خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در دیدار معاون اول نخست وزیر عراق:

ایران و عراق می‌توانند مکمل ظرفیت‌های یکدیگر در حوزه‌های اقتصادی باشند

asdasd
کد خبر : ۱۶۷۴۴۵

ایران آمادگی دارد تجربیات خود را در عرصه سازندگی و در بخش دانش فنی و مهندسی و دستاوردهای علمی و فناوری به کشور عراق انتقال دهد.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه " حجم مبادلات بازرگانی ایران و عراق در سال گذشته به حدود ۱۲ میلیارد دلار رسید "، گفت: این رقم در مقایسه با ظرفیت‌های عظیم اقتصادی دو کشور رقم قابل قبولی نیست و لازم است دو کشور به منظور ارتقاء حجم مناسبات تجاری به بیش از ۲۰ میلیارد دلار برنامه‌ریزی کنند.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز(دوشنبه) در دیدار روژ نوری شاویس معاون اول نخست وزیر عراق اظهار کرد: روابط دو جانبه با اراده مقامات عالی دو کشور با قدرت در حال توسعه و تعمیق است و ایران و عراق می توانند مکمل ظرفیت‌ها و توانمندی‌های یکدیگر در حوزه‌های اقتصادی باشند.

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: ایران آمادگی دارد تجربیات خود را در عرصه سازندگی و در بخش دانش فنی و مهندسی و دستاوردهای علمی و فناوری به کشور عراق انتقال دهد.

جهانگیری همچنین ضمن تبریک به مناسبت برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات پارلمانی عراق تصریح کرد: مشارکت گسترده در این انتخابات نشان از بلوغ سیاسی مردم عراق و روند غیرقابل بازگشت دموکراسی در این کشور دارد و تلاش‌های دولت عراق در برگزاری به موقع انتخابات و مطابق با معیارهای بین‌المللی قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: استقبال پرشور مردم از انتخابات ضمن تحکیم روند مردم‌سالارانه در عراق و تقویت وحدت و یکپارچگی میان آحاد و گروه‌های سیاسی، آبادانی این کشور را سرعت بخشیده و به انزوای افراطیون خواهد انجامید.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به شرایط حساس منطقه و افزایش فعالیت گروه‌های افراطی و تروریست، بر لزوم تلاش جامعه بین‌المللی در جلوگیری از روند تقویت افراط گرایی تاکید کرد.

جهانگیری همچنین گفت: با توجه به پیوستگی امنیتی منطقه، تروریست‌ها در هر نقطه‌ای که با شکست مواجه شوند، ناامنی‌ها را به نقطه دیگر انتقال می‌دهند و پیروزی‌های مردم و دولت سوریه موجب شده تروریست‌ها این بحران را از سوریه به کشورهای دیگر انتقال دهند اما حامیان تروریسم باید بدانند این ناامنی‌ها دامن خودشان را نیز خواهد گرفت.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه وحدت داخلی و یکپارچگی عراق همواره مورد تاکید تهران است، افزود: جمهوری اسلامی ایران از تمام ظرفیت‌های خود در منطقه استفاده می‌کند تا عراق مشکلات خود را برطرف کند.

بر اساس این گزارش، معاون اول نخست‌وزیر عراق نیز در این دیدار هدف از سفر خود به تهران را تقویت روابط اقتصادی و دستیابی به نتایج مثبت و ثمربخش در این راستا عنوان کرد و گفت: ارتقاء حجم مبادلات تجاری و بازرگانی دو کشور نیازمند سازماندهی و برنامه‌ریزی دقیق است که در این زمینه هیأت‌های کارشناسی دو کشور به نتایج قابل قبولی دست یافته‌اند.

روژ نوری شاویس همچنین با تاکید بر اینکه " شرکت‌های فنی، مهندسی و صنعتی ایرانی در عراق از دانش و توانمندی خوبی برخوردار هستند "، خاطرنشان کرد: عراق در راستای سازندگی از تجربیات این شرکت‌ها استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه " رویارویی با پدیده تروریسم از داخل کشورها آغاز می‌شود "، گفت: این مقابله نیاز به ثبات سیاسی دارد که به لطف خدا عراق توانسته در این زمینه گام‌های مثبتی بردارد.

معاون اول نخست‌وزیر عراق همچنین بر لزوم تقویت روابط و هماهنگی ها میان تهران و بغداد تاکید کرد و گفت: همبستگی و اتفاق نظر نقش مؤثر و سازنده‌ای در مقابله با تروریسم دارد.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق و تقویت روند دموکراسی در این کشور، افزود: این انتخابات با تأیید سازمان‌های بین‌المللی، دقیقاً منطبق بر شرایط و ضوابط قانونی برگزار شد و رضایتمندی همه طرف‌ها و گروه‌های سیاسی در عراق را به همراه داشت.

روژ نوری شاویس ادامه داد: برگزاری انتخابات در عراق نشان از پایبندی به قانون اساسی این کشور دارد و منجر به تقویت یکپارچی و وحدت همه گروه‌ها در عراق خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز