خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت: / مشروح /

دولت به کسی رانت نداده است / اتمام ماموریت اشتون تاثیر چندانی در ادامه مذاکرات نخواهد داشت

asdasd
کد خبر : ۱۶۹۸۲۴

دولت با هرگونه افزایش قیمت خودرو مخالف است / انصراف۲۳ هزار نفر از دریافت یارانه نقدی / دولت نپذیرفتن ابوطالبی از سوی آمریکا را یک عمل غیرمتعارف می‌داند و همه مجاری قانونی را تا مشخص شدن نتیجه نهایی طی خواهد کرد

به گزارش خبرنگار ایلنا محمد باقر نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: بیمه کردن افراد فاقد بیمه یکی از مواردی است که در برنامه تحول نظام سلامت تعریف شده است و تا به امروز بیش از ۴ میلیون نفر از فاقدین بیمه به طور رایگان دفترچه بیمه دریافت کردند.

وی افزود: همچنین ظرف هفته‌های گذشته بیست‌وسه هزار نفر با مراجعه به سایت ثبت‌نام هدفمندی انصراف خود را از دریافت یارانه‌ها اعلام کردند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که سازمان هدفمندی توضیحات خاصی در خصوص اصلاح اطلاعات مربوط به هدفمندی که از امروز آغاز می‌شود، نداده است گفت: امروز به خانم نجفیان سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام می‌کنم که با مصاحبه با رسانه‌ها مطالب لازم را برای رو شن‌شدن افکار عمومی بیان کنند.

وی در خصوص آخرین خبرها از وضعیت بررسی اتفاق بند ۳۵۰ اوین گفت: قرار شد پس از جمع بندی گزارشات و تلفیق آنها نتیجه را اعلام کنند. زمان زیادی به انتهای این کار باقی نمانده است.

نوبخت در واکنش به اظهارات اخیر سخنگوی قوه قضائیه مبنی بر اینکه لیست دولت در خصوص اسامی بدهکاران بانکی با لیست قوه قضائیه همخوانی ندارد، گفت: لیست ارائه شده از سوی دولت بر گرفته شده از گزارشات نظام بانکی است و مستندات ما نیز گزارش بانک‌ها است.

وی افزود: یکی از وظایف و مسئولیت‌های وزیر دادگستری هماهنگی میان دو قوه مجریه و قضائیه است. بنابراین باید این هماهنگی از سوی وزیر صورت گیرد تا مغایرتی در این خصوص وجود نداشته باشد.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: من فکر می‌کنم به جای مطبوعاتی کردن این موضوع راه‌های بهتری نیز وجود دارد. به طور مثال نماینده قوه قضائیه و دولت می‌توانند طی جلسه مشترکی در این خصوص به یک نظر واحد برسد.

وی در خصوص افزایش قیمت خودرو نیز گفت: دولت با هرگونه افزایش خودرو در سال ۹۳ کاملاً مخالف است. شورای رقابت نیز هر گونه موافقت خود را برای افزایش قیمت خودرو رسماً تکذیب کرده است.

سخنگوی دولت همچنین درخصوص متوقف شدن پرداخت تسهیلات ازدواج گفت: رئیس کل بانک مرکزی در این خصوص بررسی‌های لازم را می‌کند و توضیح می‌دهد در سال جاری این تسهیلات ادامه خواهد یافت.

نوبخت افزود: با توجه به این که وزراء و اعضای هیات دولت در شورای پول و اعتبار عضو هستند می‌توانیم نقیصه به وجود آمده در خصوص پرداخت وام ازدواج را که از سوی بانک‌ها صورت گرفته است را برطرف کنیم.

نوبخت در خصوص برنامه‌های دولت برای افزایش بهره‌وری در کشور گفت: در قانون برنامه پنجم رشد متوسط سالانه ۸ درصد تعریف شده است که این باید از طریق افزایش بهره‌وری حاصل شود.

وی افزود: طبق قانون باید برنامه جامع بهره‌وری ایجاد می‌شد که این برنامه هم اکنون تهیه شده است و در مراحل تصویب آن هستیم تا بتوانیم آموزش‌های لازم را به دستگاه‌های مختلف اعلام کنیم.

نوبخت در خصوص موضع دولت در مورد نپذیرفتن ابوطالبی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل متحد گفت: دولت این کار را یک عمل غیرمتعارف می‌داند و همه مجاری قانونی را تا مشخص شدن نتیجه نهایی طی خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سفر ابوطالبی به چین در همراهی با رئیس جمهور ارتباطی به این مسئله دارد نیز گفت: وی معاون سیاسی نهاد ریاست جمهوری است و وظایف خود را تا بیش از استقرار در محل ماموریت جدید ادامه می‌دهد.

نوبخت در خصوص اقدامات دولت برای اجرای سیاست های کلی جمعیت که روز گذشته توسط رهبری عنوان شد، اعلام کرد: اجرای سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبری نیازمند بسترهای حقوقی و برنامه‌های اجرایی است. هم این سیاست و هم سیاست‌های دیگری که پس از اجرایی شدن قانون برنامه پنجم از سوی رهبری ابلاغ شده در لایحه برنامه ششم قرار خواهیم داد.

در ادامه خبرنگاری از نوبخت پرسید که با توجه به اتمام ماموریت اشتون، آیا این مسئله در روند مذاکرات ایران با ۱ + ۵ تاثیرگذار خواهد بود که وی پاسخ داد: اراده‌ای که از سوی شش کشور یعنی ۱ + ۵ صورت می‌گیرد در بیان اشتون خود را نشان می‌دهد. به نظر من این مسئله تاثیر چندانی در ادامه مذاکرات نخواهد داشت.

وی در پا سخ به این سوال که گفته شده بانک جهانی پرداخت تسهیلات به ایران را از سر گرفته گفت: ما فعلا برای تسهیلات بانک جهانی برنامه‌ای نداریم در صورتی که بخواهیم تسهیلاتی دریافت کنیم آن را اعلام خواهیم کرد.

نوبخت در واکنش به اظهارات اخیر اژه ای مبنی بر این که شکایتی از سوی بانک‌ها به قوه قضائیه در خصوص معوقات بانکی نشده است، گفت: بانک‌ها باید برای استیفای حقوق مردم اقدام کنند و همه راه‌های منجر به وصول این حقوق طی شود.

وی در خصوص اظهارات اخیر یکی از نمایندگان مجلس در خصوص رانت ۶۵۰ میلیون یورویی گفت: این موضوع در دی ماه سال۹۲ در کمیسیون‌های اقتصادی مطرح شد و وزیر صنعت و معدن نیز به صورت مکتوب به نمایندگان و ریاست مجلس پاسخ این اقدامات را داد که مستندات آن نیز موجود است.

نوبخت ادامه داد: این نکته که دولت به کسی رانت داده است به شدت تکذیب می شود. ما امروز از وزیر صنعت و معدن خواستیم که در خصوص اظهارات مطرح شده اقدام کنند و پاسخ سوالات و ابهامات این نماینده مجلس را در اختیار همه رسانه‌ها قرار دهند.

وی افزود: عمدتاً در کشور ما واردات محصولات کشاورزی و نهاده های دامی توسط یک شرکت انحصاری تهیه می‌شود که این روال از سال‌های گذشته وجود داشته است. وزارت صنعت نیز برای تامین هر چه سریع‌تر این نهاده‌ها از این شرکت، تامین آن را طلب کرد و این کار درستی است.

نوبخت خاطر نشان کرد: من با احترام به این نماینده وی را باتقوا و دلسوز می‌دانم اما او هم باید حق بدهد که اگر ابهامی در خصوص موضوعی ایجاد می‌شود و بحثدر کمیسیون مطرح و اعضای آن قانع می شوند، اصرار بی‌مورد در این خصوص ضرورتی ندارد.

وی یادآور شد: اگر این نماینده احساس می‌کند که رانتی صورت گرفته خواهش من این است که یک لحظه هم مضایقه نکنند و مستندات خود را به محاکم قضائی بدهند تا برخورد شود چراکه یک نفر نمی‌تواند هم شاکی و هم قاضی باشد.

سخنگوی دولت با بیان این که امروز وزارت صنعت و معدن پاسخ صریحی به این اظهارات خواهد داد گفت: در این پاسخ‌ها خواهید دید که سنتی از دلارهایی که این نماینده می‌گوید پرداخت نشده است خوبشختانه باب سوال و استیضاح که در مجلس باز است. اگر باز هم ابهامی باقی مانده است مطرح کنند تا پاسخ دهیم. دولت نیز مدعی است اگر دستگاهی تخلف کند با آن برخورد خواهد کرد.

نوبخت همچنین در خصوص اظهارات اخیر سرلشگر فیروزآبادی رئیس کل ستاد نیروهای مسلح ضمن تقدیر از این اظهارات گفت: من برخود لازم می‌دانم که به عنوان نماینده دولت از اظهارت سردار فیروزی آبادی که از موضع حق‌طلبانه بیان شد، تقدیر کنم.

وی افزود: بی‌تردید سردار رشیدی همچون فیروز آبادی هر زمانی که رکنی از نظام نیاز به دفاع داشته دریغ نکرده است این بار نیز دفاع واقع بینانه و مصلحانه از دولت کرد که به نمایندگی از دولت از او تشکر می‌کنم.

سخنگوی دولت در خصوص آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی نیز گفت: این پرونده در قوه قضائیه است و دادستان باید اخبار جدید را در این مورد اعلام کند.

در ادامه خبرنگاری با بیان این که علیرغم تقدیر شما از همکاری صداوسیما با دولت، یونسی از عدم تعامل صدا و سیما با دولت در خصوص ثبت‌نام یارانه‌ها انتقاد کرده است، موضع دولت در این خصوص را جویا شد که نوبخت پاسخ داد: ما به دفعات در مواردی که صدا و سیما به ماموریت خود درست عمل کرده است از این سازمان تقدیر کردیم و در مواقعی هم که انتظار داشتیم این سازمان در جایگاه ملی خود درست عمل کند و با این جایگاه فاصله داشته نظر خود را منعکس کردیم. این که بخواهیم یک ارزیابی صفر یا صد داشته باشیم در مورد هیچ دستگاهی قابل ارائه نیست.

نوبخت با اشاره به مصوبات امروز جلسه هیات دولت از اختصاص هزار میلیارد ریال به عنوان تنخواه به سازمان تعاون روستایی خبر داد و گفت: قرار شد این سازمان محصولات کشاورزی زارعین را که در مقاطعی بازاری برای خرید ندارد از این محل خریداری کند تا کشاورزان پس از برداشت محصولات خود دچار مشکل نشود. هر ساله پس از برداشت محصولات اتفاقاتی می‌افتد که بازار برای خرید محصولات آمادگی لازم را ندارد.

وی افزود: با توجه به این که اقدام مشابهی برای خرید محصولات کشاورزی صورت گرفت دولت توانست کمک لازم را به گوجه‌کاران نیز برساند و محصولات آنها از فاسد شدن نجات دهد.

نوبخت با اشاره به دیگر مصوبه امروز هیات دولت تصریح کرد: امروز در خصوص اجرای ماده یک قانون برنامه پنجم در خصوص تهیه لایحه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مباحثی مطرح شد که باید این موضو ع مبنای برنامه ششم نیز قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به این که سال آینده سال پایانی برنامه پنجم است باید لایحه برنامه ششم طی سال جاری به تصویب برسد. برای همین کمسیون فرهنگی موظف شد که پیش‌نویسی این لایحه را که توسط معاونت برنامه ریزی‌ و نظارت راهبردی رئیس جمهور امروز به هیات وزیرا ن تسلیم شد، پس از نهایی کردن به مجلس بفرستد.

سخنگوی دولت با اعلام این که فرایند تهیه برنامه ششم از فردا اول خرداد ماه آغاز می شود گفت: ما می توانیم تا ۱۵ شهریور ۹۴ مصوبه نهایی این لایحه را که در سال ۹۳ تهیه می شود در اختیار داشته باشیم و بودجه سال ۹۵ بر مبنای برنامه ششم تقدیم مجلس کنیم.

وی با بیان این که ما لایحه برنامه ششم را نیز مثل بودجه ۹۳ در موعد مقرر تقدیم مجلس خواهیم کرد گفت: از فردا کار تهیه برنامه ششم در معاونت برنامه ریزی انجام می شود.

در مدلی که برای تهیه برنامه ششم در نظر گرفته شده است همه ظرفیت ها و نهادهایی که می تواند در این برنامه نظری داشته باشند امکان مشارکت در تهیه و تنظیم آن را دارند.

نوبخت با اشاره به این که برنامه ششم با نوآوری و سیاقی متفاوت‌تر از برنامه‌های قبل تهیه می‌شود، گفت: با آسیب‌‌شناسی که از برنامه‌های قبل داشتیم می‌توان برنامه ششم را خیلی روز آمدتر کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز