خبرگزاری کار ایران

روحانی در همایش بیمه سلامت همگانی:

وزارتخانه های تعاون و بهداشت برای تحول نظام بیمه و سلامت تلاش کنند

asdasd
کد خبر : ۱۷۰۴۸۹

اجازه دهیم مردم راحت باشند و این همه هر روز در زندگی مردم دخالت نکنیم، مردم خودشان راه بهشت را انتخاب می کنند، نمی شود مردم را به بهشت فرستاد.

رئیس جمهور گفت: اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم، می بینیم که همه روزهای تاریخی و سرنوشت ساز ما در خرداد ماه آفریده شده است. خرداد ماه همواره ماه سرنوشت سازی برای ما بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در همایش بیمه سلامت همگانی عنوان کرد: ما مشکلاتی در این زمینه در قواعد بازی داریم که باید آن را حل کنیم. ما باید در نظام سلامت از لحاظ روحی به مردم آرامش بدهیم و از لحاظ جسمی نیز آنها را تقویت کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به این که موضوع سلامت و بیمه از مسایل بسیار مهم است گفت: هدف ما طبق چشم انداز ۲۰ ساله این است که کشور به یک کشور توسعه یافته تبدیل شود.

وی افزود: طبق چشم انداز ۲۰ ساله باید سالانه ۸ درصد در نظام سلامت رشد می داشتیم تا در ۲۰ سال به نقطه مورد نظر برسیم. اما متاسفانه در ۱۰ سال اول شرایط مناسبی نداشتیم، در سال های اولیه ۴.۵ درصد رشد داشتیم. در سال های بعد شرایط مقداری مطلوب شد و در دو تا سه سال اخیر وضع به گونه ای شد که در سال ۹۱ رشد منفی ۵.۸ داشتیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه هنوز آمار سال ۹۲ به دست ما نرسیده گفت: قاعدتاً سال ۸۲ هم رشد منفی را خواهیم داشت اما انشاء الله با حمایت مردم در سال ۹۳ به یکی از اهداف دولت که رشد مثبت در نظام سلامت است خواهیم رسید.

وی ادامه داد: باید در سال های آینده رشد را افزایش دهیم و در طول ۱۰ سال آینده اگر حرکت ملی با مدیریت جهادی را پیش بگیریم ناامید نیستم که بخش بزرگی از عقب ماندگی گذشته را جبران کنیم، شدنی است که به چشم انداز برسیم.

روحانی با بیان این که غم همه ما باید یکی باشد گفت: در یک سوال از هم بپرسیم که چرا توسعه یافته نیستیم، اگر این سوال ملی ما باشد کار ما درست می شود.

وی گفت: اگر دغدغه مردم در نظام سلامت به حد معمول برسد به توسعه دست می یابیم، باید نظام سلامت و بیمه ما متحول شود و هر دو وزارتخانه بهداشت و تعاون تلاش کنند تانظام بیمه و سلامت متحول شود و نگرانی مردم در بخش سلامت که امروز بیش از حد معمول است کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: علت این که در خرمشهر پیروز شدیم این بود که سوال ما ملی شد که چرا خرمشهر سقوط کرد و چرا نباید خرمشهر به دامن کشور برگردد، همین باعثعزم ملی و سراسری و فتح خرمشهر شد.

رئیس قوه مجریه گفت: فتح خرمشهر پشت قباله هیچکس و هیچ نهادی نیست، پشت قباله ملت ایران است.

وی با اشاره به این که در جنگ صحنه های عجیب از یک دانشجو، یک دانش آموز، یک راننده، یک کارمند و یک کارگر می دیدیم ادامه داد: در سال ۶۲ در جبهه یک روز که از صبح تا غروب مشغول بازدید بودم فرزندان سه رئیس قوه را در جبهه دیدم، در سخنرانی دو کوهه به رزمندگان گفتم ما در این جنگ پیروز می شویم چون همه هستند، این گونه نیستند که ثروتمندان نباشند و فقرا باشند، مردم عادی در جنگ باشند و علما نباشند، عالی رتبه ها نباشند و عوام باشند بنابراین چون همه هستند ما در این جنگ پیروز می شویم.

روحانی گفت: امروز باید دغدغه ما توسعه باشد، اگر همه مردم یکصدا شدند به چشم انداز می رسیم.

وی با اشاره به اینکه توسعه بدون توسعه در نظام سلامت امکان پذیر نیست ادامه داد: اگر مردم در بحثسلامت مشکل داشته باشند به توسعه نمی رسیم.

رئیس جمهور گفت: وقتی بنزین آلوده هوا را آلوده می کند همه نگران می شوند اما عده ای بی جهت دچار دغدغه می شوند این نگرانی در حقیقت گرد و غبار است، مردم را بی جهت و بدون دلیل و به بهانه های واهی نگران نکنید.

وی با اشاره به اینکه اجازه دهیم مردم راحت باشند و این همه هر روز در زندگی مردم دخالت نکنیم گفت: مردم خودشان راه بهشت را انتخاب می کنند، نمی شود مردم را به بهشت فرستاد، همان طور که پیامبر(ص) مردم را بشارت می داد ما هم باید بشیر و نذیر باشیم، همه کار بکنیم که در جامعه آرامش باشد.

روحانی با اشاره به اینکه دعواهای گروهی تا حد و اندازه معمول بد نیست گفت: اندازه دعواها از نمک گذشته و فلفل شده است، هر چیزی اندازه دارد، دعواها و رقابت های معمول عیبی ندارد اما اگر همش دعواهای جناحی باشد نمی شود به توسعه دست یافت.

وی ادامه داد: اگر شش ماه قبل از انتخابات دعوا باشد عیبی ندارد اما به محض تمام شدن انتخابات در کشور ما دعوا برای انتخابات بعد آغاز می شود، دعوا می کنند تا کسی که پیروز انتخابات موفق نشود تا در دوره بعد کاندیدای آنها پیروز شود.

وی با بیان اینکه ما باید آلودگی در نظام بهداشت را کاهش دهیم، گفت: همه می‌دانیم اصل بهداشت است و اگر بهداشت ناموفق باشد، آنگاه نوبت درمان است درست است که درصد امید به زندگی از ۵۰ به ۷۰ افزایش یافته اما در گذشته بیماری اینقدر زیاد نبود. به هر حال جامعه صنعتی نیز تبعات خود را دارد که یکی از آنها مشکلات مربوط به بهداشت است.

رئیس جمهور افزود: اگر می‌خواهیم توسعه پیدا کنیم، باید جامعه ما سالم باشد پولی که ما برای سلامت خرج می کنیم، همچون آموزش و پرورش هزینه نیست. چرا که ما در واقع در حال ساختن توسعه انسانی هستیم.

وی با اعلام اینکه تصمیم ما بر این است که نظام سلامت را متحول کنیم، گفت: باید نظام سلامت را به سمت نقطه مطلوب ببریم ما تا نقطه مطلوب فاصله داریم و باید قدم به قدم جلو برویم اگر بتوانیم به نقطه مطلوب در این زمینه برسیم، در واقع این دستاورد به معنای فتح خرمشهر دیگری است.

روحانی با اشاره به سخنرانی خود در همایش سالروز فتح خرمشهر گفت: من در این همایش نیز تاکید کردم که نگذاریم حماسه ما در سال ۶۱ باقی بماند. هر سال باید حماسه آفرینی کنیم و فتح خرمشهر داشته باشیم. همانطور که سال قبل ملت ایران طبق تدبیر رهبری در ۲۴ خرداد ماه یک حماسه عظیم آفریدند و به منطقه و دنیا نشان دادند که از افراط و خشونت رویگردانیم و مسیر اعتدال و اخلاق را ه ما است.

رئیس جمهور با تاکید براینکه اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم، می بینیم که همه روزهای تاریخی و سرنوشت ساز ما در خرداد ماه آفریده شده است، گفت: خرداد ماه همواره ماه سرنوشت سازی برای ما بوده است.

وی ادامه داد: ما باید بتوانیم در نظام سلامت تحولی بزرگ بیافرینیم دراین مسیر هر دو وزارتخانه بهداشت و کار باید با یکدیگر تلاش کرده و مردم نیز ما را پشتیبانی کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: در یک نظام سلامت اگر پزشک و پرستار عاشق کارشان نبوده و یا باسواد نباشند، ما به جایی نخواهیم رسید. حتی اگر نظافت چی یک بیمارستان نیز متعهد به کار خود نباشد، باز هم نظام سلامت به جایی نمی رسد.

وی با تاکید برا ینکه باید همه برای توسعه نظام سلامت دست به دست هم دهیم، گفت: علاوه بر این باید تجهیزات ما هم به روز و درست باشد در غیر این صورت پزشک بوعلی سینا نیست که بتواند با نفس خود بیماری افراد را تشخیص دهد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در نظام سلامت اصل منابع مالی است، گفت: اگر منابع مالی به خوبی تامین نشود، هیچ چیزی درست نخواهد شد. امروز برای من به عنوان مسئول دستگاه اجرایی کشور و برای همه وزرای ما روز افتخار آمیزی است چرا که کاری که بیش از ۲۰ سال در قانون شعار داده شده را عملیاتی کردیم و می‌توانیم امروز اعلام کنیم، تمام مردم ایران را تحت پوشش بیمه قرار دادیم.

روحانی افزود: البته این همه کار نیست ما باید پوشش بیمه را ارزشمند و هدفمند کنیم. امروز بیش از ۳۰۰ هزار دارو تحت پوشش بیمه است که باید این میزان افزایش پیدا کند. ما باید دامنه بیمه را گسترش دهیم، تا بتوانیم مشکلات مردم را برطرف کنیم. دولت به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه نقش ایفاکند. همه ارگان‌های مسئول و سازمان‌های مردم نهاد باید در این زمینه دست به دست دولت دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز