شود و در سطح سران همکاری ها را پیگیری کنند.

وی همچنین پیشنهاد کرد: اجلاس بعدی سران سه کشور در تابستان ۲۰۱۵ در دوشنبه همراه با نمایشگاه تجاری تشکیل شود.

در این دیدار حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان نیز که کشورش میزبان برگزاری پنجمین جشن جهانی نوروز است با تبریک این ایام به دولت و ملت ایران و تاجیکستان بر توسعه همکاری های سه کشور در همه حوزه ها تاکید کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز