خبرگزاری کار ایران

روحانی در نشست مشترک اتاق های بازرگانی ایران و ترکیه:

ایران و ترکیه هیچ تضاد منافعی در عرصه توسعه ندارند

asdasd
کد خبر : ۱۷۵۲۶۷

ما می توانیم با باز کردن فضای بیشتر برای فعالیت های دو طرف و همچنین با اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار که در این دولت در ایران اجرایی و عملیاتی شده زمینه را برای سرمایه گذاران خارجی در ایران فراهم تر کنیم؛ شعار این دولت استقبال از سرمایه و سرمایه گذاران است چه ایرانی و چه غیر ایرانی و بویژه سرمایه گذاران ترک.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه ایران و ترکیه هیچ تضاد منافع و مانعی در مسیر توسعه و گسترش روابط خود ندارند، گفت: اقتصادهای ایران و ترکیه می توانند به عنوان دو اقتصاد بزرگ و قدرتمند نه در جایگاه رقیب بلکه به عنوان مکمل یکدیگر فعالیت کنند.

حسن روحانی که در نشست مشترک اعضای اتاق بازرگانی ترکیه و فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی ایران سخن می گفت، تاکید کرد: ایران و ترکیه دو ملت بزرگ و با فرهنگ و تمدن دیرین مشابه و تاریخ مشترک در منطقه ای حساس هستند که قرن ها روابط صلح آمیز دوستانه و برادرانه بین آنها حاکم است.

رییس جمهور افزود: ایران و ترکیه هر دو دارای دموکراسی آزاد هستند و حکومت هایشان بر مبنای صندوق رای تشکیل شده و دنیایی از مشترکات در اخلاق و رفتار دارند که وجه برجسته ای از این مشترکات را در روزهای آینده و با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان شاهد خواهیم بود.

روحانی که سخنانش با تشویق های ممتد حاضران همراه بود، اظهار کرد: به عنوان نماینده ملت ایران وقتی پس از دو دهه به آنکارا سفر کردم و ترکیه ای امن و با ثبات و توسعه یافته را می بینم به عنوان یک ایرانی، من هم افتخار می کنم.

رییس جمهور با اشاره به اینکه ترکیه امن و با ثبات، توسعه یافته، سرفراز برای ما ملت ایران هم سرفرازی و عظمت است، اظهار کرد: سرمایه های بسیار بزرگی را ملت ها و تاریخ ما در طول دهه های گذشته آماده کرده اند تا ما امروز از این فضای دوستانه و برادرانه و صمیمی بتوانیم نهال همکاری را غرس کنیم.

روحانی با بیان اینکه این بوستان را پدران ما سالهای گذشته و انسان های فرهیخته دو ملت فراهم کرده اند، تصریح کرد: ایران و ترکیه دو ملتی هستند که دارای افتخارات مشترک اند؛ جلال الدین رومی و قونیه افتخار هر دوی ما هستند. وقتی ما دارای شخصیت ها و افتخارات مشترک هستیم، وقتی ما اشعار مولانا را می خوانیم و لذت می بریم و شما هم از خواندن آن لذت می برید و احساس و لذت واحد نسبت به اشعار مولانا داریم. پس ریشه های فرهنگی ما دارای آبشخور مشترک است و این سرمایه بزرگی برای توسعه در روابط دو کشور خواهد بود.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه بی شک تجار، کارآفرینان و صاحبان صنایع در ایران و ترکیه ستون های اصلی روابط اقتصادی دو کشور خواهند بود، گفت: آنها با ارتباط نزدیک تر و با فهم مشترک نسبت به پروژه هایی که به نفع دو کشور است می توانند توسعه اقتصادی دو جانبه و همکاری های اقتصادی دو کشور را تضمین کنند و دو دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه نیز تمام مساعی خود را برای به نتیجه رسیدن صاحبان و ستون های اقتصاد برای دستیابی به نتایج ملموس تلاش خود به کار خواهند گرفت و اگر موانعی پیش روی روابط وجود دارد این موانع را مرتفع خواهند کرد.

روحانی با اشاره به اینکه در جلسات دیروز به رییس جمهور و نخست وزیر ترکیه و وزرای محترم در جلسه همکاری های مشترک اقتصادی و راهبردی تأکید کردم که باید پیوندهای اقتصادی را مستحکم کنیم، افزود: روابط بانکی و حمل و نقل و زمینه سازی برای حضور سرمایه های ترکیه در ایران و سرمایه های ایران در ترکیه می توانند به عنوان مبانی و زمینه هایی برای توسعه روابط دو کشور باشند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه فاصله راه آهن شما و ما فقط ۳۵۰ کیلومتر است، تصریح کرد: ما در حال طراحی راه آهنی هستیم که از دریای عمان و بندر چابهار خط ریلی ما را به چین متصل کند. در سال جاری همچنین راه آهن ما از طریق ترکمنستان به قزاقستان و کل منطقه " سی آی اس " متصل خواهد شد و به زودی در سال بعد راه آهن ایران به جمهوری آذربایجان متصل خواهد شد و چرا راه آهن ایران به راه آهن کشور دوست و برادر ما متصل نشو؟.

روحانی ادامه داد: این کار سنگینی نیست نه برای ایران و نه برای ترکیه. اراده و تصمیم لازم برای اتصال همه رگ هایی که می تواند پمپاژ اراده دو طرف از قلب دو ملت به تمام رگ های نه تنها دو کشور بلکه منطقه و جهان را ساری و جاری بسازد، وجود دارد.

رییس جمهور با بیان اینکه حجم روابط ما قابل قبول نیست و باید به دو برابر افزایش پیدا کند، اظهار کرد: اراده و برداشتن موانع با دولت ها و اجرا با شما اتاق های بازرگانی دو کشور است.

روحانی گفت: ایران و ترکیه ظرفیت های فراوان منطقه ای هم در قالب اکو و دی هشت در اختیار دارند که از این ظرفیت ها هم باید استفاده و بهره برداری کنیم.

رییس جمهور تصریح کرد: دولت تدبیر و امید که یکی از شعارهایش تسهیل برای فعال شدن بخش خصوصی در ایران بوده و بر این شعارش پای خواهد فشرد، امروز که فقط ۱۰ ماه از عمر آن گذشته است، در این زمینه تسهیلات فراوانی را برای بخش خصوصی آماده نموده و آماده است تا اگر معضلات و مشکلاتی پیش پا است آنها را مرتفع کند.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: این دولت مصمم است تحریم غیرعادلانه ای را که توسط برخی کشورهای غربی به ناروا علیه ایران وضع شده بود، با منطق و مذاکره و با استدلال و کنار میز مذاکره نشستن به حل و فصل نهایی برساند و در این راستا قدم اول را با توافق ژنو برداشت و برای دنیا به اثبات رساند که ایران صرفاً در پی فناوری صلح آمیز هسته ای است و این حق را از آن همه ملت ها در منطقه و در سایر مناطق جهان می داند.

رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه در راستای فعال شدن توسعه ای معتقدیم ایران پلی برای اتصال به شرق و ترکیه پلی برای ارتباط به غرب در این منطقه است، گفت: بیاییم این دو پل عظیم منطقه را به یکدیگر متصل کنیم. نیروی انسانی فرهیخته و فعال در هر دو کشور وجود دارد؛ صنعت و پیشرفت تکنولوژی در ترکیه و معادن و منابع و بویژه انرژی در ایران که با اتکا به اینها می توانیم اقتصاد دو کشور را نه به عنوان دو اقتصاد رقیب در برابر یکدیگر که به عنوان دو اقتصاد مکمل در کنار یکدیگر قرار دهیم.

روحانی ادامه داد: ما می توانیم با باز کردن فضای بیشتر برای فعالیت های دو طرف و همچنین با اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار که در این دولت در ایران اجرایی و عملیاتی شده زمینه را برای سرمایه گذاران خارجی در ایران فراهم تر کنیم؛ شعار این دولت استقبال از سرمایه و سرمایه گذاران است چه ایرانی و چه غیر ایرانی و بویژه سرمایه گذاران ترک.

رییس جمهور اظهار کرد: در این سفر به مسئولان محترم کشور ترکیه، برخی از زمینه های توسعه را برشمردیم. دولت ایران مصمم است سواحل جنوب خود را آباد و فعال کند و راه را در سراسر سواحل جنوبی خلیج فارس و دریای عمان و همچنین راه ریلی و خطوط انتقال نفت و گاز را در راستای آباد و فعال کردن بنادر جنوب چه بندر عباس و چه چابهار و چه بندر جدیدی که این دولت می خواهد فعال کند به نام بندر جاسک بگستراند.

روحانی افزود: سرمایه گذاری در تمام این مناطق و مناطق آزاد ایران با استقبال دولت روبرو می شود. ما استقبال می کنیم تا در سایه این سرمایه گذاری، دو کشور و دو ملت بتوانند منتفع شوند.

رییس جمهور تصریح کرد: طبق آمارهای ملی و بین المللی ریسک های سیاسی و اقتصادی در ایران به طور روزافزونی در حال کاهش است و این فرصت بی نظیری را در اختیار سرمایه داران قرار می دهد. بنده همین جا از همه فعالان اقتصادی ترکیه دعوت می کنم تا با حضور در صحنه های اقتصادی ایران و تعامل نزدیک تر و با سرمایه گذاری و فعالیت بازرگانی در تمامی بخش های اقتصادی و صنعتی ایران مشارکت نمایند.

روحانی در پایان سخنان خود اظهار کرد: بار دیگر فرصت را مغتنم شمرده و ضمن تشکر از برگزاری چنین جلسه ای، آرزوی توفیق بیشتر و اعتلای هر چه بیشتر در روابط دو کشور بویژه در زمینه های همکاری بخش خصوصی را خواهانم و از میهمان نوازی دولت ترکیه و مردم بزرگوار این کشور تشکر و سپاسگزاری می کنم.

در پایان این مراسم روحانی دفتر یادبود اتاق بازرگانی ترکیه را امضاء کرده و رییس اتاق بازرگانی ترکیه نیز هدیه ای به رسم یاد بود به رییس جمهوری کشورمان تقدیم کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز