خبرگزاری کار ایران

روحانی در مراسم رونمایی از سه دستاورد هسته‌ای:

ادعای فعالیت هسته‌ای مخفیانه ایران دروغی آشکار است / زیر بار آپارتاید علمی و هسته‌ای نمی‌رویم

asdasd
کد خبر : ۱۶۷۱۰۲

ما در فناوری نمی‌خواهیم یک قدم عقب نشینی کنیم بلکه می‌خواهیم در زمنیه حقوقی هم گام‌های جدیدی برداریم و در زمینه تبلیغات و روشن کردن افکار عمومی جهان نیز پیش برویم / ما پیرو مولایی هستیم که درحکومتش به همه مخالفانش تا روزی که به شمشیر دست نبردند آزادی کلام و عمل داد اما وقتی شمشیرها را از نیام بیرون آوردند یک دقیقه هم غفلت نکرد.

رییس جمهور با تاکید براینکه فعالیت هسته‌ای ایران کاملا قانونی و بدون انحراف بوده است، خواستار توجه بیشتر جامعه به مسائل علمی و فناوری شد و گفت: ‌این علم وفناوری است که برای ما قدرت علمی، قدرت اقتصادی حتی قدرت فرهنگی و دفاعی می‌آفریند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ‌ حجت الاسلام و المسملین حسن روحانی صبح امروز در مراسم رونمایی از سه دستاورد جدید هسته‌ای کشورمان گفت: به دنیا ثابت خواهیم کرد که فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا قانونی و بدون انحراف بوده است.

وی با اشاره به شبهه‌افکنی غرب وشرق در توانایی ایران در دستیابی به انرژی هسته‌ای اظهار کرد: امروز می‌بینند که وقتی می‌گوییم اگر غنی سازی ۲۰درصد را نیاز داشته باشیم انجام می‌دهیم یعنی توانایی انجامش را داریم.

رئیس جمهور با اشاره به روند پرونده هسته‌ای کشورمان در طی سال‌های اخیر تصریح کرد: در آن روزها که ما در پی غنی سازی بودیم تا در سوخت رآکتور روی پای خود بایستیم تقریباً به همه شرق وغرب مراجعه کردیم پس اینکه می‌گویند ایران در زمینه فعالیت‌های هسته‌ایش مخفیانه عمل کرده است دروغی آشکار است.

روحانی به نقش مردم و توان داخلی در انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد وابراز داشت: ما در انقلاب روی پای خود ایستادیم و به ملت خود تکیه و به رهبری خود اعتماد کردیم و خداوند ما را در برابر دنیا وهمه قدرت‌ها پیروز کرد. در دوران دفاع مقدس نیز بر جوانان، ایثارگران، سپاه، بسیج، ‌ارتش، ‌عشایر وهمه انسان‌های والا و فداکار خود تکیه کردیم و خدا ما را پیروز کرد.

وی با بیان اینکه ما امروز باید در مسیرهای متنوع علم و فناوری روی پای خودبایستیم خاطر نشان کرد: در مسیر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و در سال فرهنگ و اقتصاد باید در زمینه علم ودانش به پیش برویم چرا که قدرت اصلی درعلم وفناوری است و این علم وفناوری است که برای ما قدرت علمی، قدرت اقتصادی حتی قدرت فرهنگی و دفاعی می‌آفریند.

روحانی ادامه داد: ‌ در مسیر علم، دانش و پیشرفت، سازمان انرژی اتمی بعداز پیروزی انقلاب ناچار شد برای اهداف علمی و دستاوردهای فناورانه روی پای خود بایستد و همه آنهایی که تعهد غرب به ما بود هیچکدام عملی نشد. یعنی نه آمریکا حاضر شد طبق تعهد خود سوخت رآکتور تهران را به ما بدهد، نه آلمان حاضر شد ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را ادامه دهد و نه فرانسه حاضر شد که به تعهدات خود در زمینه‌های مشترکی که با هم داشتیم عمل کند و حتی uf۶ را که متعلق به ما بود را به ما تحویل دهد.

وی خاطرنشان کرد: آنها حاضر نشدند به ما سوخت بدهند پس ما شروع کردیم روی پای خود ایستادن و قطعات سانتریفیوژ را تولید، ‌مونتاژ و تست کنیم اما بعدها گفتند که ما کشف کردیم که شما ساختمان می‌سازید و قطعات سانتریفیوژ تولید می کنید. بله ما این کارها را می‌کنیم. مگر قرار بود ساخت ساختمان و سانتریفیوژ را به اطلاع شما برسانیم؟

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید براینکه ما طبق قراردادی که با آژانس و در پادمان و فیس گارد داشتیم موظف بودیم آن زمانی که می‌خواهیم تزریق گاز uf۶ را انجام بدهیم به آژانس اطلاع بدهیم، ابراز داشت: می‌گویند بیست سال کار مخفیانه کرده ایم اما آیا ساخت ساختمان و تولید سانتریفیوژ غیر قانونی است و باید آنها را به شما اطلاع بدهیم؟

روحانی با اشاره به اینکه غرب برخلاف اصول اخلاقی و حقوقی حرف زد و تبلیغ نمود، یاد آور شد: این تبلیغ‌ها متاسفانه توانست دیگران را همراه غرب کند و برای مردم کشور ما برخلاف همه مقررات بین‌المللی دردسر ایجاد کند.

وی با یاد‌آوری اینکه اگر در زمینه فعالیت علمی کار کردید اما در زمینه حقوقی نتوانستید فعال باشید ممکن است دشمن به بهانه‌های واهی برای شما مشکل درست کند، اظهار کرد: در زمینه سیاسی اگر فعال نبودید ممکن است دشمنان شما بهانه جویی کنند و صحنه‌سازی‌های غلط سیاسی را درست کنند و اگر در زمینه تبلیغاتی نتوانستید آنچه در دل دارید روی کاغذ بیاورید و به افکار عمومی جهان درست عرضه کنید، ممکن است دیگران افکار عمومی جهان را منحرف سازند.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه تلاش امروز ما این است که این فعالیت‌ها متوازن شود و در کنار هم قرار گیرند، تاکید کرد: ما در فناوری نمی‌خواهیم یک قدم عقب نشینی کنیم بلکه می‌خواهیم در زمنیه حقوقی هم گام‌های جدیدی برداریم و در زمینه تبلیغات و روشن کردن افکار عمومی جهان نیز پیش برویم.

وی ادامه داد: اولا دنیا می‌خواست بگوید ایران به فناوری غنی سازی نرسیده است. تبلیغات جهانی در پی تحقیر این ملت بود و اینکه ایرانی‌ها دو دروغ می‌گویند؛ یکی اینکه می‌گویند ما به فناوری رسیدیم درحالی که نرسیده‌اند و دوم اینکه مخفی‌کاری غیر قانونی می‌کنند و این را نمی‌گویند.

روحانی افزود: ما می خواستیم به دنیا بگوییم که هم فناوری ما راست است و هم می توانیم سه و نیم درصد غنی سازی را انجام دهیم وحتی لازم باشد، ۲۰درصد هم غنی سازی کنیم. حتی یک مقام شرقی به من می‌گفت که سال‌ها طول می‌کشد تا شما به uf۶ برسید اما ملت‌ما، دانشمندان ما و سازمان انرژی اتمی ما مایه گذاشتند و در دولت تدبیر وامید همه فعالیت‌های علمی و قانونی را ادامه دادند و خواهیم داد واین را همه غربی‌ها و شرقی‌ها بدانند.

وی با بیان اینکه راه ما راه درستی بوده و راه خطایی نبوده است که متوقف شود، خاطرنشان کرد: ما چیزی نداریم که روی میز بگذاریم و تقدیم دیگران کنیم جز شفافیت و هیچ چیزی به عنوان فناوری و دانش هسته‌ای روی میز نیست تا با کسی معامله کنیم چون این‌ها در مغز جوانان، دل ملت ما و اراده کشور مااست و آنچه می‌توانیم به افکار عمومی جهان عرضه کنیم، شفافیت بیشتر است.

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید براینکه دولت ما درمسیر مجد و عظمت است و شما قادر نیستید ملت ایران را تحقیرکنید بلکه ناچارید دانشمندان ما را تمجید کنید یاد آورشد: ما به دنیا ثابت می کنیم اقدامات ما قانونی و در چهارچوب npt، سازمان انرژی اتمی و مقررات بین‌المللی است و همانطور که قبلا گفته‌ایم و می‌گوییم و خواهیم گفت که به دنبال کار غیر قانونی وسلاح‌هسته‌ای نبوده‌ایم.

روحانی با اشاره به هشت سال دفاع مقدس و استفاده از سلاح شیمایی علیه ملت ایران خاطر نشان کرد: دنیا شاهد است که درجنگ هشت ساله کشورهای غربی حتی برخی کشورهای شرقی به صدامیان امکانات و سلاح شیمایی دادند و ما قربانی سلاح شیمایی شدیم اگر چه ساخت سلاح شیمایی کار سختی نبود اما ما از آن استفاده نکردیم چون ما این کار را درست نمی دانیم و به دنیا ثابت کردیم که دفاع ما اخلاقی، ‌انسانی و در چهار مقررات بود.

رئیس دولت یازدهم خطاب به غرب بیان کرد: بنابراین امروز نگویید که ایران را مجبور کردیم تا بمب اتمی نسازد چرا که این دروغ‌ها جایی ندارد و ملت ایران هیچ وقت دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده و آن رامشروع نمی‌داند.

روحانی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن ساخت واستفاده از سلاح هسته‌ای افزود: رهبر معظم کشورمان به صراحت نه فقط در یک کاغذ، بلکه درنماز جمعه و سال‌ها پیش این فتوا را اعلام کرده‌اند پس مسیر ما روشن است و ما این مسیر را ادامه می دهیم.

وی با تاکید براینکه راه ما از سال‌های پیش روشن بوده و این راه را ادامه می‌دهیم، بیان کرد: دنیا اگر می‌خواهد با مردم و دولت ایران روابط حسنه داشته باشد، روابطی که به منفعت همه باشد اولا باید در برابر حقوق ایران تسلیم شود و در برابر عظمت ملت ایران راه تکریم را در پیش بگیرد و دانشمندان ملت ایران را تجلیل کند چرا که نه تحقیر، نه تحریم و نه تضعیف این ملت کارگر خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز یکبار دیگر می گوییم فناوری هسته‌ای ما صلح آمیز است و ما در پی منافع ملتمان هستیم تاکید کرد: آیا شما نمی‌خواهید از اشعه گاما استفاده بکنید تا محصولات کشاورزی ما سالم‌تر و بهداشتی تر در اختیار مردم قرار گیرد. آیا این برخلاف مقررات بین المللی است که فشار می‌آورید؟ آیا شما نمی‌خواهید ما مراکزی داشته باشیم تا اشعه ماورای بنفش راکنترل کنیم تا مردمانمان سالم‌تر باشند؟ اگر در جایی که می‌خواهد سلامت و پوست مردم را تهدید کند، ‌پیشگیری‌های لازم باشد؟ ما سانتریفیوژ می سازیم تا به ساخت واکسن کمک کنیم.

رئیس دولت تدبیر وامید ادامه داد: ما دنبال فناوری‌های صلح آمیز هستیم و خواهیم بود.

روحانی با بیان اینکه ما زیر بار آپارتاید علمی و هسته‌ای نمی‌رویم خاطر نشان کرد: ما همه ملت‌ها را در برابر قوانین بین المللی یکسان می بینیم و هیچ کس از دیگری برتر نیست و زیر تبعیض هیچگاه نمی‌رویم واما در عین حال به دنبال کار غیر قانونی هم هیچ وقت نرفته‌ایم.

رئیس جمهور با بیان اینکه افتخار بزرگ ما این است که مولایمان علی(ع) است یاد آور شد: راه، مسیر و اسوه ما آن مولایی است که هیچ وقت به دشمن پشت نکرد اما هیچگاه هم نتوانست اشک یتیمی را تحمل کند. مولایی که از هیچ قدرتی نترسید ودر برابر برق شمشیر قبایل مکه در جای پیامبر(ص) خوابید وخم به ابرو نیاورد اما وقتی دربرابر خدا می‌ایستاد تمام بدنش می لرزید.

وی ادامه داد: مولایی که درحکومتش به همه مخالفانش تا روزی که به شمشیر دست نبردند آزادی کلام و عمل داد و حتی اجازه داد در مسجدش بیایند ودر مقابلش حرف بزنند و توهین بکنند اما وقتی شمشیرها را از نیام بیرون آوردند یک دقیقه هم غفلت نکرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز