خبرگزاری کار ایران

جهانگیری:

باید خاطره دانشجویان ستاره‌دار از ذهن فرهیختگان کشور پاک شود

asdasd
کد خبر : ۱۷۲۴۲۷

عده‌ای درصدد هستند دولت را به حاشیه بکشانند / باید با داستان بورس برخورد شود و اعتماد به دانشگاهیان برگردد. / رییس جمهور واقعا به تعهدی که به مردم داده است پایبند است و دولت مصمم است که کشور را از مشکلات عبور دهد.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: باید خاطره دانشجویان ستاره‌دار از ذهن فرهیختگان کشور پاک شود.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری در مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه کشور در سال ۹۲، با بیان این‌که بحثدانشجویان ستاره‌دار خاطره تلخی را ایجاد کرد و این تصور را به وجود آورد که در این کشور می‌شود عده‌ای را از تحصیل محروم داشت، گفت: باید خاطره این موضوع از ذهن فرهیختگان کشور پاک شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مسائل پیش آمده در ارتباط با بحثبورس دانشجویان و مسائل حاشیه‌ای مرتبط با آن، از وزارت علوم و وزارت بهداشت خواست که با جریان سوئی که در این ارتباط به وجود آمده برخورد کند به نحوی که اعتماد به دانشگاه و دانشگاهیان برگردد.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که عده‌ای درصدد هستند دولت را به حاشیه بکشانند و از هر موضوعی در این ارتباط استفاده می‌کنند، گفت: یک روز بحثموضوع هسته‌ای را بهانه کردند ولی دیدند که مقام معظم رهبری از بحثهسته‌ای و دولت حمایت کردند، ‌ اکنون مسائل فرهنگی را مطرح می‌کنند، مسائل جزیی را عمده می‌کنند و اینگونه بیان می‌کنند که این دولت می‌خواهد فرهنگ دینی مردم را تضعیف کند.

جهانگیری اظهار کرد: یک عده‌ای اصرار دارند که این دولت را به حاشیه بکشانند و از هر موضوعی استفاده می‌کنند که یک حاشیه ایجاد کنند.

معاون اول رییس‌جمهور در بخشی از صحبت‌های خود در جمع دانشجویان ایران با اشاره به بحثدانشجویان ستاره‌دار، گفت: موضوع دانشجویان ستاره‌دار از پرونده وزارتین(وزارت بهداشت و علوم) انگار دارد حذف می‌شود. بحثدانشجویان ستاره‌دار خاطره تلخی را در ذهن عده‌ای ایجاد کرد و این تصور را در بین عده‌ای ایجاد کرد که در این کشور می‌شود عده‌ای را از تحصیل محروم کرد. باید خاطره این موضوع از ذهن فرهیختگان کشور پاک شود.

وی همچنین با اشاره به مباحثی که این روزها در ارتباط با بحثبورس و حاشیه‌های آن مطرح است، گفت: در یک مقطعی تصمیم گرفته شد به جای آزمون بورس خارج کشور بیایند و شرایط دیگری را بگذارند و در این راستا شرایطی را بیان کردند که هرکس دارای این شرایط باشد می‌تواند از این موضوع استفاده کند اما به این نتیجه رسیدند که این شرایط را کنار بگذارند و زحمت انتخاب براساس شرایط نباشد. تعدادی از این بورس‌ها مربوط به خارج از کشور بود، احتمالا آنها پذیرش نداده‌اند، بعد تصمیم گرفته شده در داخل کشور از این بورس استفاده شود. هزینه تحصیلی خوبی به عنوان بورس داده شد و آنها عضو هیات علمی شدند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در این ماجرا تبعیض ناروایی صورت گرفته و این سوءاستفاده از قدرت است، گفت: این اتفاقات و شیوه مخالفت با استعدادهایی است که زحمت می‌کشند تا بتوانند از این فرصت‌ها استفاده کنند.

جهانگیری با بیان اینکه وزارت علوم باید با جریان سوئی که در این ارتباط وجود دارد، برخورد کند، گفت: ما باید یک خدمت خوب به مردم ارائه کنیم.

وی گفت: عده‌ای آمدند دیگران را با مطرح کردن عناوینی چون طایفه‌گری بدنام کردند و خودشان زیر این شعارها و این مسائل هر کاری که دوست داشتند انجام دادند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: باید با داستان بورس برخورد شود و اعتماد به دانشگاهیان برگردد.

جهانگیری خطاب به وزرای علوم و بهداشت گفت: سر کار شما با نخبگان این کشور است و در این دوره نباید اینگونه مسائل در آموزش کشور اتفاق بیفتد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحثاقتصاد مقاومتی و نقش دانشجویان در تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی اقتصاد، یعنی ما به نقطه‌ای برسیم که از چالش‌هایی که در عرصه اقتصاد وجود دارد، عبور کنیم.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه اقتصاد دانش‌بنیان جزو سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و دانشجویان باید به آن بپردازند، به اهمیت اجرای نقشه جامع علمی کشور اشاره کرد و گفت: باید برای اجرایی شدن آن تمرکزی ایجاد شود.

جهانگیری همچنین به اهمیت ساماندهی نظام نوآوری اشاره کرد و گفت: این موضوع در هر کشوری که رخ دهد، برای آن کشور و کل دنیا راهگشا خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت رشد بهره‌وری و گفتمان‌سازی در مورد ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به پیشنهاد دانشجویان نمونه مبنی بر اینکه باشگاه دانشجویان نمونه ایجاد شود، گفت: پیشنهاد خوبی است که زمینه‌ای فراهم شود تا دانشجویان نمونه طی سال‌های مختلف با هم ارتباط داشته باشند و اگر آیین‌نامه و چارچوبی در این ارتباط لازم است که دولت تدوین کند، دولت این کار را انجام می‌دهد.

معاون اول رییس جمهور در ادامه خطاب به دانشجویان گفت: من در جمع شما این جمله را عرض می‌کنم که آقای رییس جمهور واقعا به تعهدی که به مردم داده است پایبند است و دولت مصمم است که کشور را از مشکلات عبور دهد.

جهانگیری گفت: البته حافظه ما، حافظه فراموشی است و برخی دوستان روزی را که این دولت امور را در دست گرفته است، فراموش کردند. اینکه ارتباط ما با دنیا چگونه بود، وضع اقتصادی ما چگونه بود، بازار ارز چگونه بود. دولت در یک مقطع کوتاه توانست که در تمام بخش‌ها اقدامات جدی انجام دهد و تمرکزش بر این موضوع بود. ما امروز در فضای بین‌المللی با افتخار می‌بینیم که قوی‌ترین تیم دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ انقلاب شکل گرفته و در مذاکرات از موضوع هسته‌ای کشور دفاع می‌کند و زیر بار یک کلمه زورگویی کشورهای قدرتمند نرفته‌ایم و تاکید داریم که باید حق و حقوق ملت ایران به رسمیت شناخته شود البته از زبان استدلال و گفت‌وگو استفاده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه به هرحال بنیان‌های تحریم شکسته است، گفت: اینکه گفته می‌شود آنچه که قرار بود در توافقنامه ژنو به ما بدهند، نداده‌اند، نادرست است.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه من خودم هفته‌ای در مورد تمام مواردی که در توافقنامه ژنو پیش‌بینی شده جلسه می‌گذارم و امور را بررسی می‌کنیم و از دستگاه‌ها در ارتباط با این مسائل سوال می‌کنم، گفت: عده‌ای این شرایط را نمی‌پسندند ولی مردم ایران این شرایط را می‌پسندند. در انتخابات سال ۹۲ تمام نظرات وجود داشت ولی مردم این نظر را که اکنون در کشور وجود دارد را انتخاب کردند. برخی از دوستان فراموش کردند که در سال ۸۴ کاندیدای پیروز در مرحله اول چقدر رای آورد، در حالی که در انتخابات سال ۹۲ در مرحله اول رییس جمهور در یک انتخابات رقابتی رای قابل توجهی کسب کرد.

به گزارش ایسنا، جهانگیری در ادامه سخنان خود در جمع دانشجویان گفت: در بخش داخلی نیز مصمم هستیم که مسائل اقتصادی را حل کنیم. کسی باور نمی‌کرد که این دولت بتواند تورم نقطه به نقطه را از ۴۳ درصد در عرض چند ماه به ۱۷.۲ درصد برساند. دولت و شخص رییس جمهور مصمم هستند روی این موضوعات جدی بایستند و تلاش دارند که انضباط مالی در بودجه و اقتصاد کشور حاکم شود. ما تاکنون یک ریال نیز به منابع بانک مرکزی دست نینداخته‌ایم.

وی با اشاره به تلاش‌های دولت در راستای پیشرفت اقتصادی کشور گفت: با افتخار می‌گوییم که ان‌شاءالله امسال به رشد اقتصادی مثبت می‌رسیم. از رکود خارج می‌شویم، چراکه تیمی که دارد کار می‌کند، دارای توانمندی مناسبی است.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه باید از تمام نیروهای انسانی که به سود کشور هستند و می‌خواهند کشور پیشرفت کند با هر گرایش سیاسی، استفاده کنیم، گفت: یک عده‌ای اصرار دارند که این دولت را به حاشیه بکشانند و از هر موضوعی استفاده می‌کند که حاشیه ایجاد کند. یک روز موضوع هسته‌ای را بهانه می‌کنند و وقتی دیدند آقا از موضوع هسته‌ای حمایت کردند، به سمت بحث‌های فرهنگی رفتند، مسائل جزیی را عمده می‌کنند و اینگونه القا می‌کنند که گویی این دولت می‌خواهد فرهنگ دینی مردم را تضعیف کند.

جهانگیری با بیان اینکه این دولت ۷،۸ ماه است که کار را شروع کرده است، گفت: فیلم‌هایی که اکنون اکران می‌شود، مربوط به دولت قبل است و فقط در این دوره ما مجوز اکران داده‌ایم و یا در مورد کتاب‌ها.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: من خطاب به متدینین و مومنین می‌گویم که این دولت و رییس جمهور یک قدم از خطوط قرمزی که رهبری در تمام بخش‌ها وضع کرده، عدول نخواهد کرد. ما در دولت مصمم هستیم که در چارچوب سیاست‌های رهبری عمل کنیم و یک ذره نمی‌خواهیم از رهبری در کارهای خود هزینه کنیم. ما مسوولیت را قبول کرده‌ایم و باید کشور را از مشکلات عبور دهیم. باید از این وضع عبور و به مردم فکر کنیم.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحثسبد کالا و حاشیه‌های آن و همچنین ثبت‌نام مردم برای دریافت یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: یک عده‌ای می‌گویند این ثبت‌نام‌ها برای دولت بد شد. در حالی که شخص رییس جمهور و دولت به مردم گفتند هرکسی که نیاز دارد برود و ثبت‌نام کند و عمده مردم تشخیص دادند که باید ثبت‌نام کنند. عده‌ای این ثبت‌نام‌ها را به گونه‌ای علیه دولت می‌گیرند در حالی که ما در دولت از این دو اتفاق یعنی بحثسبد کالا و ثبت‌نام مردم برای دریافت یارانه‌ها پیام دیگری می‌گیریم. در واقع این پیام را برای ما داشت که مردم، مشکل دارند و باید به فکر مشکلات مردم باشیم.

جهانگیری گفت: ما در دولت تلاش داریم وارد حاشیه‌ها نشویم. از این تشرها و هشدارها نیز ترسی نداریم. کارنامه ما روشن است. آقایانی که تشر می‌زنند و در برخی جلسات مظلوم‌نمایی می‌کنند و حتی بعضا گریه می‌کنند بدانند اگر دغدغه شان این است که اگر خدای نکرده این دولت از مواضع رهبری یک اپسیلون فاصله بگیرد بدانند که اینطور نیست. این دولت در تمام بخش‌ها از جمله در سیاست خارجی، داخلی، فرهنگ در چارچوب سیاست‌هایی که رهبری بیان کرده است، عمل می‌کند.

معاون اول رییس جمهور در مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه با تبریک ایام شعبانیه و همچنین گرامیداشت یاد امام گفت: امیدوارم که خداوند به همه ما این توفیق را بدهد که در راهی که امام ترسیم کرده حرکت کنیم و این مسیر را دنبال کنیم.

وی با اشاره به اهمیت توسعه گفت: بحثتوسعه پایدار برای ایران در حال حاضر هم یک انتخاب و هم یک الزام است، به خاطر شرایط کشور و تحولاتی که در منطقه رخ می‌دهد.

جهانگیری با بیان اینکه جایگاه توسعه پایدار در مغز انسان‌های اندیشمند و صاحب‌نظر است، گفت: ما در این راستا به افرادی نیازمند هستیم که این مسیر را باز کنند و رسالت دانشگاه‌های کشور و آموزش کشور در این راستا سنگین است.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه دانشگاه‌ها در کشورهای توسعه یافته از ارکان کلیدی توسعه محسوب می‌شوند، گفت: در واقع این دانشگاه‌ها مسوول اصلی تولید ثروت در کشورشان هستند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه مرجعیت دانشگاهیان در بین افراد جامعه پذیرفته شده است، گفت: در واقع دانشگاهیان در خیلی از جهت‌گیری‌های کشور نقش مهمی دارند و مردم به این قشر توجه دارند.

جهانگیری با بیان اینکه جهت‌گیری‌هایی که برای توسعه علمی در کشور است، یک فرصت برای دانشجویان است و آنها باید از این فرصت برای برداشتن گام‌های بلند استفاده کنند، به چالش‌هایی که در بخش آموزش کشور وجود دارد اشاره کرد و گفت: ممکن است برخی از این چالش‌ها به دانشگاه‌ها مربوط نباشد ولی باید دانشگاه‌ها حل این چالش‌ها را در دستور کار قرار دهند و راهکار به دولتمردان برای حل این چالش‌ها بدهند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه یکی از چالش‌ها، بحثبیکاری است، گفت: نرخ بیکاری در کشور ما دو رقمی است و این نرخ بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و خانم‌ها بالاست.

وی افزود: در سال‌های گذشته وقتی صحبت از این می‌شد که نرخ بیکاری در کشور بالاست، عده‌ای می‌گفتند که افغانی‌ها کارها را در اختیار گرفته‌اند و کار در اختیار ایرانی‌ها نیست و باید کار در اختیار ایرانی‌ها قرار بگیرد تا مشکل حل شود، ولی نمی‌شود امروز دیگر از این حرف‌ها زد. نیرویی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود، باید کارآفرین باشد و دولت نیز باید شرایط و بستر سرمایه‌گذاری را فراهم کند. در واقع کسی که فارغ‌التحصیل می‌شود علاوه بر اینکه برای خود شغل ایجاد می‌کند، باید برای عده دیگر نیز کار ایجاد کند.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود از افزایش بی‌رویه خروج دانش‌آموختگان از داخل کشور نیز اظهار تاسف کرد و گفت: باید به این موضوع پرداخت. در داخل کشور یک سرمایه‌گذاری سنگین می‌شود ولی موقع بازدهی این نیروها که می‌رسد، دیگران آنها را جذب می‌کنند. باید این موضوع در دستور کار قرار بگیرد و بررسی شود که راهکار آن چیست.

جهانگیری همچنین عدم تناسب بین دانش‌آموختگان و نیازهای کشور را یکی دیگر از مشکلات عنوان کرد و گفت: در برخی از رشته‌ها که دانشجو پذیرفته می‌شود، میزان آن نسبت به نیاز کشور زیاد است.

وی گفت: اخیرا در جلسه هیات دولت گزارشی از وضع ساختار اداری کشور داده شد که این گزارش تکان‌دهنده بود و در کشوری مثل ایران که باید به نحو مطلوب اداره شود، متاسفانه بیش از ۵۰ درصد نیروهایی که در دولت کار می‌کنند، تحصیلات آنها زیر لیسانس بود. متاسفانه ما در بخش خصوصی و بنگاه‌های صنعتی نیز این موضوع را مشاهده می‌کنیم چراکه آنها بعضا هنوز به این موضوع نرسیده‌اند که اگر نیروی تحصیلکرده انتخاب کنند، ‌ این نیروی تحصیلکرده می‌تواند در آن بنگاه تحول ایجاد کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز