خبرگزاری کار ایران

روحانی در جمع عشایر و روستائیان استان لرستان:

مهاجرت روستائیان و تخلیه روستاها خبر خوشی برای کشور نیست

asdasd
کد خبر : ۱۷۸۱۳۶

براساس طرح نظام سلامت از عشایر تنها ۵ درصد هزینه‌ها اخذ می‌شود و امسال، همه مردم و بویژه عشایر و روستانشینان شاهد خواهند بود که بیمه، دارو و درمان آنها با گذشته متقاوت خواهد بود / دولت تنها به فکر ارتقاء کشاورزی و دامپروری در استان لرستان نیست و تلاش دارد تا در بخش صنعت نیز سرمایه گذاری گسترده‌ای انجام دهد

رییس جمهور با تاکید بر ضرورت حمایت از عشایر و روستاییان کشور اعلام کرد که دولت آماده است تا تسهیلات ویژه ای برای روستاها و کشاورزان اختصاص دهد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه در دیدار عشایر و روستائیان استان لرستان با اشاره به اینکه عشایر و روستائیان نقش ویژه ای در امر تولید و صادرات داشته اند، اظهار امیدواری کرد با کمک دولت، زندگی عشایر و روستائیان به عنوان بخش مولد کشور بیش از پیش دچار تحول شود.

رییس جمهور ضرورت تحول در بخش کشاورزی کشور را خاطر نشان کرد و گفت: باید زمینه های لازم برای ایجاد کشاورزی مدرن ظهور و بروز کند و ضرورت دارد همه مسئولان دولتی و غیر دولتی و نظام بانکی با برنامه ریزی مناسب در این خصوص گام بردارند.
وی اظهار داشت: مهاجرت روستائیان و تخلیه روستاها خبر خوشی برای کشور نیست زیرا این امر به معنی تعطیلی بخشی از تولید کشور و تبدیل نیروهای مولد به کارگران ساده است.

روحانی با اشاره به زندگی عشایر و مزیت‌های استان در حوزه کشاورزی و دامپروری گفت: امروز دامپروری سنتی از یکسو برای عشایر از نظر اقتصادی پاسخگو نیست و از سوی دیگر نیازهای کشور را تأمین نمی‌کند لذا یکی از اهداف ما در این سفر راه‌اندازی واحدهای دامپروری مدرن در سطح استان است.

رییس جمهور با اشاره به ورود بنیاد مستضعفان و جانبازان و بخش دولتی برای احداثواحدهای نمونه دامپروری چند هزار رأسی افزود: در کنار احداثاین واحدها، صنایع جانبی هم ایجاد خواهد شد که می‌تواند علاوه بر نیازهای استان و کشور به صادرات کشور اضافه شود.

وی برنامه‌ریزی برای ذخیره آب و آبیاری مدرن زمین‌های زراعی و باغات از طریق سدها را خاطر نشان و اظهار امیدواری کرد: با این برنامه ریزی ها علاوه بر ایجاد اشتغال، زندگی روستائیان دچار تحول اساسی خواهد شد.

رییس جمهور از کاهش بهره تسهیلات اعطایی به کشاورزان ظرف یک ماه آینده خبر داد و گفت: دولت از محل منابع ناشی از مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها، بخشی را به تولید کشاورزان، اختصاص خواهد داد و تلاش می‌کند تا شرایط دریافت وام‌های کشاورزی برای آنان آسان‌تر شود.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع عشایر غیور و روستانشینان سرفراز، عشایر و روستانشینان را نماد صفا، صمیمیت، مهربانی، اخوت، انسانیت، سادگی و شجاعت، مقاومت و سختکوشی دانست و گفت: عشایر و روستانشینان دارای فرهنگ والای انسانی و اسلامی بوده و از زندگی پاک و لقمه حلال و تربیت فرزندان غیور بهره برده‌اند.

وی ضمن ستایش از آداب و رسوم دل انگیز عشایر و روستائیان که در گویش و پوشش آنان متجلی است، گفت: اخلاق و منش شما برگرفته از اخلاق و منش پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) است و باید فرهنگ برادری، ایثار، فداکاری، به عنوان یک شاخص ارزشمند، ادامه پیدا کرده و تقویت شود تا هر کس که به یک روستا وارد می شود و یا در صحرا کنار عشایر می نشیند، بیش از پیش ارزش‌های اخلاقی و دینی را درک کند.

روحانی همچنین به اجرای طرح نظام سلامت در کشور اشاره کرد و گفت: براساس این طرح از عشایر تنها ۵ درصد هزینه‌ها اخذ می‌شود و امسال، همه مردم و بویژه عشایر و روستانشینان شاهد خواهند بود که بیمه، دارو و درمان آنها با گذشته متقاوت خواهد بود.

رییس جمهور همچنین در مخصوص موضوع گردشگری گفت: هتل‌ها کمک بسزای در جذب گردشگری می کنند و قرار است یک هتل در خرم آباد تا پایان سال به بهره برداری برسد و بنیاد مستضعفان و جانبازان نیز ساخت یک هتل دیگر را مد نظر دارد.
دکتر روحانی تصریح کرد: نحوه زندگی عشایر، کوچ آنها، ییلاق و قشلاق‌ها، دارای جاذبه فراوان گردشگری است و می‌تواند زمینه جذب گردشگران داخلی و خارجی را فراهم آورد.

وی در عین حال تأکید کرد: دولت تنها به فکر ارتقاء کشاورزی و دامپروری در استان لرستان نیست و تلاش دارد تا در بخش صنعت نیز سرمایه گذاری گسترده‌ای انجام دهد که نمونه آن اجرای ۷۹ طرح تا پایان سال ۹۳ در استان است که می تواند گام های مثبتی در توسعه اقتصادی لرستان تلقی شود.

پیش از سخنان رییس جمهور نمایندگانی از عشایر و روستائیان در جملاتی صمیمی ضمن ابراز خوش‌آمد گویی، دغدغه‌ها و مشکلات روستائیان و عشایر را با دکتر روحانی در میان گذاشتند.

نماینده عشایر در این جلسه گفت: هر سیاه چادر عشایری به مثابه یک بنگاه اقتصادی است که می‌تواند در حفظ محیط زیست نیز نقش بسزایی داشته باشد و ما خواهان کمک دولت برای حل مشکلات عشایر بویژه تلاش برای ارتقاء سطح رفاه، درآمد و معیشت آنها هستیم.

نماینده روستائیان نیز در این جلسه به نقش روستاها در تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: در صورت مهار روان آبها و تبدیل اراضی دیم استان به اراضی کشت آبی، ۱۳۰ هزار شغل در لرستان ایجاد خواهد شد.

وی انتظار کشاورزان و روستائیان از دولت را ارائه تسهیلات آسان کشاورزی، ایجاد صنایع تبدیلی، راه اندازی تشکل‌های تولیدی و تجاری و ایجاد دامپروری‌های ثابت دانست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز