خبرگزاری کار ایران

رییس جمهوردر جلسه شورای عالی سلامت تشریح کرد:

اهتمام ویژه دولت برای سلامت و امنیت غذایی جامعه

asdasd
کد خبر : ۱۶۳۲۲۶

معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست نیز در این جلسه به آلودگی آب و خاک کشور به خاطر استفاده نادرست از سموم و پیامدهای آن در تولید محصولات زراعی و لبنی را تبیین کرد.

نخستین جلسه شورای عالی سلامت و غذا در دولت یازدهم، صبح امروز(یکشنبه) به ریاست دکتر حسن روحانی رییس‌جمهوری برگزار و سیاست‌هایی را در جهت تغذیه سالم و جلوگیری از مخاطرات ناشی از سموم زراعی در تغذیه و محیط زیست در سلامت شهروندان تصویب کرد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این جلسه با تأکید بر اهمیت موضوع پیشگیری بر درمان، اهتمام ویژه دولت برای تأمین سلامت و امنیت غذایی در جامعه را خاطر نشان کرد و گفت: دبیرخانه شورای عالی سلامت و غذا باید ضمن برگزاری جلسات کار‌شناسی دقیق و هماهنگی با رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما، نسبت به مدیریت فرهنگ مصرف و آموزش همگانی در مورد سلامت غذایی اقدام کند.

رییس‌جمهور تغییر در الگوی تغذیه مردم به سمت الگوی مطلوب را امری بلندمدت توصیف کرد و گفت: شورای عالی سلامت و غذا باید با برنامه‌ریزی صحیح، جامعه را نسبت به کاهش مصرف مواد غذایی خطرزا نظیر روغن‌های ترانس و اشباع شده و افزایش مصرف شیر و لبنیات ترغیب کند.

روحانی ضرورت حضور و مشارکت مردم اعم از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مواد غذایی برای مبارزه با دلایل و عوارض ناشی از سموم و آفت‌کش‌ها را یاد آور شد و گفت: دستگاه‌های دولتی نظیر وزارت جهاد کشاورزی، موسسه ملی استاندارد، سازمان محیط زیست باید بر میزان و کیفیت سم و کود مصرفی که مرتبط با سلامت مردم است، نظارت دقیق و گسترده‌ای داشته باشند.

در این جلسه مقرر شد که دولت از محل منابع قانونی و درآمدی ناشی از اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی، به تولیدکنندگان محصولات لبنی یارانه اختصاص دهد تا قیمت این محصولات کنترل شود.

همچنین شورای عالی سلامت و غذا بر تداوم طرح توزیع شیر در مدارس به منظور تامین کلسیم مورد نیاز کودکانی که در مرحله رشد قرار دارند، تأکید کرد.

از دیگر مصوبات این شورا، تولید محصولات کشاورزی سازگار با محیط‌زیست و مبارزه با آثار سموم و آفت‌کش‌ها در کشت محصولات کشاورزی بود.

پیش از سخنان رییس‌جمهوری، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به پیشینه شورای عالی سلامت و غذا اشاره کرد و گفت: تأمین سلامت و امنیت غذایی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید است و این امر نیازمند همکاری همه اجزای نظام و رسانه‌هاست.

هاشمی گفت: سهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همه کشور‌ها برای تأمین سلامت جامعه و ترویج فرهنگ سالم تغذیه بیست تا بیست و پنج درصد است و با توجه به پیامدهای شیوع بیماری به دلیل عدم توجه به مسأله پیشگیری و تغذیه ناسالم، لازم است شورای عالی سلامت که متشکل از دستگاه‌های مختلف است وارد عمل شده و تصمیمات مقتضی را اتخاذ نماید.

همچنین دلاوری مسئول دبیرخانه شورای عالی سلامت و غذا در گزارش خود سیاست‌های دولت یازدهم در حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را مثبت خواند و اظهار امیدواری کرد؛ با توجه به اهداف تعیین شده در برنامه پنجم توسعه کشور، به تدریج از عوارض تغذیه ناسالم، مخاطرات زیست محیطی و آسیب‌های روانی در جامعه کاسته شود.

وی با مقایسه آمارهای موجود در خصوص مصرف روغن‌های خوراکی، شیر و لبنیات در کشور با استانداردهای جهان و گسترش بیماری‌های قلبی و عروقی، ‌سکته‌های مغزی و پوکی استخوان، ضرورت کاهش مصرف روغن‌های ترانس و اشباع شده و افزایش مصرف شیر و مواد لبنی را خاطر نشان کرد و اقدام دولت در توزیع مجدد شیر در مدارس را برای تأمین سلامت جامعه مؤثر ارزیابی کرد.

در این نشست، مهندس محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی برنامه‌های این وزارتخانه در افزایش سطح زیر کشت دانه‌های روغنی سالم نظیر «کلزا» و زیتون و نیز تولید لبنیات را تشریح کرد و خواستار تخصیص قسمتی از منابع حاصل از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به این موضوع به منظور افزایش سرانه مصرف شیر در کشور شد.

وی همچنین از طرح سامانه‌ای برای پایش و تجویز سموم و آفت‌کش‌ها در مزارع و باغات کشور در وزارت جهاد کشاورزی به منظور رعایت همه اصول مرتبط به محیط زیست خبر داد.

معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست نیز در این جلسه به آلودگی آب و خاک کشور به خاطر استفاده نادرست از سموم و پیامدهای آن در تولید محصولات زراعی و لبنی را تبیین کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز