خبرگزاری کار ایران

نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت خبر داد:

انصراف ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از دریافت یارانه

asdasd
کد خبر : ۱۶۲۰۵۰

رشد قیمت حاملهای انرژی در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها بسیار کند و محدود خواهد بود / سخنگوی دولت از اختصاص ۵۴۰۰ میلیارد تومان برای بخش تولید، اشتغال و حمل و نقل در سال ۹۳ خبر داد.

سخنگوی دولت از انصراف ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر ازدریافت یارانه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد باقر نوبخت در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران از انصراف ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر ازدریافت یارانه خبر داد.

وی ادامه داد: رشد قیمت حاملهای انرژی در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها بسیار کند و محدود خواهد بود.

نوبخت ادامه داد: از محل افراد انصرافی از دریافت یارانه، ۱۲۰۰میلیارد تومان منابع در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

سخنگوی دولت از اختصاص ۵۴۰۰ میلیارد تومان برای بخش تولید، اشتغال و حمل و نقل در سال ۹۳ خبر داد و گفت: ۴۸۰۰ میلیارد تومان نیز به حوزه سلامت و بیمه اختصاص خواهد یافت.

نوبخت گفت: ۲۴۰۰ میلیارد تومان برای امنیت غذایی اقشار کم در آمد پیش‌بینی شده است.

وی با تاکید بر اینکه روند کاهش نرخ تورم تا پایان سال دنبال خواهد شد، گفت: با سیاستها و تلاشهای دولت ثبات به اقتصاد ایران باز می‌گردد.

محمد باقر نوبخت در خصوص مراسم اخیری که توسط همسر رئیس‌جمهور به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) و روز زن ا‌نجام شد، گفت: روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری طی پاسخی کذب بودن برخی اظهارات مطرح شده را بیان کرد، شاید از یک منظر عده‌ای منتظر هستند که هر روز موضوع کوچک و غیر واقعی را بزرگ کرده و آنرا اطلاع رسانی کنند.

وی افزود: دولت هم اکنون درگیر مسائل مهمی همچون مذاکرات هسته‌ای و ساماندهی اجرای قانون هدفمند ی یارانه هاست و ذهن خود را مشغول پاسخگویی به این مسائل نمی‌کند، ممکن است عده‌ای کارشان این باشد و پول بگیرند و این حرف‌ها را مطرح کنند، اگر قرار باشد که ما به این موارد پاسخ بدهیم پس خدمات اساسی کشور را چه کسانی انجام خواهند داد.

محمد باقر نوبخت در خصوص اتفاقات پیش آمده در بند ۳۵۰ زندان اوین و تجمع برخی خانواده‌های زندانیان درمقابل نهادریاست جمهوری، گفت دراین خصوص مطمئن باشید رئیس جمهور طبق قانون اساسی و همچنین هیات وزیران براساس وظایف خود اقدام خواهند کرد و دولت بر هیچ یک از مواردی که حقوق شهروندان کشورمان نادیده گرفته شود سکوت نمی‌کند.

وی افزود: ممکن است یک قسمت از این فعالیت‌ها به بیان اعلام موضع و بیان نظر مربوط شود، اما بخش دیگری از اقدامات دولت در این گونه موارد این گونه است که رسما و به شکل عملی به مسئله ورود پیدا کند، برهمین اساس از روزی که خبر این اتفاق رسید، دولت برای این کار تیمی را مامور کرد.

نوبخت خاطر نشان کرد: جزئیات این اتفاق هم‌اکنون توسط این تیم در حال بررسی و قطعا گزارش آن متناسب با و اقعیت‌ها ارائه خواهد شد.

سخنگوی دولت با تاکید براینکه دولت از ایفای هیچ وظیفه قانونی کوتاه نمی‌آید، گفت: برخی رسانه‌های بیرونی تلاش کردند که این مسئله را بزرگ کنند و بخشی از وقت دولت را برای پاسخگویی به این مسئله بگیرند، اما باید تاکید کنم که افرادی که زندانی می‌شوند هم حقوقی دارند و باید طبق قانون مجازات شوند، اما حق نداریم اقدامی خلاف قانون نسبت ‌به آن‌ها انجام بدهیم صرف اینکه آن‌ها زندانی هستند

وی افزود: ما در حال پیگیری این مسئله هستیم و پس از اطلاع کافی و جمع آوری مدارک اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

محمد باقر نوبخت با تاکید برا ینکه دولت در سال ۹۳ مصمم است نرخ تورم را کاهش بدهد، گفت: بنابراین قیمت حاملهای انرژی به شکل محدود وکندی افزایش پید اخواهدکرد که از سوی وزارت نفت وشرکت پخش درزمان خود اعلام می‌شود. وی با اشاره به افرادی که از دریافت یارانه‌ها انصراف داده‌اند گفت: قطعا این افراد به عنوان کسانی که با دولت همیاری داشتند از امتیازات ویژه‌ای برخوردار می‌شوند، ضمن اینکه می‌توانند از امکانات جدید حاصل از انصراف‌ها استفاده کنند تسهیلات خاصی هم برای آن‌ها اعلام خواهد شد.

سخنگوی دولت افزود: امیدواریم با این اقدام پرونده مرحله دوم یارانه‌ها بسته شود و بتوانیم کار اجرای آن ر ا آغاز کنیم تا مردم هر چه زود‌تر از منافع آن استفاده کنند.

وی درپاسخ به این سوال که آیا مبلغ ۱۲۰۰میلیارد تومان جوابگوی وعده‌های دولت خواهد بود، گفت: بله البته ما نیازمند انصراف بیشتر و یا افزایش قیمت بیشتری بودیم، اما تلاش کردیم که افزایش قیمت حاملهای انرژی را تا حد ممکن محدود کنیم. همانطو رکه اعلام شد خانوارهای ایرانی از سوی دولت این اختیار را داشتند که دراین مرحله یارانه نقدی را دریافت کنند و یا ترجیح به انصراف بدهند.

نوبخت با بیان اینکه ما برای نظر مردم در خصوص دریافت یارانه‌ها احترام قائل هستیم، گفت: ما خود را مجری نظرات مردم می‌دانیم ونمی توانیم برای آن‌ها تعیین تکلیف کنیم.

وی افزود: متاسفانه تلاش برخی افراد دراین میان در جهت نوعی التهاب افکنی بود، درحالی که دراین مرحله جامعه نیاز به آرامش بیشتری داشت، اما عده‌ای به هر جهت تصور کردند که انتخاب گزینه انصراف نوعی امکان بهره برداری سیاسی نسبت به فرایند و سیاستهای دولت تلقی می‌شود، اما باید بپذیریم که دولت با در‌ک واقعیت‌ها توانست سال گذشته نرخ تورم را از ۴۳درصد به ۳۲درصد برساند.
نوبخت ادامه داد: پیش بینی ما این است که تا پایان امسال می‌توانیم تورم را به زیر ۲۵درصد برسانیم. من این اطمینان را می‌دهم که ظرف چندروز آینده با مشخص شدن نرخ حاملهای انرژی مجددا ثبات به اقتصاد ایران باز می‌گردد.

سخنگوی دولت همچنین خاطر‌نشان کرد: متاسفانه عده‌ای تلاش می‌کنند این مسئله را القا کنند که مبلغ ۲/۴ میلیارد دلار که بدهی خارجی ما بود آزاد نشده است و ما امکان استفاده از آن را نداریم در حالی که این مسئله کاملا اشتباه است. ما می‌توان برای واردات هر نوع کالای ضروری از این مبلغ استفاده کنیم. اما این عده می‌خواهند بگویند چون ما از آن برای و اردات استفاده نکردیم، بنابراین اساسا قابلیت استفاده نداریم به نظر می‌رسد در خوشبینانه‌ترین حالت اطلاعات این افراد ناکافی است

وی افزود: همچنین ممکن است هد‌ف این افراد ناموفق نشان دادن توافقات ژنو با‌شد که می‌خواهند با طرح این مسائل کلیت مذاکرات را مخدوش کنند، در حالی که همه پولهای ما آزاد شده است و ما در استفاده از آن قدرت انتخاب داریم.

محمد باقر نوبخت در پاسخ به این سوال که چه مکانیزیمی برای حذف افرادی که نیازی به دریافت یارانه ندارند مشخص شده است، گفت: قانون این مکانیزم را مشخص کرده است ما هم می‌توانیم از اختیار قانونی خود استفاده کنیم، مشکل ما امروز با ثبت نام‌ها حل شده است و عدّه‌ای اعلام کردند که می‌خواهند یارانه را دریافت کنند، ما هم با احترام آن را تقدیم آن‌ها خواهیم کرد.

وی در خصوص زمان اعلام قیمت بنزین نیز گفت: در چند روز گذشته شاید جامعه به نوعی در ابهام بود که این به مسئله اجرای مرحله دوم یارانه‌ها باز می‌گردد. خواسته ما این است که‌‌ همان طور که در ده روز برای ثبت نام خانوار‌ها صبر کردید، هم اکنون نیز کمی تحمل کنید ما در حال انجام کار با دقت هستیم و ظرف چند روز آینده همه موارد مبهم آشکار خواهد شد.

نوبخت ادامه داد: ما به همه اطمینان می‌دهیم که دولت خواسته مردم را می‌داند طبق آن اقدامات لازم را خواهد کرد.

وی در خصوص تصمیم دولت برای کاهش نرخ سود بانکی نیز گفت: این تصمیم در شورای پول و اعتبار اتخاذ می‌شود و پس از مصوبه این شورا در این خصوص اطلاع رسانی خواهیم کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز